Solcelleløsning på ny hytte.

Startet av elektrikern, mars 16, 2017, 20:43:37

elektrikern

Jeg skal i løpet av året bygge hytte der det ikke finnes strøm. Hytta ligget på østlandet, 700moh, er på ca 75m2 og ligger bare femten-tjue minutters kjøring fra hjemme. Vi er en familie på fire som skal bruke hytta.
Når det gjelder strøm i hytta tenker jeg å ha mulighet til vannkoker, støvsuger og kjøleskap i tillegg til lys, tv og ladere. Muligens et Jets toalett.
Jeg er usikker på hvilken løsning jeg skal velge på utstyret når det gjelder strøm. Det er nå kommet rimelige litiumbatterier som muligens er en god løsning? Eller burde jeg satse på AGM?

Jeg tenker kanskje 2x100A  http://makspower.no/produkter/lifepo4-batterier/1-makspower100ah-lifepo4-batteri
Ikke så kjempestor batteribank men med Litiumbatterier så kan jeg kjøpe ekstra batterier hvis det viser seg å bli lite med de to.
En Victron Multiplus 3000w inverter 12 eller 24v. 12v hadde vært fint hvis det blir Jets toalett.
Solcellepanel 3-4 solcellepanel seriekoblet og en MPPT regulator. Ser at Victron har en de kaller Bluesolar 75/15  http://makspower.no/produkter/solcelle-regulatorer/bluesolar-mppt-75-15-12-24v-15a, burde kanskje valgt Morningstar Tristar 45 eller noe lignende.
Victron BMV 700 batterimonitor.
Jeg har ett aggregat fra Genetech 5kva med fjernstart som burde kunne brukes for lading av batteribanken?
Jeg er usikker på plassering av batteriene, har mulighet til å lage en liten frostfri kjeller der batteriene kunne stå slik at de ikke blir stående i 20 grader blå når vi skal opp på hytta. Da står de heller ikke kjempevarmt om sommeren. Kjelleren skal også ha plass til en stor vannsisterne siden det ikke er lettvint med vann der om vinteren.

Hva er de første tankene deres om dette forslaget?

På forhånd takk.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

etsvends

Jeg vil vel først og fremst påstå at regulatoren er for liten til 3-4 paneler. Moderne paneler av litt størrelse gir gjerne 30V så 4 slike i serie er over 120V. Den 75/15 regulatoren tar bare opp til 75V. Den vil heller ikke gi deg mer en 15A lading uansett hvor mye du putter inn(12V). De fleste MPPT regulatorer tåler mere input, men vil ikke gi mer lading. Den er også billigere på Sparelys.no http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1617&category_id=186&option=com_virtuemart&Itemid=39

Du bør vel sette opp ett energi regnskap for å se hvor mye strøm du trenger. Røilern her inne har god oversikt over slikt. I utgangspunktet tenker jeg at du har for lite batterier, men LiFePo4 tåler jo mer juling og kan lades raskt. Hvis du skal satse på lading når du på hytta lengre en batterier holder ville jeg hatt størst mulig ladekapasitet og det vil vel multiplus 3000 tilfredstille.

Jeg vurderte LiFePo4 batterier, men tenkte det var litt prematurt og dyrt for hytte. Hvordan skal de lades? Er dagens ladere/regulatorer tilpasset LiFepo4? klarer du å holde dem frostfrie? Les om lading av kalde LiFePo4 batterier. Denne type batterier har best av relativt hurtig lading og ikke den forsiktige langsiktige ladingen som solcelle gir. De har vel også best levetid om de ikke lades over 80%.
Det var mange slike faktorer som gjorde at jeg valgte AGM selv om jeg syntes Litium er spennende.

Hvis Du tenker at du skal drifte alt på 230V som kanskje er det mest fornuftige om du bygger nytt i dag, velg 24V. Det finnes 24-12v omformere om du trenger 12V.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

elektrikern

Takk for svar.
Større regulator er ok det. Morningstar er det dere anbefaler virker det som, MPPT TS 45 eller MPPT TS 60 da?
En batteribank med AGM batterier hva synes dere om å sette dem i en kjeller? Ett argument for Litium er at det er kurant å forstørre batteribanken hvis det viser seg at den blir i minste laget. Det er ikke så greit med AGM. Det er også greiere å parallellkoble Litiumbatterier enn AGM og på den måten ha 12v til Jets.

Jeg er usikker på hva som er beste løsningen for kjøring av Jets toalettet. Hvis jeg skal kjøre det på 12v så trenger jeg 12v batterispenning så å koble en batteribank på 24 eller 48v vil ikke være optimalt. Det går selvsagt an å kjøre Jets på 230v men da sliter inverteren hvis jeg har på noe stort i tillegg. 3kw inverter og Jets er kanskje ikke problematisk hvis jeg tenker i verste fall vannkoker, Jets, kjøleskap og lys, TV og div ladere.
Eget batteri til Jets er en mulighet. Hvordan gjør man det? Ser på sidene til Jets at de foreslår egen solcelleregulator på samme solcellene som resten, eventuelt en batteriskiller. Kan jo også kjøre med et eget batteri fra hjemme hvis det forenkler. 100Ah holder til toalettet i ukesvis.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

OS

Hvis du vil ha Tristar på nett bør du velge TS-MPPT 60 da -45 ikke har nettverksport.

Jeg har ikke Jets men kjenner flere som har det. Ang 220V kontra 12V pumpe på Jets så er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt og det er 220V. Victron takler peakbelastning meget bra så det tror jeg ikke blir noe problem.

Dessuten kompliserer det opplegget ditt hvis du skal ha 220V og 12V om en annen. Jeg snakker her av erfaring. Jeg hadde mye som gikk på 12V i begynnelsen sammen med utstyr som gikk på 220V. Et typisk eksempel er gassalarm som ofte går på 12V. Den koblet jeg direkte til batteribanken da jeg så for meg at den skal være på hele tiden selv om 220V er av. Etter å ha brukt opplegget noen år ser jeg at 220V står på hele tiden så da kan jeg likså godt bruke batterieliminatoren som fulgte med alarmen. Det trekker nok litt mere strøm men det er veldig lite i forhold til alt det andre som er koblet til 220V.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

jkirkebo

Jeg støtter forslaget om Jets på 230V og 24V eller gjerne 48V batteribank. 4 paneler gir inntil 1000W, på 48V klarer du deg med en 20A regulator mens på 24V må du ha en 40A.

Spenningen regulatoren klarer inn er ikke så viktig, du trenger ikke å koble alle batteriene i serie. Men 100V bør den klare. Dagens 30V paneler gir nok ca. 45V "open voltage" i kulda så det er det man må regne ut fra. Med 100V kapabel regulator kan du ha to i serie og to slike serier i parallell.

Skal du ha billige lithium-batterier er det kun en ting som gjelder, kjøp en brukt elbilpakke fra bilopphuggeren og bygg selv (med BMS). En iMiEV-pakke er på ca. 14,5kWh brutto og koster rundt 15.000,- mener jeg. Den har 88 celler (noen har 80), for 24V bruker du 7 i serie og for 48V 14 stk.
Leaf-pakker er hakket opp størrelsesmessig, med 24kWh brutto. Pris ca. 25.000,-.

Rundt 70-75% av brutto kapasitet er det du kan regne med å bruke om de skal holde lenge.

Trenger man 12V til enkelte ting (f.eks Wallas parafinovn med fjernstyring) som skal stå på når man er borte er det bare å sette inn en DC-DC. Jeg har en på 30A, kostet ikke all verdens.

elektrikern

Takk for svar.
Har vært i kontakt med Jets i dag og de kan levere toalettet i 24v utgave. Dermed kan en 24v batteribank brukes direkte.
Ser også at Ladespesialisten selger solcellepaneler på 255w til 1600. Bare å gå for 4 slike da sikkert hvis de er tilgjengelige fortsatt. En passende regulator til denne er må tåle i overkant av 40A?
Det er vel ingen grunn til ikke å velge Victron inverter og Morningstar regulator. De skal være av det bedre virker det som.
Hva slags batterier anbefaler dere? Gjerne størrelse også. 4x ca 300Ah?
Plassering i frostfri kjeller er ok?
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

jkirkebo

Sitat fra: elektrikern på mars 17, 2017, 22:32:29
Ser også at Ladespesialisten selger solcellepaneler på 255w til 1600. Bare å gå for 4 slike da sikkert hvis de er tilgjengelige fortsatt. En passende regulator til denne er må tåle i overkant av 40A?

Hei,

Jeg har bra med paneler på lager ennå ja og planlegger å alltid ha paneler inne.

4x255W krever en regulator på minimum 35A på 24V og minimum 70A på 12V. Jeg tror jeg vil anbefale en Victron BlueSolar MPPT 150/35. Panelene kobles da 2S2P så du må ha to Y-koblinger (en av hvert kjønn).

Ladespenning på 24V er typisk 28,8V, ganget med 35A gir det 1008W. Du kan i praksis kanskje hente bittelitt ekstra (sannsynligvis under 1% på årsbasis) på en større regulator men det er så lite at det er ikke verdt merkostnaden.

rolfm

Sitat fra: jkirkebo på mars 17, 2017, 11:00:09

Skal du ha billige lithium-batterier er det kun en ting som gjelder, kjøp en brukt elbilpakke fra bilopphuggeren og bygg selv (med BMS). En iMiEV-pakke er på ca. 14,5kWh brutto og koster rundt 15.000,- mener jeg. Den har 88 celler (noen har 80), for 24V bruker du 7 i serie og for 48V 14 stk.
Leaf-pakker er hakket opp størrelsesmessig, med 24kWh brutto. Pris ca. 25.000,-.

Eg ringte på den lokale bilopphoggaren og spurte etter pris og tilgjengelighet på Leaf batteripakke. Var ikkje noko på lager, men gjekk an å stå på "venteliste". Men når det etter kvart kom fram at eg skulle bruke den i eit solcelleanlegg vart det brått slutt. Dei hadde ikkje lov å selja til den type bruk fekk eg beskjed om.

Zachen

Det ser ut som Alternativ Energi har startet å selge batteripakker basert på brukte EL-bilbatterier. Aner ikke hva dette koster og om det er et godt kjøp.

Siste nytt er at vi nå kan tilby 24Volt litiumbatterier bygd opp fra brukte EL-bilbatterier. Disse batteripakkene er helt suverene til solcelleanlegg, og forventes også å få en levetid på 15-25år i solcelleanlegg. Mange av disse tåler 5500 utladinger. Eller 11000utladinger til 50%
ChainPro elbilpakke 7KWH, Victron Multiplus 48V/3000W, Smartsolar 135/30 og 100/20, Cerbo GX og 1600W med paneler

perg

Sitat fra: rolfm på mars 22, 2017, 20:34:15
Sitat fra: jkirkebo på mars 17, 2017, 11:00:09

Skal du ha billige lithium-batterier er det kun en ting som gjelder, kjøp en brukt elbilpakke fra bilopphuggeren og bygg selv (med BMS). En iMiEV-pakke er på ca. 14,5kWh brutto og koster rundt 15.000,- mener jeg. Den har 88 celler (noen har 80), for 24V bruker du 7 i serie og for 48V 14 stk.
Leaf-pakker er hakket opp størrelsesmessig, med 24kWh brutto. Pris ca. 25.000,-.

Eg ringte på den lokale bilopphoggaren og spurte etter pris og tilgjengelighet på Leaf batteripakke. Var ikkje noko på lager, men gjekk an å stå på "venteliste". Men når det etter kvart kom fram at eg skulle bruke den i eit solcelleanlegg vart det brått slutt. Dei hadde ikkje lov å selja til den type bruk fekk eg beskjed om.

Det hørtes muffens ut, hvem skulle nekte dem å selge for bruk i solcellanlegg ?

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

elektrikern

Sitat fra: Zachen på mars 23, 2017, 07:21:50
Det ser ut som Alternativ Energi har startet å selge batteripakker basert på brukte EL-bilbatterier. Aner ikke hva dette koster og om det er et godt kjøp.

Siste nytt er at vi nå kan tilby 24Volt litiumbatterier bygd opp fra brukte EL-bilbatterier. Disse batteripakkene er helt suverene til solcelleanlegg, og forventes også å få en levetid på 15-25år i solcelleanlegg. Mange av disse tåler 5500 utladinger. Eller 11000utladinger til 50%

Jeg har fått pris på 10,5kWh pakken fra dem. Ta kontakt så får dere pris. Pakken deres har veldig mye lavere pris enn andre lithiumbatterier som er annonsert på Finn. Der selges det stort sett batterier for 6.900 til 11.000-12.000 for 100Ah 12v.  Pakken jeg fikk pris på var 400Ah 24v så den blir 8 ganger så stor.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

rtsu

Trenger du å sei hva du skal bruke den til då?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod