Stubbloft med OSB plater.

Startet av Slyboy, april 16, 2017, 08:57:39

Slyboy

Under hyttegulvet har jeg en krypkjeller som er ca 1 meter høy. Kjelleren er knusktørr og har meget god drens rundt. Hele kjellergulvet er singlet og har ikke jord noen plasser. Ringmuren er av Leca og er godt ventilert.

Planen er nå over helga å legge stubbloftet ferdig og tenker å benytte OSB plater underst istedet for panel eller asfaltplater. Jeg legger papp under bjelkelaget mot platene og klemmer de på endene mot sylla for å unngå trekk i bjelkelaget.

Er dette en dårlig løsning?
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Pal.ah

Så vidt jeg vet, så er OSB plater diffusjonstette pga alt limet i platene. Jeg tror jeg ville underøkt litt omkring dette før jeg hadde brukt det som stubbloft?

For å unngå trekk i bjelkelaget, så kan du også benytte akryl fugemasse eller byggskum som sprekkene er store. Så slipper du å benytte papp (om jeg forstod planen din?)

I tråden her (http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1635.0), så ser du hvordan vi bygde opp stubbloftet i vår hytte. Det synes ikke på bildene men vi brukte mye akryl i tillegg til klemlistene

Slyboy

Tenkte å stifte pappen rett på undersiden av gulvåsene og klemme den med lektrer rundt på sylla. Tett skal det bli med tanke på trekk, men det var mest om noen hadde baktanker med å benytte OSB sum "tak". Platene blir jo skrudd så di skulle klemme godt mot pappen.

Ser produsenten skriver følgende:

Bruksområder: Undertak, undergulv, emballasje, byggavskjerming, underkledning bak gips mm.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Pal.ah

Etter å ha googlet litt, så ser det ut til at OSB benyttes til undergulv og stubbloft, ja.
Her er 2 linker hvor OSB er benyttet i stubbloft:
http://moendesign.no/byggesettbeskrivelser/no_eksklusiv_010311.pdf
http://www.sintef.no/globalassets/upload/byggforsk/fagartikler/byggfakta_04-2013.pdf

Så min frykt for diffusjonstette materialer i et stubbloft var nok ubegrunnet:-) Jeg har bare fått med meg advarslene om å unngå plast i stubbloft, og tenkte dermed at ogå OSB burde unngås...

Slyboy

For å være sikker så tok jeg telefon til Fritzøe Engros idag og fikk en meget oppegående ekspert på faget på tråden. Jeg forklarte han problemstillingen og han mente på at siden høyden er ca 1 meter under platene og kjelleren er godt ventilert er det ingen problem å benytte OSB plater på stubbloftet.

Det eneste han hadde å anmerke var at det burde benyttes diffusjonsåpen vindsperre som klemmes med lektre under platene og ikke over som jeg hadde tenkt.

Godt nytt med andre ord. Hadde sett mørkt på å fortelle broderen at vi måtte ta opp platene igjen og bære di ned i naustet  ;D ;D ;D
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod