Multiplus og jording

Startet av SeSe, juli 28, 2017, 07:36:07

SeSe

Hei
Jeg lurer på en setting på Multiplus. Default er det slik at Neutral kobles til jord med et rele når den opererer alene uten AC input fra feks aggregat. Det betyr og jeg måler også 0V mellom en pase og jord, 220V mellom jord og den andre fasen. I IT nett hjemme vil jeg oppfatte dette som jordfeil... Bør jeg endre settingen på releet? Hva har dere satt det opp med?

Fra manualen:

Ground relay
With this relay, the neutral conductor of the AC output is grounded to the chassis when the back feed safety relay is open. This ensures
the correct operation of earth leakage circuit breakers in the output.
- If a non-grounded output is required during inverter operation, this function must be turned off, see appendix A.
Not adjustable with DIP switches.
- Models with 50 A transfer capacity only: if required an external ground relay can be connected (for a split-phase system
with a separate autotransformer).
See appendix A

Røilern

Godt spørsmål - dette lurer jeg på også.

Jeg tror jeg har min på  default
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Doof

Ikke alle aggregat har neutral til jord, altså TN nett som er Terra Neutral.
TN  nett er stort sett standaren i verden derfor legger inverteren inn Blå/Neutral til jord.
Detter er samme som i 400v TN nett. Jord og N ledere er 0 Volt mellom mens fase til jord eller N leder har 230volt.
For å ikke ødelegge nette som kobler seg på invertere er det relé som kobler vekk jord fra N ledere og nette inn til invertere bestemmer hva nett som kommer ut igjen. IT eller TN nett
Personlig liker jeg TN nett best og koblet om aggregatet til å levere TN.

Christoffer

Røilern

Takk for info - litt klokere men forstår det fortsatt ikke helt.

Sitat fra: Doof på juli 28, 2017, 12:57:42
Ikke alle aggregat har neutral til jord, altså TN nett som er Terra Neutral.

Hvordan finner man ut av hvordan aggergatet er koblet

Sitat fra: Doof på juli 28, 2017, 12:57:42
TN  nett er stort sett standaren i verden derfor legger inverteren inn Blå/Neutral til jord.
Detter er samme som i 400v TN nett. Jord og N ledere er 0 Volt mellom mens fase til jord eller N leder har 230volt.

Mitt Honda aggregat har en jordingsutgang - betyr dette at det er strøm å den hvis aggregatet er koblet som TN?

Sitat fra: Doof på juli 28, 2017, 12:57:42
For å ikke ødelegge nette som kobler seg på invertere er det relé som kobler vekk jord fra N ledere og nette inn til invertere bestemmer hva nett som kommer ut igjen. IT eller TN nett

Forstås dette slik at en standard (default) Multi er koblet som TN men at den overlater til aggregatet å avgjøre standarden?

Hvilken betydning har dette for den fysiske jordingen av inverteren?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Doof

juli 29, 2017, 21:51:09 #4 sist endret: juli 30, 2017, 00:11:44 by Doof
For å finne ut hva aggregatet har nå du måle mellom jord og begge lederens i kontakten. Har du 0v og andre 230v så er det TN
Og viss du kun har 133 v mellom jord og begge lederne er det IT.

At nette bytter mellom TN og IT nett har mest med at automatsikringer dine er laget for begge nett. Min personlige mening er det best at ikke nette bytter.
TN nett bryter ved første jordfeil.


Jording av invertere bør du ha, dette viss det er feil på utstyr så kan du få spenning i deg ved berøring.



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod