Starte/stoppe aggregat (Kipor) med strømbelastning

Startet av svenjoh3, mars 08, 2017, 09:10:46

svenjoh3

Vi har anskaffet oss et Kipor IG 3000 aggregat for å lade batteriene på hytta ved behov. I bruksanvisningen står det med fete bokstaver: "Det er viktig at aggregatet ikke startes/stoppes med strømbelastning da dette kan skade viktige komponenter på inverteren".

Dette vil vel si at autonom drift er utelukket, i og med at aggregatet starter lading av batteriene med en gang det starter, eller har jeg misforstått noe?

Vi har ingen umiddelbare planer om autonom drift, men det hadde vært kjekt å kunne fjernstarte aggregatet fra hytta uten å måtte være avhengig av å gå ut og trekke ut ledningen som går mellom aggregatet og inverteren/laderen. Jeg ser det er mulig å kjøpe fjernstarter til denne.

Er det noen her som har erfaring med dette aggregatet og autonom drift/fjernstarting?

Røilern

Dette blir synsing fra min side, men jeg oppfatter at dette er et prisgunstig inverteraggregat. Jeg tror det har vært noen negative brukererfaringer og dette har  ført til at har leverandøren har presisert at aggreagtet må startes og gå før det kan belastes.

En Victron inverter vil ikke belaste aggregatet direkte og vil vel i praksis tilfredstille dette kravet. Som er alternativ kan man montere inn et rele som får "startsignal" sammen med aggragatet, men som ikke kobler inn før etter f.eks 60 sekunder.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Vi har et Honda EU65iS og det har ikke problemer med å stoppes under belastning. Ved start er dog ladesystemet programmert til å ikke starte lading før etter at et minutt har passert siden 230V input ble oppdaget, slik at aggregatet får tid på seg til å varme seg litt opp. Ladingen rampes dessuten ganske pent opp, den bruker nok 5-10 sekunder på å gå fra 0A til 90A output (ved 52V nominell batterispenning).

Men jeg tviler på at det kan skade aggregatet så lenge belastningen ikke er induktiv. Jeg tipper problemer kan oppstå om man stopper aggregatet mens det driver f.eks en motor (type brønnpumpe eller vedsag for eksempel). En laderegulator vil neppe skape samme problem. Men det blir nok litt for teknisk info for en vanlig brukermanual.

Jgytterdal@gmail.com

Jeg tror mange av de "kvalitets 12-24v/230v . inverterne" som er på markedet har en eller annen softstart innebygd.
Eksempelvis Victron Multiplus, som registrerer at den får 230v inn. Den starter ikke umiddelbart lading, det tar noen få sekunder før den skrur seg på også stiger ladestrømmen gradvis oppvover helt til det maksimale (som kan programmeres)

Jeg opplever heller ingen problemer når jeg skru av aggregatet.

Hva slags fjernstyring tenker du å bruke på aggregatet ditt, og hva slags lader eller lader/inverter skal du bruke?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

svenjoh3

Flott. Takk for tilbakemeldinger.

Røilern: smart forslag om å montere rele. Det har jeg ikke tenkt på.

jkirkebo: Det er godt mulig du har helt rett i at de tenker på drift av brønnpumpe eller vedsak.

Jgytterdal@gmail.com: Jeg har en "prisgunstig" inverter/lader fra Solcellespesialisten (NorsePower 2400w/ 4800w). Jeg er usikker på om den har softstart. Jeg kjenner de som selger denne, så jeg tar en prat med dem om dette. Jeg fant noe som heter "remote start kit" til Kipor aggregatene. Dette er et kit med kabler og choke som gjør at man kan starte aggregatet fra hytta.

Jgytterdal@gmail.com

Bra!
Jg har også god erfaring med Siv ing Carl Christian Strømberg ,og har kjøpt både paneler og batterier der.

Lykke til med prosjektet ditt!
Spennende å høre om fortsettelsen:-)


Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod