Vindfang eller åpen løsning

Startet av perg, februar 21, 2017, 09:36:07

perg

Vi driver og planlegger å bygge om inngangspartiet på hytta og har diskutert litt fram og tilbake om å ha et vindfang eller å bare sette inn en godt isolert ytterdør og ha åpent inn mot resten av hytta.

Jeg ser fordelen med å ha et vindfang for å få en sluse som isolerer mot kulden, men samtidig så blir det så mye små og trange rom og jeg er tilhenger av åpne rom.
Vindfanget vil jo i tillegg bli iskaldt.

Ser at enkelte hytteprodusenter f.eks Hedda på mange av sine hyttemodeller har "åpne" løsninger hvor det ikke er vindfang.

Noen som har erfaring og eller meninger ?
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Sæters

Vi har vindfang, blir aldri brukt. Vi visste jo ikke det den gang vi bygde hytta, det skulle jo liksom være vindfang. Nå går vi inn i kjøkken/spisestue del, som forøvrig er åpen til stua, den lille luftinga som blir grunnet åpen dør en gang i blant, er bare kjærkommen.

Nå tar vi av oss sko og setter ved siden av døra, men det blir jo en del når vi er mange. Som du skriver, det er ofte ikke oppvarmet i vindfanget (ikke 220 v på hytta), så sko plassert der vil sjelden tørke, så litt kaos (må) tolereres.

Har man vindfang/hall uten dør videre, slik at oppvarming kan skje også på strømløs hytte, vil man antagelig slå 2 fluer i en smekk. Oppvarmet, og samtidig litt ryddig.

etsvends

Vi kommer rett inn i gang med relativt god plassmellom soverom og stue. Helt åpent til stue kjøkken som ligger ett halvplan under gang og sov. Fungerer veldig fint. God plass til sko, barnedresser og jakker. I tillegg har vi en slaks svalgang med takoverbygg så vi kan henge jakke og støvler på utsiden.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

perg

Takk for innspill tror vi planlegger videre uten vindfang dersom regjeringa er enig  ;D



MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

jkirkebo

Vi har vindfang, og skal utvide det samt flislegge når vi nå rehabiliterer hytta. Vil ha et sted vi kan ta av og på oss sko samt tørke disse uten å dra snø og dritt inn i hytta. Benk til å sitte på skal det også bli der, samt gulvvarme.

Innlagt strøm har vi ikke. Gulvvarme blir vannbåren og vedfyrt.

OS

Vi har ikke vindfang men jeg skulle ønske vi hadde det. Vi kommer rett inn i stua og det blir mye rot på den måten med våte klær og sko. Vi planlegger å bygge på og da blir det vindfang.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

perg

Sitat fra: jkirkebo på februar 22, 2017, 00:24:31
Vi har vindfang, og skal utvide det samt flislegge når vi nå rehabiliterer hytta. Vil ha et sted vi kan ta av og på oss sko samt tørke disse uten å dra snø og dritt inn i hytta. Benk til å sitte på skal det også bli der, samt gulvvarme.

Innlagt strøm har vi ikke. Gulvvarme blir vannbåren og vedfyrt.

Planlegger du pex rør i bjelkelaget og en pumpe for å sirkulere vannet da ?
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

perg

Sitat fra: OS på februar 22, 2017, 06:19:31
Vi har ikke vindfang men jeg skulle ønske vi hadde det. Vi kommer rett inn i stua og det blir mye rot på den måten med våte klær og sko. Vi planlegger å bygge på og da blir det vindfang.

Vindfanget vårt er lite og trangt og tanken var at når vi bygger dette om så blir det mer åpent samt mere plass. Som det er nå må vi henge vått tøy opp i stua.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

jkirkebo

Sitat fra: perg på februar 22, 2017, 07:58:09
Sitat fra: jkirkebo på februar 22, 2017, 00:24:31
Vi har vindfang, og skal utvide det samt flislegge når vi nå rehabiliterer hytta. Vil ha et sted vi kan ta av og på oss sko samt tørke disse uten å dra snø og dritt inn i hytta. Benk til å sitte på skal det også bli der, samt gulvvarme.

Innlagt strøm har vi ikke. Gulvvarme blir vannbåren og vedfyrt.

Planlegger du pex rør i bjelkelaget og en pumpe for å sirkulere vannet da ?

PEX-rør og flere pumper ja. I vindfanget blir det støpt gulv så der blir PEX-rørene stripset til armeringsnettet (akkurat som på badet), mens stue og soverom får spaltegulv. Siden vi kan ha høyere temperatur på de støpte gulvene blir det to pumper for å sirkulere gulvvarmen, en for hver shuntgruppe. De trekker uansett minimalt med strøm, 10-25W eller så for en Alpha2.

etsvends

Hvordan vil et slikt system magasinere varme? Tenker på det å slippe iskald hytte på morgen og etter lange dager ut... eller iskaldt blir det jo ikke, men en del kaldere. Har i dag ikke parafinovn og liker egentlig tanken på å fyre med ved, men kan bli litt ugjevn temp.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

perg

Sitat fra: jkirkebo på februar 22, 2017, 09:14:20
Sitat fra: perg på februar 22, 2017, 07:58:09
Sitat fra: jkirkebo på februar 22, 2017, 00:24:31
Vi har vindfang, og skal utvide det samt flislegge når vi nå rehabiliterer hytta. Vil ha et sted vi kan ta av og på oss sko samt tørke disse uten å dra snø og dritt inn i hytta. Benk til å sitte på skal det også bli der, samt gulvvarme.

Innlagt strøm har vi ikke. Gulvvarme blir vannbåren og vedfyrt.

Planlegger du pex rør i bjelkelaget og en pumpe for å sirkulere vannet da ?

PEX-rør og flere pumper ja. I vindfanget blir det støpt gulv så der blir PEX-rørene stripset til armeringsnettet (akkurat som på badet), mens stue og soverom får spaltegulv. Siden vi kan ha høyere temperatur på de støpte gulvene blir det to pumper for å sirkulere gulvvarmen, en for hver shuntgruppe. De trekker uansett minimalt med strøm, 10-25W eller så for en Alpha2.

Dersom ikke tregolvet tåler like høy temperatur på vannet som det støpte hvordan får du regulert temperaturen ut fra en vannkappe på ovnen ?


MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

jkirkebo

Sitat fra: perg på februar 22, 2017, 10:49:58
Sitat fra: jkirkebo på februar 22, 2017, 09:14:20
Sitat fra: perg på februar 22, 2017, 07:58:09
Sitat fra: jkirkebo på februar 22, 2017, 00:24:31
Vi har vindfang, og skal utvide det samt flislegge når vi nå rehabiliterer hytta. Vil ha et sted vi kan ta av og på oss sko samt tørke disse uten å dra snø og dritt inn i hytta. Benk til å sitte på skal det også bli der, samt gulvvarme.

Innlagt strøm har vi ikke. Gulvvarme blir vannbåren og vedfyrt.

Planlegger du pex rør i bjelkelaget og en pumpe for å sirkulere vannet da ?

PEX-rør og flere pumper ja. I vindfanget blir det støpt gulv så der blir PEX-rørene stripset til armeringsnettet (akkurat som på badet), mens stue og soverom får spaltegulv. Siden vi kan ha høyere temperatur på de støpte gulvene blir det to pumper for å sirkulere gulvvarmen, en for hver shuntgruppe. De trekker uansett minimalt med strøm, 10-25W eller så for en Alpha2.

Dersom ikke tregolvet tåler like høy temperatur på vannet som det støpte hvordan får du regulert temperaturen ut fra en vannkappe på ovnen ?

Shuntgruppene regulerer temperaturen ved å blande inn kun en viss mengde nytt vann. Ovnen kan levere >90 grader, ingen gulv tåler det. Dessuten skal det innom en akkumulatortank på 770 liter først slik at jeg ikke må fyre i ett sett.

perg

Sitat fra: jkirkebo på februar 22, 2017, 11:44:13
Sitat fra: perg på februar 22, 2017, 10:49:58
Sitat fra: jkirkebo på februar 22, 2017, 09:14:20
Sitat fra: perg på februar 22, 2017, 07:58:09
Sitat fra: jkirkebo på februar 22, 2017, 00:24:31
Vi har vindfang, og skal utvide det samt flislegge når vi nå rehabiliterer hytta. Vil ha et sted vi kan ta av og på oss sko samt tørke disse uten å dra snø og dritt inn i hytta. Benk til å sitte på skal det også bli der, samt gulvvarme.

Innlagt strøm har vi ikke. Gulvvarme blir vannbåren og vedfyrt.

Planlegger du pex rør i bjelkelaget og en pumpe for å sirkulere vannet da ?

PEX-rør og flere pumper ja. I vindfanget blir det støpt gulv så der blir PEX-rørene stripset til armeringsnettet (akkurat som på badet), mens stue og soverom får spaltegulv. Siden vi kan ha høyere temperatur på de støpte gulvene blir det to pumper for å sirkulere gulvvarmen, en for hver shuntgruppe. De trekker uansett minimalt med strøm, 10-25W eller så for en Alpha2.

Dersom ikke tregolvet tåler like høy temperatur på vannet som det støpte hvordan får du regulert temperaturen ut fra en vannkappe på ovnen ?

Shuntgruppene regulerer temperaturen ved å blande inn kun en viss mengde nytt vann. Ovnen kan levere >90 grader, ingen gulv tåler det. Dessuten skal det innom en akkumulatortank på 770 liter først slik at jeg ikke må fyre i ett sett.

Det høres ut som et for stort og dyrt system for den lille hytta vår.

Det jeg har tenkt på er å bygge bad/toalett ved siden av stua og ha en form for vannkappe/vannrør som jeg kan distribuere inn på badet for å få varme der.

Har du noen forslag der ?

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

jkirkebo

Sitat fra: perg på februar 22, 2017, 13:12:58
Det høres ut som et for stort og dyrt system for den lille hytta vår.

Det jeg har tenkt på er å bygge bad/toalett ved siden av stua og ha en form for vannkappe/vannrør som jeg kan distribuere inn på badet for å få varme der.

Har du noen forslag der ?

Usikker. Problemet er at uten en stor buffertank for varmen vil du fort koke vannet i vannkappen og det er ikke bra.


etsvends

Er det noen som vet hva et slikt anlegg koster? Evt forhandlere som er gode på vannbåren varme fra vedfyrt ovn?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

OS

Sitat fra: etsvends på februar 22, 2017, 17:18:52
Er det noen som vet hva et slikt anlegg koster? Evt forhandlere som er gode på vannbåren varme fra vedfyrt ovn?
Broren min har vannbåren varme med pelletsfyring på hytte uten innlagt strøm og handlet alt fra Arne Bergli via den lokale rørleggern: https://arnebergli.no/
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Slyboy

Fikk pris på ett slikt anlegg. Det eneste som manglet var gulvvarmerørene og stokken for tilkobling av rørene. Prisen med vedovn og det som skulle til kom på ca 68 000,- Dette var beregnet til ca 80 m2 grunnflate.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

perg

Sitat fra: Slyboy på februar 24, 2017, 15:37:16
Fikk pris på ett slikt anlegg. Det eneste som manglet var gulvvarmerørene og stokken for tilkobling av rørene. Prisen med vedovn og det som skulle til kom på ca 68 000,- Dette var beregnet til ca 80 m2 grunnflate.

Det høres deilig ut med vannbåren varme, men jeg tror ikke jeg kommer til å bruke 68000,- ++ til gulvvarme på en gammel hytte.
Nybygg så kunne det vært mulig jeg hadde vurdert det.

Det hadde derimot vært interressant om noen har lagd en enkel løsning for å varme opp bad/toalett i tilknytning til en vedovn i nærheten av badet på en eller annen måte.

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Tottoa

Jeg sveiset sammen to røykrør på 150mm og 200mm, med noen tverrør mellom og monterte det på toppen av ovnen. Det står i forbindelse med en 200 L tank som fungerer som buffer og lager. Røykrøret avgir 5-6 kw og tanken kan lagre 15-20 kw. Har ikke opplevd koking og har i tillegg en varmebuffer på mange timer.

En Laddomat styrer sirkulasjonen i røykrøret og en pumpe står i forbindelse med gulvvarmen.

Røilern

For små rom som man ønsker jevn varme på så finnes det alternativer fra "Caravan" verdenen.

Vi har en Trumatic ovn på 3Kw på vårt lille bad og den står på kontinuerlig når vi er på hytta om vinteren.  Den har innebygget termostat, og leverer bare 300W når den går på minimum. I tillegg bruker den null strøm, henter luft ut og avgass går ute gjennom pipe. Tror den koster 3-4000,-

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Sæters

Sitat fra: perg på februar 28, 2017, 11:17:13
Sitat fra: Slyboy på februar 24, 2017, 15:37:16
Fikk pris på ett slikt anlegg. Det eneste som manglet var gulvvarmerørene og stokken for tilkobling av rørene. Prisen med vedovn og det som skulle til kom på ca 68 000,- Dette var beregnet til ca 80 m2 grunnflate.

Det høres deilig ut med vannbåren varme, men jeg tror ikke jeg kommer til å bruke 68000,- ++ til gulvvarme på en gammel hytte.
Nybygg så kunne det vært mulig jeg hadde vurdert det.

Det hadde derimot vært interressant om noen har lagd en enkel løsning for å varme opp bad/toalett i tilknytning til en vedovn i nærheten av badet på en eller annen måte.


Virkningen av oppvarming av toalettrom er også avhengig av hva slags system man har. Selv har jeg snurredass, og regner med at oppvarming av toalettrommet vil kunne forstyrre/snu luftstrømmen fra doen og skape vond lukt i rommet. Muligens vil en varmesløyfe skape lite problemer, men forbrenning som krever luft i prosessen vil skape store problemer.

perg

Sitat fra: Tottoa på mars 02, 2017, 11:10:24
Jeg sveiset sammen to røykrør på 150mm og 200mm, med noen tverrør mellom og monterte det på toppen av ovnen. Det står i forbindelse med en 200 L tank som fungerer som buffer og lager. Røykrøret avgir 5-6 kw og tanken kan lagre 15-20 kw. Har ikke opplevd koking og har i tillegg en varmebuffer på mange timer.

En Laddomat styrer sirkulasjonen i røykrøret og en pumpe står i forbindelse med gulvvarmen.

Nå snakker vi Petter Smart løsninger ;-)  Dette var elegant gjort.
Dessverre langt unna det jeg kan få til med et sveiseapparat......

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

perg

Sitat fra: Røilern på mars 04, 2017, 15:42:13
For små rom som man ønsker jevn varme på så finnes det alternativer fra "Caravan" verdenen.

Vi har en Trumatic ovn på 3Kw på vårt lille bad og den står på kontinuerlig når vi er på hytta om vinteren.  Den har innebygget termostat, og leverer bare 300W når den går på minimum. I tillegg bruker den null strøm, henter luft ut og avgass går ute gjennom pipe. Tror den koster 3-4000,-



Tenkte først på det etter å ha sett på en av dine poster tidligere, men de prisene jeg fant i Norge på disse så ville de koste langt mer enn det du nevner her dessverre.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

perg

Sitat fra: Sæters på mars 04, 2017, 16:24:49
Sitat fra: perg på februar 28, 2017, 11:17:13
Sitat fra: Slyboy på februar 24, 2017, 15:37:16
Fikk pris på ett slikt anlegg. Det eneste som manglet var gulvvarmerørene og stokken for tilkobling av rørene. Prisen med vedovn og det som skulle til kom på ca 68 000,- Dette var beregnet til ca 80 m2 grunnflate.

Det høres deilig ut med vannbåren varme, men jeg tror ikke jeg kommer til å bruke 68000,- ++ til gulvvarme på en gammel hytte.
Nybygg så kunne det vært mulig jeg hadde vurdert det.

Det hadde derimot vært interressant om noen har lagd en enkel løsning for å varme opp bad/toalett i tilknytning til en vedovn i nærheten av badet på en eller annen måte.


Virkningen av oppvarming av toalettrom er også avhengig av hva slags system man har. Selv har jeg snurredass, og regner med at oppvarming av toalettrommet vil kunne forstyrre/snu luftstrømmen fra doen og skape vond lukt i rommet. Muligens vil en varmesløyfe skape lite problemer, men forbrenning som krever luft i prosessen vil skape store problemer.

Vi skal også ha snurredass og vil ikke ha en varmeløsning som trekker luft ut fra den nei....
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod