Flytte batteribank til uteboden fordeler ulemper

Startet av Jgytterdal@gmail.com, februar 10, 2017, 18:20:19

Jgytterdal@gmail.com

Vurderer å flytte batteribank ut av hytta og til uthuset.
Ser at det både fordeler og ulemper.
Kaldere temperatur og dårligere ytelse på vinterstid men fordel mtp plass samt bedre på sommeren.

Noen synspunkter? Erfaringer ?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

etsvends

Hvordan bruker du hytta på vinteren? Ser at mine batterier knapt blir varmet opp på en helg. Batteritemp fra regulatoren viste 3 grader sist søndag og da ligger sensoren bare på gulvet ved siden av. Dette er i en benk i stua. Innnsiden av batteriene har nok ikke hatt serlig økning. Så kanskje du får varmet opp batteriene i løp av en liten uke?
Hvor langt er det til utebod? Tap i lang ledning eller kjører du mer en 12 v?
Ser fordelene!
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Jgytterdal@gmail.com

Avstand er ca 15 , men det er ikke noe problem da det er 230v fra inverter som skal strekkes.
Med unntak av strøm til Wallas , men der har jeg allerede en grov 4x24mm2 kabel jeg skal benytte her.
Tenkte mest på temperatur fordeler ulemper
Enig i at det er ikke nye batteriene rekker å varmes på en feks en helg
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Jeg har hatt batteribanken og alt teknisk i uteboden i 10år uten problemer.

Den største ulempen jeg ser er når jeg lader med aggregat og Victron om vinteren. Victron Multiplus som jeg har temperaturkompenserer bare ned til 10C.

Holder nå på å bygge et uthus til med kjeller under bakken og vil flytte batteriene dit med tiden.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

glamsland

februar 12, 2017, 09:36:20 #4 sist endret: februar 12, 2017, 11:44:25 by glamsland
Jeg har panelene ca 50m fra hytta, derfor har jeg lagt dem i serie til ca 64volt. Ble da enklere å strekke kabel til regulator.
Regulatoren står i en frittstående vedbod 10m fra hytta, sammen med batterier, inverter, batterilader,mobilt bredbånd og aggregat.
Alt elektro står i stålskap, beskyttet for mus.

Gravde ned en kabel fra skjulet bort til hytta med 230v.

Funker helt topp!

Fordeler/ulemper?

Sparer plass i hytta, brannsikkert hvis noe skulle skje når vi ikke er der.

Ulempene må være å måtte gå ut for å sjekke ting..

80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Rypesteggen

Batteriteknisk, kommer det litt an på normal vintertemperatur. Ned til 10 minus bør være helt kurant, forbruksmessig. Blir alltids noe kaldere i en bod enn inne i hytten. Har du krypkjeller, eller annet rom "under jorden", så er nok det aller best da her ikke blir så kaldt. Langt mer temperaturstabilt, og tryggere mht. brann, knallgass, osv. Må være musesikkert.

Hvis du velger å plassere batteripakken et stykke fra hytten, kan det være smart å grave ned en eller to slanger, og så trekke kabel gjennom de. Ø25 eller Ø32 plastslange fåes billig på Jula/Megaflis. Ergelig å grave på nytt ved nye behov: signalkabel/flere kurser/fjernstyring osv. Så er kablene bedre beskyttet også, og man trenger kanskje ikke grave så dypt.
En ulempe med å ha batteriene inne, er kondens som legge seg på batteriene og det kan bli veldig vått.

jkirkebo

Sitat fra: Rypesteggen på februar 12, 2017, 21:44:48
Hvis du velger å plassere batteripakken et stykke fra hytten, kan det være smart å grave ned en eller to slanger, og så trekke kabel gjennom de. Ø25 eller Ø32 plastslange fåes billig på Jula/Megaflis. Ergelig å grave på nytt ved nye behov: signalkabel/flere kurser/fjernstyring osv. Så er kablene bedre beskyttet også, og man trenger kanskje ikke grave så dypt.
En ulempe med å ha batteriene inne, er kondens som legge seg på batteriene og det kan bli veldig vått.

Standard rør for nedgraving er røde 50mm. Jeg anbefaler 50mm når man alikevel gjør dette, 25-32mm er alt for tynt.

http://elby.no/Korrugert-roer-og-Ferdigtrukket-roer/Roer-for-nedgraving/Korrugert-roer-for-jordforlagt-kabel-50-42mm-Roedt-met

Ygnastølen

Sitat fra: Rypesteggen på februar 12, 2017, 21:44:48
Batteriteknisk, kommer det litt an på normal vintertemperatur. Ned til 10 minus bør være helt kurant, forbruksmessig. Blir alltids noe kaldere i en bod enn inne i hytten. Har du krypkjeller, eller annet rom "under jorden", så er nok det aller best da her ikke blir så kaldt. Langt mer temperaturstabilt, og tryggere mht. brann, knallgass, osv. Må være musesikkert.

Jeg har bygd et lite lavt påbygg ved utgangen av krypkjeller, som da er isolert, grunnmur er også isolert.
Har ikke vært kaldere enn - 1,5C der inne ennå i vinter enda det har vært ned mot - 22C i vinter.

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Jgytterdal@gmail.com

Interessant,  det er noe slik jeg hadde tenkt også.
Har du bilder av dette du eventuelt kunne dele?

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Rypesteggen

Sitat fra: jkirkebo på februar 12, 2017, 22:09:24
Sitat fra: Rypesteggen på februar 12, 2017, 21:44:48
Hvis du velger å plassere batteripakken et stykke fra hytten, kan det være smart å grave ned en eller to slanger, og så trekke kabel gjennom de. Ø25 eller Ø32 plastslange fåes billig på Jula/Megaflis. Ergelig å grave på nytt ved nye behov: signalkabel/flere kurser/fjernstyring osv. Så er kablene bedre beskyttet også, og man trenger kanskje ikke grave så dypt.
En ulempe med å ha batteriene inne, er kondens som legge seg på batteriene og det kan bli veldig vått.

Standard rør for nedgraving er røde 50mm. Jeg anbefaler 50mm når man alikevel gjør dette, 25-32mm er alt for tynt.

http://elby.no/Korrugert-roer-og-Ferdigtrukket-roer/Roer-for-nedgraving/Korrugert-roer-for-jordforlagt-kabel-50-42mm-Roedt-met

Min erfaring på trekkeslanger/rør, er at med litt lengde og litt svinger så er det bortimot umulig å få inn en ekstra kabel etterpå uten å trekke ut alt, og så begynne på nytt.
Derfor er mitt forslag å bruke flere Ø25mm/Ø32mm-rør i stedet for ett på Ø50mm. Hvis man har god plass så kan man naturligvis legge flere med Ø50mm...
De fleste opplever at nye behov oppstår, og nye kabler skal trekkes. Da er det meget surt å grave opp igjen...
Poenget er at flere trekkerør gir mindre problemer og mer muligheter senere.  :)



Slyboy

februar 26, 2017, 14:51:03 #10 sist endret: februar 26, 2017, 18:23:03 by Slyboy
Ser denne løsningen fra ett Dansk selskap. Denne burde vel kunne passe perfekt inn i en hytte der man har gode muligheter for å kunne plassere solceller? Med ett slikt "altiett" system kan man få en fin montasje på dette i boden/naustet. Er der noen problemer med å kjøre dette off-grid?:

https://www.vivaenergi.dk/solcelle-webshop/Bolig_med_batteri/6-5KWp_Hybrid_Solcelleanl%C3%A6g_-_NYHED
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

jkirkebo

Sitat fra: Slyboy på februar 26, 2017, 14:51:03
Ser denne løsningen fra ett Dansk selskap. Denne burde vel kunne passe perfekt inn i en hytte der man har gode muligheter for å kunne plassere solceller? Med ett slikt "altiett" system kan man få en fin montasje på dette i boden/naustet. Er der noen problemer med å kjøre dette off-grid?:

https://www.vivaenergi.dk/solcelle-webshop/Bolig_med_batteri/6-5KWp_Hybrid_Solcelleanl%C3%A6g_-_NYHED

Tja, ett av problemene er nok at 6kWh lithium-batteri blir veldig lite. Spesielt siden du ikke bør utnytte mer enn 80% om du vil ha lang levertid. Da ender du på 5kWh, som er ca. 1/5 av det jeg har på hytta.

3-fase 400V med 5kW inverter duger heller ikke. Da har du under 8A per fase og får ikke brukt noe 1-fase utstyr som trekker over ca. 1700W. For 5kW effekt bør du heller ha en 1-fase inverter.

Av de 6500W med paneler kan heller ikke mer enn 2500-3000W brukes til lading av batteriene, resten må forbrukes.

Så jeg ser ganske mange problemer med denne pakken, ikke minst prisen. Et konvensjonelt 48V off-grid anlegg blir nok mye billigere og mye mer fleksibelt.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod