Installering av kraftpakke sjølv?

Startet av rolfm, februar 25, 2017, 20:31:14

rolfm

Tenker å installere fygljande kraftpakke:
http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=963&category_id=50&option=com_virtuemart&Itemid=39

Solcelleanlegg kan ein vel inntil ein viss ampere installere sjølv. Pakken som nemnt over er jo også eit solcelleanlegg...

Tenkte å montere/installere dette sjølv og evt få ein elektrikar til å sjå over etterpå. I kor stor grad blir eg lovbrytar av å gjera det slik? Burde kanskje ikkje spurt... :-)

jkirkebo

Sitat fra: rolfm på februar 25, 2017, 20:31:14
Tenker å installere fygljande kraftpakke:
http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=963&category_id=50&option=com_virtuemart&Itemid=39

Solcelleanlegg kan ein vel inntil ein viss ampere installere sjølv. Pakken som nemnt over er jo også eit solcelleanlegg...

Tenkte å montere/installere dette sjølv og evt få ein elektrikar til å sjå over etterpå. I kor stor grad blir eg lovbrytar av å gjera det slik? Burde kanskje ikkje spurt... :-)

Mhp. lovlighet har man egentlig ikke lov å montere noen anlegg som kan levere mer enn 200VA selv, om det så bare er 12V uten inverter.

Link: http://elsikkerhetsportalen.no/privat/verdt-%C3%A5-vite/hva-kan-du-gj%C3%B8re-selv/Hva%20kan%20du%20gj%C3%B8re%20selv?

Dvs. i praksis maks 15A hovedsikring om man skal gjøre alt etter boka og installere selv.

Når det gjelder anlegget du nevner ville jeg aldri anbefalt å bruke 12V på et såpass stort anlegg. Minimum 24V og aller helst 48V siden det er snakk om 4 batterier. Så jeg tror du kommer bedre ut av det ved å sette sammen et passende anlegg selv fremfor å kjøpe en ferdig pakke. Ihvertfall om du orker å bruke litt energi på å sette deg inn i det. Og det bør man gjøre om man alikevel har tenkt å installere det selv...

2 Soler AS

Er enig med det jkirkebo skriver om 24v og 48v. Skal det gjøres om 230v har det lite å si hvilke spenning det er før det omformes. Ved å gå opp i spenning kan kablene være tynnere og gir mindre tap. I tillegg så slipper du for mye parallellkobling i batteribank. Opptil 4 batterier i parallell går greit, men det beste er seriekobling.

2Soler AS - Solcellepakker, Solcellepaneler, Regulatorer, Invertere, Batterier og mye mer.
Are Meininger Saudland - Daglig leder i 2Soler AS

jkirkebo

Sitat fra: 2 Soler AS på mars 02, 2017, 10:18:14
Er enig med det jkirkebo skriver om 24v og 48v. Skal det gjøres om 230v har det lite å si hvilke spenning det er før det omformes. Ved å gå opp i spenning kan kablene være tynnere og gir mindre tap. I tillegg så slipper du for mye parallellkobling i batteribank. Opptil 4 batterier i parallell går greit, men det beste er seriekobling.

En fordel til er at laderegulator blir mye billigere. En MPPT-regulator på 30A kan levere 360W på 12V, 720W på 24V og 1440W på 48V. Med 24V kan man altså klare seg med halvparten så stor laderegulator som for 12V, og for 48V ennå halvparten av det igjen.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod