Propan i kobberrør.

Startet av mrisaksen, mars 07, 2017, 17:59:51

mrisaksen

Skal legge opp rør til forskjellige ting i hytten, blant annet kjøleskap, koketopp og forbrenningstoalett.
Propanflasker vil stå ute, og det skal legges kobberrør under hytta og opp gjennom gulv, og i mellom stavene (holder på å legge panel nå) slik at stengeventil og tilkobling står på vegg. Da lurer jeg på om det vil danne seg kondens på rørene, slik at det vil bli fukt og vann i vegg/gulv? Ser det er krav til "varerør" når gassrør skal gjennom vegg. Hvordan er det med isolering i et slikt varerør? Burde kobberrørene bøyes, bruke vinkelkobling med støttehylse og mutter eller lodde rørdeler som blir bak vegg?
Til slutt: Snakket med en som har ei gammel hytte, og der går det vanlig kobberrør til gass gjennom gulv uten han har merket noe kondens med det...

ivarw

Ingen ekspert, men har heller ikke registrert noen kondens på mine. Dog sikkert ikke utenkelig hvis gassen i rørene har lavere temperatur enn luften omkring.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

OS

Jeg har også opplegg med rør under hytten. Har brukt elektrikerrør som kobberrøret går gjennom i gulvet. Har hatt dette i 10 år nå uten å tenkt noe over at det er kondens.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod