Raspberry Pi 3 Model B på hytta

Startet av Martin Bekkelund, mars 14, 2017, 19:08:19

Martin Bekkelund

Hei,

Jeg har nylig satt opp en Raspberry Pi 3 Model B til ymse formål på hytta. For tiden fungerer den både som kamera og VNC-server.

Siden dette kanskje er av interesse for flere, tenkte jeg å dele erfaringene her:

https://www.bekkelund.net/2017/03/07/webkamera-med-raspberry-pi/
https://www.bekkelund.net/2017/03/13/vnc-med-raspberry-pi-pa-hytta/


Martin

OS

Veldig interessant Martin!

Dette skal prøves!

Kjører du WEB-kamera og VNC på samme RPI eller har du to stk?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Martin Bekkelund

Takk! :)

Kjører alt på samme. Ingen av delene krever spesielt mye prosessorkraft eller minne.

Nå har for øvrig Zero W kommet også. Den er litt treg til å kjøre et GUI, men kan fungere headless til samme formål.

anmo

Har gjort mye av det samme, men med et vanlig usb webkamera. Har ikke opplastning til skylagring, det for å spare litt datatrafikk.
Har laget et lite script som lar Pi'en ta et bilde om dagen og lagrer det med dagens dato som navn, så kan jeg logge inn via vnc og sjekke vær osv. når jeg måtte ønske  :)

En veldig fin inspirasjon og lese bloggen din Martin. Takk!

anmo

Kanskje du vet dette Martin. Kan man bruke Cron til å skru av pi'en kl 21, og på igjen kl 08:00 feks.? Jeg har jo ikke helt troa, men alt er vel mulig  :)

Einar_S

Jeg har også en RPI på hytta. Den spiste båndbredde uten at det var noen aktivitet jeg kunne skjønne. En sjekk med Wireshark viste at det var NTP som maste noe grassalt. Helt unødvendig, da min værstasjon er synkroniset mot Braunsweig og det er nøyaktig nok. Jeg husker ikke hvordan jeg fikk jekket den ned, men det gikk. Kanskje Martin kan si noe om det. Nå har jeg internett over mobil. Med kobber eller fiber hadde det ikke vært noe å bry seg med.



OS

Sitat fra: anmo på april 10, 2017, 07:37:22
Kan man bruke Cron til å skru av pi'en kl 21, og på igjen kl 08:00 feks.? Jeg har jo ikke helt troa, men alt er vel mulig  :)
Jeg har "forsket" en del på dette og Rpi har ikke noen sleep mode så du må ha ekstern hardware for å skru den helt av og på igjen. Jeg har testet SleepyPi men syns det ble litt for komplisert:
http://spellfoundry.com/product/sleepy-pi/
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Martin Bekkelund

Sitat fra: anmo på april 10, 2017, 07:34:27En veldig fin inspirasjon og lese bloggen din Martin. Takk!

Tusen takk! :)

Sitat fra: anmo på april 10, 2017, 07:37:22
Kanskje du vet dette Martin. Kan man bruke Cron til å skru av pi'en kl 21, og på igjen kl 08:00 feks.? Jeg har jo ikke helt troa, men alt er vel mulig  :)

Du trenger, som OS også påpeker, en ekstern dings for å få det til. Det holder med et billig tidsur fra Clas Ohlson.

Det som er viktig er at du bruker cron til å skru av maskinen og tidsuret til å skru den igjen. Hvis du bruker tidsuret til begge deler risikerer du at filsystemet på minnekortet blir korrupt. Ikke at det er stor sannsynlighet for det, men det kan skje. Du skrur av maskinen med sudo shutdown -h now og denne kommandoen kan kjøres med cron f.eks. hver kveld klokka 21.00 og så lar du tidsuret kutte strømmen helt en gang etter dette og så skrur den på igjen klokka 08.00, så kommer maskinen opp igjen som normalt.

Jeg har en bunke av disse tidsurene: http://www.clasohlson.com/no/Digitalt-mini-koblingsur-/36-4600

Sitat fra: Einar_S på april 11, 2017, 19:36:27
Jeg har også en RPI på hytta. Den spiste båndbredde uten at det var noen aktivitet jeg kunne skjønne. En sjekk med Wireshark viste at det var NTP som maste noe grassalt. Helt unødvendig, da min værstasjon er synkroniset mot Braunsweig og det er nøyaktig nok. Jeg husker ikke hvordan jeg fikk jekket den ned, men det gikk. Kanskje Martin kan si noe om det. Nå har jeg internett over mobil. Med kobber eller fiber hadde det ikke vært noe å bry seg med.

Høres merkelig ut. NTP bruker lite data og kjører vanligvis ikke oftere enn en gang i timen. Tipper at det heller er noe annet.


Mvh Martin


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod