Rette opp skjev hytte

Startet av Vegard, mai 29, 2017, 11:33:28

Vegard

Planlegger å rette opp en hytte på pilarer som har seget. Hytta er ganske skjev. Dører går tregt det er synlig skjevhet mellom veggene. Er det noen som har erfaring med hvordan dette vil endre seg når fundamentet rettes opp? Regner vel ikke med at alt blir i vinkel og vater, men hva kan jeg forvente meg? Kan det bli verre? Kan hytta destabiliseres slik at den siger enda mer ut av stilling?

Ygnastølen

Hei

Jeg har en tømmerhytte med påbygg i reisverk, hvor grunnmur hadde seget.
Hytta var seget ned 12-16cm i to hjørner.
Etter å ha fundamenter grunnmur ned til feil m.m. jekket jeg opp hytte og påbygg og fikk de rett.
Reisverk delen ble veldig bra med dører og vinduer (jekket 6-8cm).
Tømmer hytte måtte jeg bytte golv, men det er p.g.a. dårlig løsning fra de som satte den opp på 60 tallet.

Alt har stått stabilt i to år nå uten antydning til sig av noe slag.

Nøkkelen er nok fundamentering til fjell først, pilarer i lodd(for din del) og jekke litt på alle hjørner før du er i vater.

/Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Tottoa

Jeg overtok et gammelt hus som sto på påler, noen av disse var blitt fryktelig skjeve, enkelte steder var gulvet 6-8 cm skjevt. Jeg brukte jekk og dekkestøtter til å løfte opp, nye punkter ble gravd ned til frostfritt grunn.

Ikke løft for mye hver gang, da risikerer du at noe knekker og blir ødelagt. Løft opp noen cm og la bygget få "hvile" slik at spenningen i treverket får fordele seg. Vent noen uker mellom hver gang du jekker.

Dersom søylene ned i bakken fortsatt er gode og sitter fast i bunnsvillen kan du jekke disse opp samtidig. Stikk et armeringsjern el. ned langs søylen for å lage hull ned til "tomrommet" som vil bli under søylen. Lag en blanding av vann og sand og fyll ned langs hullet. Stamp ned med armeringsjernet og fyll etter med blandingen og vann. På den måten får du nytt fundament for søylen. Prosessen må muligens gjentas flere ganger og det er ingen fordel å bruke betong.

jkirkebo

Jeg har gjort denne jobben. Hytte med dårlig fundamenterte pillarer. Jekket først opp og avrettet alt, neste år var det like ille. Endte opp med å grave ut alt under hytta og støpe alle pillarer til fjell. Brukte 20cm støperør og justerbare bjelkesko fra Biltema slik at det var lett å justere ferdige i etterkant. Nå står hytta "fjellstøtt" men det var litt av en jobb. Kjørte bort ca. 2000 trillebårlass med masse...

Sæters

Du skriver ingen ting om hvor stor hytta er, hvordan den er bygget opp, m.m. Viktige ting som er avgjørende for resultatet. Det er f.eks stor forskjell på hvilke dimensjoner som er brukt, hvor lang hytta er, om det er utbygg av noen slag. Alt dette kan utgjøre stor forskjell i forhold til hvor mange jekkepunkter du bør bruke m.m.

Er det langt til fjell, noe jeg antar det er siden den har seget, bør du vurdere noe likt det Tottoa skissere, men det vil kanskje være tryggest å rådføre seg med en fagmann? Du spør om hytta kan bli ustabil. Neppe, hvis det ikke ligger stor last på taket, i form av tung takstein og dårlig kryssavstiving og du ikke jekker for mye av gangen med dårlig fundament for jekkene.

KJøp noen kraftige hydrauliske jekker hos biltema og forsøk deg frem, kjøp helst av de største, f.eks 10 tonn. De er ikke helt som profesjonelle jekker, men duger som regel hvis du går opp i størrelse. Husk at de må stå på et skikkelig stabilt underlag, gjerne noen skikkelig stive bjelker både over og under jekken og at du må ta lite av gangen. Begynner de å sige, kan du få skikkelige problemer. Jekkene til Biltema kan ha en tendens til å sige på hydraulikken, derfor er det viktig at de ikke blir stående oppjekket lenge uten å understøtte det du har jekket opp. Tatt i betraktning prisen, er de helt ok.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Hydraulisk-jekk-2000017058/

Vegard

Hytta er rektangulær uten utbygg og 64 kvm stor. Står på til sammen 18 lecasøyler. Tenkte først at dette kunne være en jobb jeg kunne gjøre selv, men har funnet ut at godt grunnarbeid legger forholdene til rette for videre rehabilitering på andre deler av hytta. Har derfor vært i kontakt med en lokal entreprenør som har erfaring med å grave ut en ringmur som erstatning til søylene. Bruker en liten gravemaskin for å komme til under hytta. Har spurt om deres erfaring med spørsmålet jeg stiller i denne tråden. De mener det oftest går greit med skjevheten i hytta. Gulvet blir alltid rett, mens veggene aldri blir som nye, men bedre enn de var. De stipulerer prisen til mellom 100 - 200 tusen. Synspunkter på det?

Sæters

Det var jo et stort sprik i estimatet da, for å si det mildt. Du vil nok måtte regne med høyeste prisen, kanskje mer. Stipulert pris gir vel egentlig ingen god garanti.
Det holder ikke med bare ringmur , det må også legges inn en midtdrager som skal ha sine støttepunkter.
Personlig hadde jeg leid meg en minigraver og sett hva litt graving avdekket. Alternativt leid inn en som kan grave. Personlig jobber jeg mange timer for å tjene/spare kr.200.000




Powered by SMFPacks Ads Manager Mod