Smeltet batteripol

Startet av IAD, juli 01, 2017, 21:49:17

IAD

Hei. Dette skjedde i kveld. Hva kan være årsaken? Brukerfeil eller feil på batteriet? Til info er dette nyinstallerte batterier på samme utstyret ellers og samme plass som jeg har hatt de gamle batteriene i. Uten at dette har skjedd før forskjellen er at jeg har gått fra 12v til 2x6v. Kan der ha hatt noe å si?

OS

Her ser det ut som det har gått en veldig stor strøm! Jeg tror dette er brukerfeil, ser ut som du har kortsluttet batteriene. Du skriver du har to 6V batterier, hvordan har du koblet de?

Du bør alltid bruke en hovedsikring og ikke koble alt til batteriet som du har gjort.

Et siste tips er å bruke briller og hørselvern når du holder på å koble batterier.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

IAD

Batteriene er seriekoblet, på hver sin pol er det koblet til 2 kabler fra Multiplussen, dette kommer av at når jeg hadde 2x 12v så hadde hvert batteri sin kabel fra multiplussen. Når jeg byttet til 2x 6v koblet jeg begge kablene mot hver sin pol. Kan dette være en feilkilde? At det ble for mye strøm? I tillegg er 2 stk laderegulatorer koblet til med hver sitt kabelpar til batteriene og en kabel som går til 12v anlegget Samt en batterivakt. Alle kablepar har sikringer. Dette har stått koblet opp i to uker uten problemer, men ble først ordentlig brukt i går. Jeg kjørte først oppvaskmaskin på batteri, før jeg senere startet aggregatet for lading av batteriene, at dette har skjedd oppdaget jeg først når jeg slo av aggregatet, da var all strøm borte. Så det må enten ha skjedd mens oppvaskmaskinen gikk eller under lading.

Er det mulig at 6v batterier tåler høy belastning dårligere enn 12v batterier?

Kan det være noe feil med ladingen? Ladingen er satt til 50A batteriene skal tåle 70A. Batteriene er 450At hver, jeg stilte inn multiplussen på 900At. Jeg tenkte 2x450. Mulig dette ble feil da vi snakker om seriekoblede 6v batterier?

Var det kanskje en tabbe å kjøpe 2x6V batterier?

Bør batteriene byttes ut etter dette? Jeg målte dem til 12.77V i serie i den terminalen som ikke hadde smeltet nå. Den som var smeltet er det ikke kontakt med. Eller holdet det med å bytte det batterier som har smeltet terminal, jeg regner med at det ikke er forsvarlig å bruke det videre.

OS

Kan du ta et nytt bilde så vi ser begge batteriene og alle koblingene?

2stk 6V/450Ah i serie gir 12V/450Ah men jeg tror ikke det er det som er feil.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

IAD

Her har jeg forsøkt å ta et nytt bilde. Sikringene er koblet fra for sikkerhets skyld

IAD

Det kan se ut som at jeg har koblet temperatursensoren feil. Kan det være forklaringen?

OS

Sitat fra: IAD på juli 02, 2017, 08:45:39
Det kan se ut som at jeg har koblet temperatursensoren feil. Kan det være forklaringen?

Jeg tviler på at det er tempsensor som er feil men flytt den for sikkerhets skyld.

Er de to kablene fra polen som har smeltet like lange? De må være akkurat like lange. Er de av forskjellig lengde kan det være det som er problemet.

En annen teori er at det er dårlig kontakt mellom kablene og batteripakken.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

IAD

Kablene skal være like lange, men jeg tar en ekstra sjekk. Muttern som holdt kablene mot terminalen var løs, men som det skyldes at den ikke var stram eller at dette skjedde da terminalen smeltet får jeg vel aldri svar på. Men er batteriet fortsatt trygt å bruke?

IAD

Ser denne løsningen grei ut?

OS

Ser greit ut det men du bør kontakte forhandler om det som har skjedd.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Tottoa

Ser ikke helt hva som har smelta, ut fra bildet, men ut fra kabelskoene ser det for meg ut som om skruen har vært varm. Da er jeg fristet til å tro at det skyldes dårlig forbindelse og varmgang mellom kabelsko, skrue og batteripol. Bly er det første som smelter...

Einar_S

Sitat fra: IAD på juli 02, 2017, 09:34:25
Muttern som holdt kablene mot terminalen var løs, men som det skyldes at den ikke var stram eller at dette skjedde da terminalen smeltet får jeg vel aldri svar på.

Om forbindelsen ikke er god så vil det bli varmgang.
En løs forbindelse har høy overgangsmotstand og det blir varmt om det går  mye strøm. Men nå kan det jo hende at koblingen er skadet av varmgang, så ta med batteriet til leverandøren for en sjekk. De har nok et verktøy som kan fikse den deformerte kontakten om den ikke er for mye skadet. Du bør også bytte batteriklemmen da den antageligvis også er skadet.

OS

@IAD har du kommet noe videre? Har du snakket med forhandler?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Noe nytt ang denne saken? Hadde vært interessant å høre hvordan det gikk.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod