Brunner-peiser

Startet av Vidarhans, februar 16, 2009, 22:08:49

Vidarhans

Hei,

Er det noen som kjenner til en tysk leverandør av peiser som heter BRUNNER? Vi har vært og tittet på litt ulike løsninger, og fant en meget smart peisinnsats fra BRUNNER. Den har en heis-ordning slik at man enkelt kan løfte glassdøren rett opp slik at det forsvinner opp i "veggen". Dermed har man åpen peis når man ønsker det uten sidedører som tar endel av plassen. I tillegg er glasset helt slik at det er maksimal innsyn til flammene når man har "døren" nede.

Det finnes en svensk nettside som presenterer ovnene:
http://www.brunner-kaminer.se/

Det jeg lurer på er kvaliteten på funksjonen. At ikke heis-ordningen f.eks begynner å krangle. I tillegg lurer jeg på om noen har vært borti denne løsningen. Ser av konstruksjonen at det kan være en utfordring hvis man ønsker å kle peisen (forblende) med en eller annen form for stein.

ByggReisDeg

Vi vurderer også peisinnsats fra denne leverandøren. BoBedre i Oslo forhandler disse.

Kvaliteten skal være veldig god tror jeg (lest en del på nettet). Du får imidlertid også noen billigere varianter, slik som f.eks Spartherm + en fransk jeg ikke husker navnet på. Disse er mer "skranglete" synes jeg. Brunner var tight, tung og fin. (men dyr :-( )

ByggReisDeg

Noen som har kjøpt/installer en Brunner?

Vidarhans

Hei,

Vi har kjøpt en Brunner som ble installert forrige helg. Veldig fornøyd sålangt.

Toril

hei Vidarhans

Veldig fint om du kan legge ut et bilde eller to. Er spesielt interessert i hvordan du har løst omramming foran "heisveggen"

Hvorfor valgte du Brunner og ikke Spartherm som er billigere? Vesentlig kvalitetsforskjell?

Hilsen Toril som ønsker seg en Brunner/Spartherm innsats med tørrmursomramming...

Vidarhans

jeg klarer ikke å skrive svar på innlegget...blir logget ut.

Vidarhans

det virker som jeg blir logget ut hvis jeg skriver mer enn 1 minutt...og skal jeg forklare dette ordentlig trenger jeg litt mer tid enn forumet gir meg...

Jeg kan evnt sende et bilde og svar til deg på egen mail hvis du ønsker.

Hans

Høres ut som ustabil nettforbindelse, men du kan jo evt skrive ferdig i Notisblokk og så klippe ut og lime inn alt på en gang i stedet for å skrive i forumvinduet
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

Toril

Hei Vidarhans og Hans?

Jeg vil svært gjerne ha bilder og evt tegninger :)

Om det fortsatt er plunder med forumspåloggingen så send gjerne på hyttebygg@gmail.com

mvh

Toril

Vidarhans

Grunnen til at vi valgte Brunner var bl.a. at den butikken som hadde alternativer (Atraflam og Scan) hadde så dårlige åpningstider at vi aldri fikk sett på disse. Men Brunner virket veldig solid og bra, og derfor endte vi opp med denne løsningen selv om den kostet 10-20 % mer.

Jeg har for øyeblikket ikke så mange bilder, kun ett av ovnen før vi monterte den. Jeg kan ta flere bilder neste gang vi er på hytta om 2-3 uker.

Vi er ikke ferdig med omrammingen. Nå har vi kun montert peisen til pipa, fått den i riktig høyde (løftet ca 25 cm opp fra gulvet) samt støpt fundament for den skiferen vi skal ha foran og rundt peisen. Vi har også ønsker om å kle peisen med stablet tørrskifer (i slike ferdige paneler som man får kjøpt). Utfordringen er å gjøre dette over peisen pga tyngden.

Bo Bedre har plater i et materiale som er veldig lett. Ligner litt på sipporex. Det er godt egnet til å benytte til omrammingen av peisen. Vi har tenkt å benytte dette bl.a. på oversiden av peisen, og la disse platene gå helt opp til taket. For å få nok støtte til hjørnet over åpningen, har vi tenkt følgende: Vi støper opp en leca-mur i 5-7 cm tykkelse på hver ende av peisåpningen. Vi legger et vinkeljern inn i leca-muren slik at jernet hviler på leca'en på endene. På hjørnet fester vi et stabiliseringsstag som går på innsiden og skjules av omrammingsveggen og opp i taket der det festes i en av etasje-skillerne. Dermed burde det være nok støtte til at kappen tåler vekten av steinen.

Toril

Hei og takk for svar!!

Ser ut til å være en veldig fin peis! Sikker på at den blir strålende

Vi tenker å ha en som er rett (uten hjørne) og det gjør det litt enklere med "peiskappen". Vi har enda ikke murt pipa selv om hytta er nesten ferdig. Pipa skal stå utenfor hytta. Tanken er å mure peis til sommern. Vi kommer til å teste ut om vi har behov for en "ovn"  nå i vinter, eller om det egentlig bare en peis for hyggen vi trenger. Det kommer nok til å avgjøre om vi bygger en tradisjonell peis eller velger en innsats. Vi får se :) Egenlig er jeg glad for at vi kan tenke denne vinteren. Peisen skal stå til evig tid - så da er det bra å ha tid til å tenke og tegne.


Lykke til videre med peismuringen. Vil gjerne se bilder etterhvert som dere kommer lenger i prosessen :)

mvh

Toril

Toril

Hei igjen

Hvordan går det med peisen din Vidarhans?

Har du mulighet til å legge ut noen bilder? Hvordan er erfaringen med bruk?

Håper på svar :)

Vidarhans

Hei,

Lenge siden jeg har vært innom her. Vi har ikke kommet noe lenger ift innramming av peisen. har vært så mye annet vi har fokusert på. Peisen fungerer fint. Er veldig fornøyd med at den fungerer som en stor åpen peis når vi ønsker det. Det er jo mye glass så når vi fyrer med dårlig trekk og veden ikke er nok tørr så blir det jo endel sot på glasset, men det går jo greit å skrubbe det av.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod