Nytt solcellebatteri

Startet av Bear, mars 13, 2017, 17:27:24

Bear

Hei hyttevenner!
Solcellepanelet og regulatoren er relativ nye, 4 år, men batteriet er kanskje 10 år.
I vinterferien i uke 9 ble det "mørkt" og ingen ladning, regnet med at batteriet var tomt.
I de to neste dagene med knallsol ble det lys midt på dagen, men ingen ladning.
Tok med batteriet hjem for å lade, men innser vel at det må fornyes.
Hvilke batteri skal jeg kjøpe?
Hvor stort og hvor?

Antar at solcellepanelet er ca 140w, fra Sunwind. regulator likeså.

Mvh
Bear

etsvends

Dette er beskrevet mange ganger her inne, men her er det forbrukt og brukstid som spiller inne.. Er det kun noen få lamper? Tv? Vannpumpe? 230v inverter osv.
Sunwind har eget skjema på sine nettsider for å beregne batteri størrelse.
Hvis du ikke har helt spesielle ineresser er vel AGM batterier det de fleste velger og da spørs det om regulatoren din er laget for AGM batterier?
Jeg syntes sparelys.no har ok priser og raske på levering. De gir også grei info på sine sider.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Røilern

Hei

1) Les denne og få litt basis kunnskap om energi:
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1704.0

2) Sett opp ett energibudsjett:
Mitt "Byggehytte" standard energiforbruksbudsjett finner du her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1EshymLqt3Z8dKk6DbuWHeU159QMpvV7R1yV_7J0vZhw/edit?usp=sharing


Jeg har laget en kopi til deg som  jeg har delt med deg privat. Hvis du motstår fristelsen til å laste over til Excel(og redigerere det direkte i Google Sheet) så kan jeg også titte på regnestykket ditt etter hvert som det skrider frem.


3) Kom tilbake til oss - Så skal vi hjelpe deg med å tolke svarene
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Bear

Hei og takk!
Vi har et beskjedent forbruk av strøm på hytta; lys og lading av telefon, wifi og nettbrett. Nå har barnebarna fått egne "ladepakker", så det blir mindre lading av i-pader. Det største forbruket er kanskje gamle lamper og tilsvarende pærer.

Jeg har ingen oversikt over hva slag av lamper vi har, men skal opp igjen i påsken og sjekker da, men må da ha med et nytt batteri.

Takk for hjelp så langt

Bear




etsvends

Hvis du tenker at antall lamper så går det greiere. De aller fleste 12v pærer kan byttes til LED som praktisk talt ikke bruker strøm. 0,5 til 3W mot 10-15w på gamle pærer. De koster noen kr men bytt ut de mest brukte lampene først.

Det står beskrevet flere steder at mange undervurderer lading av dingser og det blir sikkert mer med årene så ta heller litt i på batterier.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

jkirkebo

Det som kommer mer og mer er jo større TVer og kjøleskap på 230V (som er mye bedre enn gass funksjonsmessig). Har du planer om slikt fremover kan det være greit å dimensjonere litt etter det.

Et 230V kombiskap med A+++ merking bruker gjerne ca. en halv kilowattime pr. dag (omkring 40Ah fra en 12V batteribank). En moderne 55" TV kanskje 80W når den er i drift 20Ah per dag om den brukes 3 timer).


Bear

Vi har ingen planer om TV, alle har hver sine telefoner og i-pader så det holder.
Til støvsuging og annet som krever 230v brukes et aggregat fra Stanly.

Det dreier seg om lys og lading. En rask opptelling av lamper viser:
5 stk vegg lampetter m/halogen pærer eldre type
2 stk vegg lampetter nyere led
1 stk lysrør over kjøkkenbenk nyere
1 stk smijern stålampe med stor sokkel og pære, tar sikkert mye lyser dårlig!
3 stk smijern vegglamper med stor sokkel og pære, tar sikkert mye lyser dårlig!

Hytta er på ca 60m2  og varmes opp av ny peisovn og gassovn hvis behov.





jkirkebo

Sitat fra: Bear på mars 15, 2017, 16:27:05
Vi har ingen planer om TV, alle har hver sine telefoner og i-pader så det holder.
Til støvsuging og annet som krever 230v brukes et aggregat fra Stanly.

Det dreier seg om lys og lading. En rask opptelling av lamper viser:
5 stk vegg lampetter m/halogen pærer eldre type
2 stk vegg lampetter nyere led
1 stk lysrør over kjøkkenbenk nyere
1 stk smijern stålampe med stor sokkel og pære, tar sikkert mye lyser dårlig!
3 stk smijern vegglamper med stor sokkel og pære, tar sikkert mye lyser dårlig!

Hytta er på ca 60m2  og varmes opp av ny peisovn og gassovn hvis behov.

Da ville jeg byttet resten av pærene til LED (ikke lysrøret da). Strømforbruket på LED, lysrør og lading er minimalt, så det er ikke store batteripakken du trenger. 1 stk. 290Ah AGM burde gjøre susen, så kan du evt. kjøpe ett til om behovet skulle vise seg.

Bear

Hei og takk!
Det var vel det svaret jeg hadde tenkt meg.
Skal sjekke litt rundt hvor det etter et bra tilbud.

Bear

Ygnastølen

Hei

Sjekk på sparelys.no
De har billig og bra AGM batteri på 290Ah.

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Bear

Etter råd fra dere kjøpte jeg et AGM 290 batteri fra Sparelys.
Det ble stående hjemme i 2 måneder før jeg monterte det på hytta i september.
Etter bare 3 ukers tilkobling til solcella var det tomt.
Spørsmålet er om det har blitt utladet hjemme, eller var det utladet allerede fra Sparelys?
Kan batteriet lade seg opp med kun hjelp av solcella eller må jeg ta det med hjem å lade det der, det har nå stått 3 uker til lading og tenkte å reise opp i slutten av uke 10.

Hilsen Bjørn



Røilern

Målte du spenningen før du koblet til?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Her er det mye data som mangler. Hvor store er solcellene dine, er de montert mot sør med "fri sikt" mot sola, hvor stort er forbruket ditt osv? Hva mener du med tomt?

Gode AGM batterier har en selvutlading ned mot 1% per måned mens dårlige har flere prosent. Sparelys oppgir 1% selvutlading på 290Ah AGM så jeg tror du kan se bort fra at det er selvutlading som har tømt batteriene i ditt tilfelle.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Eggedal

Her er det vel ganske opplagt at det ikke er batteriet, men enten panel, regulator eller ledningsnett som ikke er i orden. Du får vel verdier opp på det panelet, så du ser om du får strøm inn og ut?
Kan gjerne anbefale å bytte regulator til en MPPT-regulator. Har en 20A og 140w monopanel i båten. Fungerer knallfint sammen og lader fort 10A når sola skinner.

Bear

Regulator er relativ ny (se øverst på siden) og det er også solcella, 100-120w.
Har et gammelt marine og fritids batteri som funker fint etter oppladning, og som måtte tilpers etter at AGM batteriet kutta ut.
Jeg skal på Sjusjøen i morgen og sjekker hva som skjer etter at det har stått koblet til solcella i 3 uker.

etsvends

Se litt på regulatoren din. Får du lading når det er sol? Hvor mange A?
Har du forbruk som står på? Ladere som er koblet til? Noe som stjeler strøm når du ikke er der? Fysisk slå av/koble fra forbrukskursen.
Er solcellepanelet ditt helt uten skygger ? Selv en liten skygge oppe i hjørnet ødelegger ladingen fullstendig.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod