Koble om smijernslampe fra 230v til 12v

Startet av Bear, juli 27, 2017, 12:08:30

Bear

Har en gammel smijerns stålampe som jeg vil sett inn en 12 volts ledpære.
Må selvfølgelig koble om kontakten med en 12 volts kontakt som har "stor og  liten" pol.
Hvordan finner jeg ut hva som er +/- i ledningen?
Er det bare å prøve, to muligheter?
Kan feilkobling skade det nye styringspanelet?

Mvh
Bjørn

Jgytterdal@gmail.com

Tykk pinne er normalt +(pluss) og tynn - (minus).
Obligatorisk verktøy for alle som befatter seg med 12v hyttestrøm er et universal meter som måler spenning, ampere og motstand (ohm.)
Mange av de Nye moderne led pærene virker begge veier, mai det vil ikke ha noe si at man kobler "feil".
Allikevel er det en god regel å koble det riktig, da man. Plutselig skifter til en pære som må ha riktig polaritet.
Lade kontrolleren tar normalt ikke skade av at ei pære kobles feil.
Det er selvsagt meget skadelig om laderen får feil polaritet fra batteri.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

KjellG

Om det er skadelig for strømforsyningen er vel helt avhengig av om produsenten har lagt inn beskyttelse for feil polaritet? Med en likeretterbro på inngangen vil en være helt polaritetsuavhengig.

Dog, viktig å vite hva som er rett.

Røilern

Sitat fra: Bear på juli 27, 2017, 12:08:30
Hvordan finner jeg ut hva som er +/- i ledningen?
Er det bare å prøve, to muligheter?
Kan feilkobling skade det nye styringspanelet?

Et Universal(Multi) meter er et "must" slik Jgytterdal skriver.

Med det så finner du lett ut hvilken ledning som går til hvilket av punktene i sokkelen. De fleste instrumentene har en funksjon for å gi lyd når du har en forbindelse mellom instrumentets ledninger.

Et godt tips kan være å investere i et tangampermeter - de er litt dyrere men da er det mye lettere å følge med på strømforbruk.

Forøvrig anser jeg det som helt usannsynlig at det er mulig å koble dette feil. De fleste LED lamper takler idag strøm begge veier, og gjør de det ikke går de ikke istykker, de lyser are ikke. Utstyret forøvrig påvirkes ikke av dette

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Bear

Takk for alle svar!
Jeg kjøpte et multimeter fra Biltema etter tips fra Hyttetorget, men forsto ikke hvordan jeg skulle bruke det!
Takk igjen!

Mvh
Bjørn

ivarw

Er det dette?
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Digitalt-multimeter-DMM-1000-P-2000024201/

Hvis du bare skal søke etter polaritet (hva som er pluss og minus), er det ganske enkelt.
Sett meteret på V (volt). Du kan forsøke med et vanlig batteri først. Sett den røde pluss-proben på batteriets pluss-pol og den sorte på minus. Du kan da lese av spenningen i displayet. Når du siden skal sjekke polariteten i et ledningspar, vil displayet vise en positiv verdi (f.eks. 12 V) når rød probe er i kontakt med positiv leder og sort probe er på negativ leder. Vice-versa, hvis du leser av et negativt tall (f.eks. -12 V) er det omvendt. Du vil i begge tilfeller kunne avgjøre hvilken polaritet hver av lederne har.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

KjellG

Er pærene polaritetsavhengig? Mange er ikke, de drives av 12V spenning, ikke av en konstantstrømgenerator.

Bear

Det var ingen problem å koble om 230v til 12v det funka, men vi har nå to omkoblede lamper som står to meter fra hverandre begge led.
Når begge lampene skrus på blir lyset sterkere i begge to?

Bjørn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod