Plassering av solcellepanel

Startet av rolfm, februar 16, 2017, 11:09:40

rolfm

Driv å vurderer kor eg skal plassere solcellepanela på hytta me skal bygga til våren.

Har tre alternativ (sjå evt teikningar på vedlagte pdf)
1. Taket
2. Veggen i søraust
3. Veggen i sørvest

Taket er eg usikker på kor energieffektivt det er, samt kor sikkert det er mtp vind. Ganske verhardt her, så litt redd for at vinden kan få litt godt tak i panela? I tillegg kan det vera litt snø vinterstid. Ikkje dei store mengdene, men rekne med dårlig effekt når det er nedsnøa... Men det hadde vore veldig greitt på taket så var dei litt meir ute av vegen.

Veggen i søraust hadde også vore greit mtp å få dei litt meir ut av syne, men er redd dagen blir for kort der?

Veggen i sørvest er ok, men litt usikker på kor mykje takutstikket vil kaste skygge på panelet. Er også litt bekymra for at sidan dei står så lågt over bakken, kan dei vera utsatt for for eksempel sauer eller andre dyr?

Nokon som har formeining om dette?

jkirkebo

Sørvest kan du glemme slik du har tegnet de, husk at sola står nesten rett opp på sommeren. Da må du i så fall montere de helt nede ved bakken.

Sørøst kan fungere om du monterer de liggende under vindusrekken. Paneler er billig, så du kan kompensere for kortere dag med å ha flere paneler. 4 stk. får kanskje plass på rekke?

Sørøst gir bortimot nesten like mye total energi som sørvest. Rett sør er best selvsagt.

En kombinasjon av paneler på taket sørvest-vendt og på veggen mot sørøst kan også vurderes. F.eks 3 stk. i serie på hvert sted som så kobles i parallell.

Sauer og andre dyr trenger du neppe å bekymre deg over. Mye snø på bakken vinterstid vil dog kunne skygge om den kommer høyt nok opp.

Sæters

Stemmer målestokken, går det vel fint å plassere de mellom vindusrekkene sør-øst? Liggende over nederste. Kommer de i skyggen fra takutspring, kan du lage et stativ som får de lenger fra veggen. Alternativt mellom vinduene i nederste rad om det er plass.

Jeg vil tro det er en optimal løsning, så lenge du ikke vil montere noe på eller ved taket. Selv har jeg plassert de på en lyktestolpe festet inntil hytta, men slik at de kommer fritt over det jeg regner med er normalt med snø i mønehøyde, der snøen ofte blir blåst litt vekk. Med litt avstand mellom panelene er det vindfang til å leve med (håper jeg).

Jeg vet at menigheta gjerne synes rett sørvendt er best plassering, men hos meg er solforholdene påfallende ofte best fra morgen til formiddag, så der passer det ofte best med en litt østligere plassering utenom mørkeste vinter. Spørs jo selvsagt også hvor store paneler det er i forhold til frekvensen på hyttebesøk.

pjot



Kommer an på hva slags tak du har, selv festet jeg panelet på dreieplate i isbordet.   
Kun 60 w. panel, like spennende hver vår, men panelet sto på plass selv etter flere vinterstormer.

jallien

Hvilken dreieplate er det du bruker Pjot, har du en link?

Skulle selv gjerne fått dem på taket da det er begrenset med plass på sørveggen, og det i tillegg er ved den veggen vi sitter å nyter vintersola.

Jarle

pjot


Ingen link, er så dårlig på dette med data. Prøver å forklare etter husken: brukte
2 plastplater ca. 60x60 ca. 8mm. tykkelse. Fest panel i bunn med syrefaste hengsler. Monterte  på 2 lukeholdere på topp på solcella og ned på plastplata, brukte 2 vinkeljern på baksiden av panelet, med dette kunne jeg justere fra 10 til 50 grader. Før monterig, legg platene oppå hverandre og borr igjennom ca. på midten alle veier,  festes etterhvert med gjennomgående bolt. Fest u. plate i vindski og legg ø. plate oppå og skru til såpass at den kan dreies
Borret også et gjennomgående hull for å låse i riktig vinterstillig. Hadde en rundstokk m. tverrpinne til dytte/dra i panelet. Litt rotete forklart, les 2 ganger så går det vel greit.

jallien

Har lest det noen ganger og tror jeg skjønner prinsippet  :)

pjot


Bra.
Disse målene gjaldt for et 60w. panel. Større panel, desto lenger plast langsmed isbordet.

Glemte å nevne å forsenke skruene til isbordet i den underste plata.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod