Gass stekeovn og koketopp. Erfaringer og forslag hvor å kjøpe.

Startet av mrisaksen, januar 23, 2017, 18:57:38

mrisaksen

Hei!
Noen som har gode erfaringer med gass stekeovn og koketopp for innebygging?

Ser det er mange forskjellige produsenter og mange leverandører. Noen som har erfaring om hva som er bra og hvor det kan være lurt å kjøpe? Ser vanlige nettsider som leverer hytteutstyr, som regel er mye dyrere enn "vanlige" butikker på nett.

Finnes det noen stekeovner som kan bruke ren 12V? Som ikke krever omformer?

Koketoppen tenker jeg å ha 4 blusser, og skal felles ned i kjøkkenbenk.

Til slutt, finnes det gasskjøleskap som er ment til innebygging i kjøkkeninnredning, og hvordan er det vanlig med utlufting fra et gasskjøleskap?

jkirkebo

Sitat fra: mrisaksen på januar 23, 2017, 18:57:38
Hei!
Noen som har gode erfaringer med gass stekeovn og koketopp for innebygging?

Ser det er mange forskjellige produsenter og mange leverandører. Noen som har erfaring om hva som er bra og hvor det kan være lurt å kjøpe? Ser vanlige nettsider som leverer hytteutstyr, som regel er mye dyrere enn "vanlige" butikker på nett.

Finnes det noen stekeovner som kan bruke ren 12V? Som ikke krever omformer?

Koketoppen tenker jeg å ha 4 blusser, og skal felles ned i kjøkkenbenk.

Til slutt, finnes det gasskjøleskap som er ment til innebygging i kjøkkeninnredning, og hvordan er det vanlig med utlufting fra et gasskjøleskap?

Gass-stekeovn har jeg bare dårlige erfaringer med, byttet etterhvert til elektriksk. Om du ikke har nok batterikapasitet til det ville jeg heller kjørt aggregat når stekeovnen behøves fremfor å bruke en på gass.

Vi har en Smeg 5-bluss koketopp innfelt, fungerer supert. Kjøpte den fra Sverige for ca. 9000,- og sparte et par tusen i forhold til norsk pris (hentet selv i Strømstad).

Kjøleskap ville jeg kjørt elektrisk, om du ikke har veldig dårlig batterikapasitet. Fortrinnsvis en 230V modell på omformer da disse bruker mindre strøm enn 12V utgavene (pass på å kjøpe en A+++ eller ihvertfall A++ modell). Et 230V A+++ skap bruker typisk under 100kWh i året, under 250Wh dag. På et 12V anlegg blir det under 20Ah pr. dag eller omtrent så mye som et 140W solcellepanel lader på to timer.

Jeg har aldri sett gasskjøleskap for innbygging. De bruker også såpass med gass at du fort sparer inn kostnaden med å kjøpe en inverter for å drive et 230V skap.

Røilern

Ening med jkirkebo - Gasskomfyr er ikke spesielt bra. Det er mulig det hjelper å kjøpe top-of-the-line. Jeg kjøpe heller en rimelig fra IKEA og brukte differansen på mer batterier.

Kjøpte også gasstopp fra IKEA - ganske rimelig de også - men jeg fant de ikke på nettsidene deres idag
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Vi har gasstekeovn og er meget fornøyd! Å bruke en gasstekeovn krever litt "sjonglering" med over og undervarme men resultatet blir veldig bra når du får taket på det.

Når det er sagt ville jeg nok gå for en elektrisk neste gang.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

jkirkebo

Sitat fra: OS på januar 23, 2017, 21:15:26
Vi har gasstekeovn og er meget fornøyd! Å bruke en gasstekeovn krever litt "sjonglering" med over og undervarme men resultatet blir veldig bra når du får taket på det.

Når det er sagt ville jeg nok gå for en elektrisk neste gang.

Endel ting går greit, som f.eks kylling eller kalkun. Bakstverk og kaker som skal heve er det verre med, blir fort understekt eller brent i bunnen.

mrisaksen

Takk for alle svar.
Ser eg må tenke litt både med ovn og kjøleskap.
Er ikke kommet dit med batteri siden det bygges enda, men vil jo helst ikke ha for lite strøm  :)

Ygnastølen

Hei

Ettersom du fortsatt bygger, ville jeg lyttet til rådene her inne, og kjøre på med mye batteri og solcelle paneler med en gang.
Jeg gjorde "tabben" og trodde at det var nok med mindre, men ville fort ha mere....
Det blir ikke billig på den måten, men fantastisk når alt er oppe og går på 230V, foruten gass koke topp, den er grei på gass ;D

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Knerten

Vi kjøpte en av disse:
http://www.gorenje.no/produkter/gastronomi/modeller/komfyrer/k535aw/466002
Den er riktignok ikke for innbygging, men erfaringen bør kunne svare på spørsmålet ditt.
Vi har hatt gass i båten i 15 år og har aldri fått noe dreis på steikinga, og ja vi har top of the line i båten (kosta fletta).  Den blir dermed lite brukt til annet en oppvarming.
Vi har strømløs hytte med aggregat og holder på å installere konverter og større batteribank for å unngå å kjøre aggregatet mest mulig.
Steke resultatet i denne blir som hjemme, samt at fordelen med gass topp er udiskutabel når det gjelder koking.
Det en må tenke på angående konverter/aggregat er å ha litt for stort en akkurat passe, en el-steike ovn trekker typisk 2kw ved bruk.
Driftstiden til aggregatet avhenger av hva som stekes, men er sjelden over en time.
Vi kjører også laderen samtidig for å putte inn noen Ah på batteriene mens maten godgjør seg.
Vi har et Honda EM5500CSX kjøpt brukt etter gode erfaringer ifra Røilern.

Det ville forøvrig vært interessant og fått hørt litt om hvilket anlegg Ygnastølenl har satt opp?
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Ygnastølen

Hei

Jeg har satt opp mye etter hva jeg har lest hva de andre her inne har, bla Røilern ;D

Victron Multipluss 24V/5000W/120A
Victron MPPT 75A/150V
24V 700Ah batteribank
1040W solcellepanel (de får jeg riktignok først i februar)
5,5kW aggregat (Billig kina sak, vil ha Honda på ca 5 kW)
Kjøleskap 230V A+++
Stekeovn 230V
Gass koketopp, innbygging fra Sparelys.no
Omformer fra Victron 24V -> 12V for Cami ovn
230 sikringsskap, med led lys, kontakter rund omkring.
LED TV
Canal digital dekoder

Tja, det er vel så langt jeg har kommet nå, men det blir mere ;D

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Knerten

Takk for svar Kurt, alltid spennende å plukke tips ifra andre med gode erfaringer ;)
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

jkirkebo

Sitat fra: Knerten på januar 24, 2017, 09:51:40
Det en må tenke på angående konverter/aggregat er å ha litt for stort en akkurat passe, en el-steike ovn trekker typisk 2kw ved bruk.

2kW? Vår integrerte stekeovn på hytta trekker 3600W i hele oppvarmingsfasen. På vedlikehold trekker den mindre, rundt 2kW ja. Men anlegget må altså kunne levere minimum 3,6kW + annet forbruk (vi har 6kW inverterkapasitet).

Knerten

Sitat fra: jkirkebo på januar 24, 2017, 15:21:05
Sitat fra: Knerten på januar 24, 2017, 09:51:40
Det en må tenke på angående konverter/aggregat er å ha litt for stort en akkurat passe, en el-steike ovn trekker typisk 2kw ved bruk.

2kW? Vår integrerte stekeovn på hytta trekker 3600W i hele oppvarmingsfasen. På vedlikehold trekker den mindre, rundt 2kW ja. Men anlegget må altså kunne levere minimum 3,6kW + annet forbruk (vi har 6kW inverterkapasitet).

Godt poeng, svaret mitt er ikke ment som en fasit.
En må selvsagt undersøke med hvilken ovn en velger og dimensjonere etter hva man har som forventet max. forbruk.
Men igjen, heller for stort enn akkurat.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Røilern

Vedr ovnens kraftbehov så må man kanskje finlese spesifikasjonene. Jeg tror min IKEA ovn drar litt i overkant av 2Kw.

Tidliger så måtte jeg passe på at ikke vannpumpe, startet samtidig som oven gikk, men etter at jeg oppgraderte fra 3Kw til 5Kw inverter for noen år siden så har jeg sluttet å tenke på det.

Mao - litt ekstra kapasitet er ikke å forakte



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

etsvends

Er det noen som har data på hva en vanlig elektrisk stekeovn forbruker av strøm? hvor mange Wh går med til feks å steke en porsjon halvstekte rundstykker, en Pizza, en runde boller eller annet man lager på hytta?
Regner med at det er oppvarmingen som trekker flest Wh
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Toillball

Min integrerte IKEA ovn gørlig brukte ifølge inverter 1750w på over og undervarme 200 grader. Stekte rundstykker på 2,4kw inverter uten problem.
Induksjonstoppen bruker 1800w på høyeste varme pr plate, boost 2500w.

Drar igang aggregat på 5500w helst når slikt brukes da.
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

Knerten

Sitat fra: etsvends på september 16, 2017, 17:00:30
Er det noen som har data på hva en vanlig elektrisk stekeovn forbruker av strøm? hvor mange Wh går med til feks å steke en porsjon halvstekte rundstykker, en Pizza, en runde boller eller annet man lager på hytta?
Regner med at det er oppvarmingen som trekker flest Wh

Jeg sjekket sist jeg lagde boller, 0,65kWh, etter oppvarming slo elementet inn to ganger i steketiden.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

etsvends

Ok. Ikke så ille det. Har ca 4kWh tilgjengelig så holder vel for litt forsiktig bruk noen dager. Bruker ikke stekovn hver dag. Må vel kjøre litt aggregat om vi er der lengre tid på vintern med bruk av stekeovn.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Sæters

Bare som en liten sidekommentar til det med gasskomfyr. Vi har foreløpig ingen tanker om så kraftig solceleanlegg at vi kan fore en elektrisk stekeovn, har ingen interesse av det heller.
Gasstekeovnen vår er helt suveren til det meste.

Gass tilfører jo store mengder vanndamp under forbrenning , så her har man jo stjernekokkenes beste våpen i økonomiutgave. En elektrisk stekeovn med samme potensiale, med dampfunksjon, koster tusenvis av kroner (18000,- for en Elektrolux på Elkjøp). Har ikke tall på alle de nydelige rettene som er tryllet frem fra en komfyr til et par tre tusen som vi har på hytta. Elektrisk tenning, lys i ovnen, ja, vi er kjempefornøyde.

Ja, bakverk er nok et problem, men morgenens halvstekte rundstykker unngår å brenne seg ved å snu de midtveis i stekeprosessen. Og hva gjør vi for å unngå å brenne annet bakverk? Jo, vi steker vafler i stedet  ;D


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod