Ventil i vindu eller vegg

Startet av ik@guard.no, juli 28, 2017, 11:06:21

ik@guard.no

Hei. Jeg skal straks bestille nye vinduer (2-lags) til en hytte på fjellet. Hytta har ikke innlagt strøm, og varmes opp med parafin (wallas) og vedfyring. Er det tilstrekkelig å ha utluftningsventiler i karmen på vinduene eller bør jeg heller gå for tradisjonelle veggventiler? (Vinduene har ikke synlig luftinntak utvendig, men trekker luft fra mellomrommet mellom ramme og karm. Ser kanskje for meg at det gir noe dårligere utlufting (men penere) enn om det var åpning tvers gjennom karmen). Er det noen som erfaringer/anbefalinger?

pjot


Ja takk, begge deler!

Dattern overtok gamlehuset mitt som jeg ikke har bodd i de siste årene, mugg overalt, i flisefugen på badet også+++. De som bodde der i 3 år klarte å ødelegge huset på den tiden.

Hytte jeg kjøpte hadde ingen lufting, så første jobb var å skjære ut til 4 veggventiler og de SKAL stå åpne. Det samme med alle vindusventiler. Har sagt det før....ingen dauer av friskluft.

Arctic1827

Enig med pjot!

Vi kjøpte en nesten helt ny hytte på fjellet hvor det tilsammen i hele hytta var kun 4 vindusventiler. Soverom f eks hadde ikke ventiler i det hele tatt!  Hytta er uten strøm.

Første vinteren opplevde vi inneklimaet som rått og fuktig, så om våren satte jeg inn tilsammen 7 stk 10 cm veggventiler på bad, boder, soverom, kjøkken/ stue og hems.
Alt av ventiler står åpne hele tiden og inneklimaet er ikke til å kjenne igjen!

Nå vet jeg at de som har hytte på fjellet hvor det er endel vind, kan oppleve at fokksnø fyker inn åpne vemtiler, så vær litt ops på det om hytta ligger værutsatt til.

pjot


Jeg hadde problemer med regn som kom inn, det løstes med metall stormkapper (OBS) på sydsiden+ litt selvklebende i bunn på hetta for å gjøre det vanskeligere for regn å komme inn.

Moen

Sitat fra: Arctic1827 på juli 28, 2017, 20:58:43
Enig med pjot!

Vi kjøpte en nesten helt ny hytte på fjellet hvor det tilsammen i hele hytta var kun 4 vindusventiler. Soverom f eks hadde ikke ventiler i det hele tatt!  Hytta er uten strøm.

Første vinteren opplevde vi inneklimaet som rått og fuktig, så om våren satte jeg inn tilsammen 7 stk 10 cm veggventiler på bad, boder, soverom, kjøkken/ stue og hems.
Alt av ventiler står åpne hele tiden og inneklimaet er ikke til å kjenne igjen!

Nå vet jeg at de som har hytte på fjellet hvor det er endel vind, kan oppleve at fokksnø fyker inn åpne vemtiler, så vær litt ops på det om hytta ligger værutsatt til.
Har lyst å tilføye noe til dette innlegget. Vi har bygd ny hytte i vindfullt område, og har montert veggventiler i alle rom(100mm) Har luftingen bak bordkledningen. Brukte finmasket stålnetting ytterst. Ingen problem med sne som trenger inn. Ingen fukt. Er fornøyd med det :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod