Inverter og Jets 230V pumpe

Startet av SeSe, april 30, 2017, 13:04:43

SeSe

Hei

På grunn av stor avstand mellom pumpe og batteribank ønsker jeg å bruke inverter og 230V Jets pumpe når jeg nå skal ha Jets toalett.

- Ønsker ikke sattelitt - batteri
- Ønsker ikke lange tykke DC kabler mellom batteribank og pumpe
Jeg mener det opplagte er å benytte 230V på pumpen. 230V er  laget av inverter (Victron)
Jets selv fraråder bruk av inverter og 230V pumpe.
Grunngitt med:
- Støy på 12V forbrukere
- Oppstår feil på inverter under bruk ( brenner opp)
Skal jeg ta hensyn til råd fra Jets?

OS

Om du skal ta hensyn til råd fra Jets tørr jeg ikke svare på men jeg har en kommentar. Broren min har 230V Jets og Victron Multiplus 12/3000 og har ikke hatt problemer. Han har hatt Victron i 9år og Jets ca. 5år.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Det finnes helt klart invertere som er så dårlige at de ikke takler "pålydende" effekt.Særlig ikke fra elektromotorer med heftig startstrømmer.

Ligg unna disse og du bør ikke ha noen bekymringer.

Forstryrrelser på likstrømssiden høres merkelig ut, men en lite batteri vil jo få redusert spenning hvis en stor inverter trekker mye strøm - slik er det bare.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Vi har også Jets med 230V pumpe. Har ingen problemer med det, selv om f.eks stekeovnen er igang samtidig (den trekker 3700W). Har dog doble parallellkoblede 3kW invertere i 48V utgave så det skal mye til å overbelaste de. Men en hvilken som helst REN SINUS inverter på 2000W eller mer bør klare dette helt fint. Kan godt hende det går med en mindre en også, men det ville jeg ikke sjanset på. 2000W er en fin størrelse som gjør at man kan kjøre "alt" av utstyr som støvsuger, kaffetrakter osv.

For et nytt system ville jeg dog aldri valgt 12V på DC-siden. Minimum 24V.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod