Cami vil ikke fjernstarte

Startet av perg, februar 13, 2017, 10:04:01

perg

Jeg installerte Camien på hytta i helga og den virket fint, men fjernstartingen via Sikom virket ikke.
Jeg har koblet relêet fra Sikom til hvit og brun på rekkeklemma nederst i Camien.
Likevel vil den ikke starte. Har sjekket at relêet kobler til og at der er forbindelse mellom brun og hvit hver gang modemet slår på relêet.
Er det noen ting jeg har glemt ?

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Ygnastølen

Hei

Drev og rotet litt med dette i begynnelsen jeg også, kan svare deg om det er riktig når jeg drar opp på lørdag for vinterferie om ønskelig:-)
Har dessverre notatene mine dere opp også.

Jeg ringte forøvrig Terje på Vision Engros, og han forklarte alt riktig over telefon på sparket, han kjenner til oppkobling av Sikom mot Cami godt.

Evt kanskje Røilern svarer og har det like klart som Terje.

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

perg

Stakk innom Terje og fikk beskjed om at jeg mangler en kabel fra det tomme RJ45 uttaket til koblingslista. 
Han lagde kabelen på stedet så da får jeg prøve den når jeg kommer opp på hytta.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har hatt Cami et par år og mener å huske at fjernstart skal kobles på rj11 kontakt til venstre for rj11 kontakt som er lasket.
Det er mulig begge deler fungerer men jeg koblet ihvertfall på den måten.
Med forbehold om at jeg tar feil.

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Hei

Jeg trodde jeg hadde en god elektronisk versjon av installasjonsveiledningen, men dengang ei. Akkurat hvilke av kontaktene som man skal koble til fremgår av bruksanvisningen - den må man ha skal man eie en CAMI ovn mener nå jeg.

Tilkoblingen er imidlertid svært enkel. Sikom styringen fungerer bare som en enkel potensialfri bryter. Man kan bruke hva som helst som gir et potensialfritt bryter signal. 

I tillegg til å slå av og på denne inngangen benytter jeg en inngang til knyttet til en ekstern termostat, den veksler mellom å kjøre ovnen på det man har stillt den inn på 1-5 og minimum. På denne termostat inngangen har jeg både en enkel mekanisk termostat og et eget rele som jeg kan  fjernstyre. Dette bruker jeg til å styre hvor mye jeg vil at ovnen skal gi av effekt når jeg ikke er på hytta.

Akkurat nå f.eks går min ovn på tomgang (ca 1,5Kw) fordi det er varmt nok i hytta til å holde den frostfri. På torsdag kjører jeg den opp på 5 for å varme opp til helgen.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Ygnastølen

Hei

Legger ved Cami installasjons veiledning ;D

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

perg

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på februar 13, 2017, 20:30:56
Jeg har hatt Cami et par år og mener å huske at fjernstart skal kobles på rj11 kontakt til venstre for rj11 kontakt som er lasket.
Det er mulig begge deler fungerer men jeg koblet ihvertfall på den måten.
Med forbehold om at jeg tar feil.



Du har forresten helt rett her det er ikke RJ45 som jeg feilaktig skrev det er RJ11 kontakt og det er nok den til venstre som skal koblet til modem.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

perg

Sitat fra: Røilern på februar 13, 2017, 22:30:24
Hei

Jeg trodde jeg hadde en god elektronisk versjon av installasjonsveiledningen, men dengang ei. Akkurat hvilke av kontaktene som man skal koble til fremgår av bruksanvisningen - den må man ha skal man eie en CAMI ovn mener nå jeg.

Tilkoblingen er imidlertid svært enkel. Sikom styringen fungerer bare som en enkel potensialfri bryter. Man kan bruke hva som helst som gir et potensialfritt bryter signal. 

I tillegg til å slå av og på denne inngangen benytter jeg en inngang til knyttet til en ekstern termostat, den veksler mellom å kjøre ovnen på det man har stillt den inn på 1-5 og minimum. På denne termostat inngangen har jeg både en enkel mekanisk termostat og et eget rele som jeg kan  fjernstyre. Dette bruker jeg til å styre hvor mye jeg vil at ovnen skal gi av effekt når jeg ikke er på hytta.

Akkurat nå f.eks går min ovn på tomgang (ca 1,5Kw) fordi det er varmt nok i hytta til å holde den frostfri. På torsdag kjører jeg den opp på 5 for å varme opp til helgen.


Jeg har lastet ned bruksanvisningen og har den liggende, men jeg hadde litt motstridende opplysninger til at jeg ville koble meg inn på RJ11 kontaktene før jeg hadde snakket med Visionengros.
Bryter du den loopen som er på høyre RJ11 kontakt og kobler termostaten din inn der ?
Når på torsdag kjører du igang Camien for å få bra varme i hytta til fredag ?
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

perg

Sitat fra: Ygnastølen på februar 14, 2017, 07:23:45
Hei

Legger ved Cami installasjons veiledning ;D

/Kurt

Takk for det Kurt, jeg hadde den forsåvidt fra et annet forummedlem her, mulig det var Røilern...
Sånn jeg ser det ut fra bruksanvisningen skal modemets relekontakter kobles mellom 1 og 3 på RJ11 kontakten talt fra venstre.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Ygnastølen

Hei

Kom på en ting til, Cami må stå på off på bryteren for å virke med Sikom, men det har du fått med deg kanskje?
Hvilken Sikom styring har du?

Så manualen jeg også nå, og som jeg husket, det går ikke tydelig frem hvor du skal koble, henvises til f.eks Sikom.....

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

perg

Sitat fra: Ygnastølen på februar 14, 2017, 08:20:51
Hei

Kom på en ting til, Cami må stå på off på bryteren for å virke med Sikom, men det har du fått med deg kanskje?
Hvilken Sikom styring har du?

Så manualen jeg også nå, og som jeg husket, det går ikke tydelig frem hvor du skal koble, henvises til f.eks Sikom.....

/Kurt


Ja Camien står off når jeg har prøvd å fjernstarte den.
Jeg har Sikom 12A+ og bruker bare Rele 1 kontaktene.

På dokumentasjonen til Cami står det på den venstre RJ11 kontakten 12 V på pinne 1 / 2 og Rele på pinne 3 mens det står noll på pinne 4 som da sikkert er jord. Alt telt fra venstre mot høyre.
Derfor antar jeg at det skal kobles mellom pinne 1 eller 2 og 3, men etter som jeg har skjønt fins det flere utgaver av disse kretskortene på Cami og da kan det være at dokumentasjon ikke stemmer med terreng...
Får granske litt mer når jeg kommer opp på hytta.

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Ygnastølen

Hei

Da har du samme Sikom som meg, jeg drar opp på hytta lørdag 18.02, kan godt snakkes da om du vil, evt sende bilder etc.
Får litt flash back til hva jeg selv drev med, fikk ikke ting til å stemme, men etter telefon til Terje fikk jeg lagd en skisse som da stemmer med min, kanskje din også?

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Ygnastølen

En ting til, på mine skisser står der hvor den skal kobles samt hvilken farve ledningen den skal kobles mot har:-)

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

perg

Sitat fra: Ygnastølen på februar 14, 2017, 10:05:46
En ting til, på mine skisser står der hvor den skal kobles samt hvilken farve ledningen den skal kobles mot har:-)

/Kurt

Jeg har også fått en skisse og den viste at den skulle koble relekontaktene mot brun og hvit leder på rekkeklemma og det har jeg gjort, men problemet er nok at jeg ikke har hatt noen kabel til RJ11 kontakten på kretskortet, men får prøve litt mer til helga.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Ygnastølen

Okay, da meldes-snakkes vi evt til helga ;D

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Røilern

Sitat fra: perg på februar 14, 2017, 07:57:10
Jeg har lastet ned bruksanvisningen og har den liggende, men jeg hadde litt motstridende opplysninger til at jeg ville koble meg inn på RJ11 kontaktene før jeg hadde snakket med Visionengros.
Bryter du den loopen som er på høyre RJ11 kontakt og kobler termostaten din inn der ?
Når på torsdag kjører du igang Camien for å få bra varme i hytta til fredag ?

Jeg har en annen bruksanvisning på hytta en den som er delt her. Den fremgår det helt tydlig hvordan man skal koble.

Tidspunkt for oppstart av oven må man prøve seg frem på. Det er mange faktorer som spiller inn.  Forrige uke var det -12°C inni hytta,  da startet jeg oven onsdag. Nå er det +10°C og torsdag kveld til fredag kveld er mer enn nok


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

perg

Da var det tid for å prøve kabelen fra Terje hos visionengros.
Ettersom denne kabelen var gjort klar for å kortslutte pinne 1 og 4 for å starte ovnen var jeg litt skeptisk ettersom manualen min på Cami sier at pinne 1 er jord og pinne 4 er noll ???
Jeg målte mellom 1 og jord og mellom 4 og jord og det var ikke forbindelse, men det var det derimot mellom 1 og +12v.
Brukte derfor en glassikring mellom pinne 1 og 4 på kabelen til å kortslutte med i tilfelle dette var feil.
Det var faktisk helt riktig og med en gang jeg koblet dem sammen startet Camien.
Så da var det bare å koble fra spenning til Cami og koble pinne 1 og 4 på RJ11 kabelen til rekkeklemma der jeg hadde koblet inn Sikom rele 1. Dette er hvit og brun nr 4 og 5 fra bakveggen på rekkeklemma.
Legger ved noen bilder av dette samt hvordan jeg fikk installert tanken oppå en stige så jeg kan dra den ut for fylling av drivstoff.
Sist er bilde av DC distribusjonsskapet mitt med et billig kina voltmeter for å sjekke spenningen inn på Cami.

Nå virker SMS styringen som den skal og jeg trengte heller ikke ekstern antenne til Sikom som jeg hadde kjøpt inn for sikkerhets skyld.

;D

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

OS

Bra du fikk den til å virke!

Hvor stor drivstofftank har du?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

perg

Sitat fra: OS på februar 20, 2017, 09:56:25
Bra du fikk den til å virke!

Hvor stor drivstofftank har du?

Jeg tror den er 150 eller 175 liter.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Ygnastølen

Hei

Så flott du fikk den til å virke:-)


/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

perg

Ja jeg er veldig fornøyd, men jeg må nok likevel enten installere utvendig antenne eller eksperimentere litt mer med plassering av den innvendige for etter at jeg festet antennen til veggen med den dobbelsidige tapen som fulgte med så var det litt mer tilfeldig om jeg fikk svar fra modemet.
Skal opp til helga så da får jeg jobbe videre med antenna.

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

OS

Sitat fra: perg på februar 28, 2017, 08:59:13
Ja jeg er veldig fornøyd, men jeg må nok likevel enten installere utvendig antenne eller eksperimentere litt mer med plassering av den innvendige for etter at jeg festet antennen til veggen med den dobbelsidige tapen som fulgte med så var det litt mer tilfeldig om jeg fikk svar fra modemet.
Skal opp til helga så da får jeg jobbe videre med antenna.

Jeg slet litt med å finne en god ekstern antenne. Hverken Sunwind eller Sikom kunne hjelpe meg jeg fikk hjelp av en hyttenabo. Antennen er Carant ACY9 og kan bestilles her:
http://www.carant.no/Shop/Search?q=ACY9&page=1
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

perg

Sitat fra: OS på februar 28, 2017, 10:42:54
Sitat fra: perg på februar 28, 2017, 08:59:13
Ja jeg er veldig fornøyd, men jeg må nok likevel enten installere utvendig antenne eller eksperimentere litt mer med plassering av den innvendige for etter at jeg festet antennen til veggen med den dobbelsidige tapen som fulgte med så var det litt mer tilfeldig om jeg fikk svar fra modemet.
Skal opp til helga så da får jeg jobbe videre med antenna.

Jeg slet litt med å finne en god ekstern antenne. Hverken Sunwind eller Sikom kunne hjelpe meg jeg fikk hjelp av en hyttenabo. Antennen er Carant ACY9 og kan bestilles her:
http://www.carant.no/Shop/Search?q=ACY9&page=1

Takk for tips.
Jeg har allerede en ekstra utvendig pisk antenne som er helt ny får prøve den først før jeg går for en seriøs Yagi antenne  ;D
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

perg

Fikk installert utvendig antenne og så langt ser det ut til å fungere bra.
Sendte tekstmelding til modemet når jeg kom hjem og fikk tilbake status.

Da jeg festet kabelklammeret til den nye antenna inn til modemet så startet plutselig Camien bak meg ???
Det viste seg at rele1 på Sikom modemet hadde låst seg i på stilling og det hjalp ikke å skru av modemet. Det var full kortslutning på relekontaktene.

Heldigvis har modemet rele2 så jeg koblet om til det og da virket alt som det skulle.

Skal ikke være lett dette her   ???
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod