Kubbing - Hva er hensikten?

Startet av VidarJ, juni 30, 2017, 09:55:03

VidarJ

Ser på flere tegninger over bjelkelag (oppå ringmur eller fundamenter o.l) at det lages såkalt kubbing mellom de to ytterste bjelkene på kortsidene. Klarer ikke helt å se hva dette skal være godt for. Noen som kan opplyse meg på temaet "kubbing"?

OS

Jeg er ingen ekspert men tror de er der for å ha noe å feste gulvplater/bordene i. Veggen står oppå bjelkene og da er det ingenting igjen til gulvet.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Sæters

Kubbingen mellom de to siste gulvbjelkene er der for å gi bæring/feste for bunnsvill som igjen er fundament for reisverket. Bunnsvilla legges jo på tvers av gulvbjelkene, men der gulvbjelkene er paralelle med bunnsvilla blir det vanskelig uten denne kubbingen.




Einar_S

Kubbing er for å gi bedre stivhet i bjelkelaget.
Bjelkene gir stivhet i sin lengdereting, kubbing overfører last til neste bjelke.
Så du kan se det som en metode for å fordele last over en større flate.

Bjelkelaget vil i større grad fungere som en plate enn en  rekke med frittstående lastbærere. Akkurat som en kryssfinerplate har bedre bærrevne enn en hobbyplate.

Sæters

Sitat fra: Einar_S på juli 03, 2017, 23:05:24
Kubbing er for å gi bedre stivhet i bjelkelaget.
Bjelkene gir stivhet i sin lengdereting, kubbing overfører last til neste bjelke.
Så du kan se det som en metode for å fordele last over en større flate.

Da må du vel kubbe mellom hver gulvbjelke, dvs lage et gitterverk? Her var det snakk om tverbjelker/kubbing fra siste gulvbjelke og inn.

https://www.slideshare.net/albaab/3-byggteknikk-03

"Bygg og anleggsteknikk VG1 Byggteknikk s189 Tre konstruksjonar Kva består bjelkelaget av? Golvbjelkar Kantbjelkar Kubbing I tillegg til bjelkane er det kantbjelkar og kubbingar. Kantbjelkane monteras for å stabilisera bjelkane og for å danna ein ramme rundt. Kubbingane monteras for å danna betre feste for vegger vidare oppover bjelkelaget og settas imellom dei to første bjelkane i kvar ende av bjelkelaget."

Einar_S

Vi er enige, du har rett. Jeg fikk ikke med meg den detaljen.

KjellG

Kubbing mellom endene på gulvsperrer hindrer disse i å vri seg. Samme med striper av kubbing lenger inn på sperrene, hindrer sperrene å vri seg. I verste fall vil midtre del av en taksperre kunne vri seg så mye at den ligger og taket kollapser.

At kubbing ellers stiver opp gulvet til en skive, betviles. Hertil er bindingen for dårlig.

Mot endevegg med kantbjelker er det effektivt å bruke kantstilt 2*4 på tvers ut fra siste gulvbjelke. Med en 2*4 på flask over og under, har en endeavstøtting for himling og gulvplater.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod