Nytt tak

Startet av perg, februar 28, 2017, 15:15:40

perg

Til sommeren har jeg planer om å legge nytt tak på hytta vår fra -59 / -71.

Den har idag bølgeblikkplater både på den gamle delen av hytta og den nye delen av hytta.
Antar at det fins en form for isolasjon i taket ihvertfall i den delen fra -71, men hva som fins på den delen fra -59 vet jeg ikke.

Snakket med en snekker og han mente at takstoler fra den perioden normalt var godt dimensjonert, men jeg er litt usikker på om jeg vil ha et tak hvor snøen blir liggende.

Huset mitt har 22 graders takvinkel, men jeg tror vinkelen på hyttetaket er litt større, men ikke mye.
Dersom jeg legger shingel så vil ihvertfall snøen bli liggende på taket og jeg vet ikke om jeg vil det.
Torvtak er flott å se på men jeg syns det blir alt for mye jobb.

Plater som ligner takstein er et alternativ, men da må jeg vel ha takstige opp til begge pipene.

Noen som har synspunkter.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Arctic1827

Vi har shingel på taket hos oss.  Har så langt måket det (og anekset) to ganger i vinter.
Nå ligger hytta slik at det nesten aldri blåser der, unntak når det blir sydvest vær og regn, og alt som kommer som snø faller rett ned og blir liggende.  Ingen ting blåser av.

Jeg er iallfall ikke i tvil, hadde jeg kunnet velge hadde jeg gått for glatt stålplatetak som hadde måket seg selv ved mildvær!

Jeg ville vektlagt hvor mye snø som kommer på en gjennomsnittsvinter og evt må måkes før jeg bestemte meg hvilket tak jeg ville lagt. 

Men da må en også ta i betraktning hvor snøen som glir av taket havner.  Våt tung snø som treffer terassen og fryser der sender heller ikke stemningen i (på) taket!


perg

Sitat fra: Arctic1827 på februar 28, 2017, 19:10:19
Vi har shingel på taket hos oss.  Har så langt måket det (og anekset) to ganger i vinter.
Nå ligger hytta slik at det nesten aldri blåser der, unntak når det blir sydvest vær og regn, og alt som kommer som snø faller rett ned og blir liggende.  Ingen ting blåser av.

Jeg er iallfall ikke i tvil, hadde jeg kunnet velge hadde jeg gått for glatt stålplatetak som hadde måket seg selv ved mildvær!

Jeg ville vektlagt hvor mye snø som kommer på en gjennomsnittsvinter og evt må måkes før jeg bestemte meg hvilket tak jeg ville lagt. 

Men da må en også ta i betraktning hvor snøen som glir av taket havner.  Våt tung snø som treffer terassen og fryser der sender heller ikke stemningen i (på) taket!


Får se til sommeren hva jeg lander på, men det var mange gode innspill her.

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod