Omgjøring av bod til badstue

Startet av ik@guard.no, august 17, 2017, 12:25:51

ik@guard.no

Hei.
Jeg skal gjøre om en bod til en badstue med vedfyrt ovn, da det ikke er strøm på hytta. Som vedlagt skisse viser vil en av veggene til badstuen grense til et oppvarmet rom (når hytta er i bruk), mens de tre andre er yttervegg/kald gang. Jeg har tenkt å benytte alu/badstuefolie i vegger og tak, men er usikker på hva jeg bør gjøre på veggen som grenser mot oppvarmet rom hvor det er montert dampsperre. Tross alt vil badstua være kald mesteparten av tiden selv når hytta er i bruk. Slik jeg ser det må jeg enten fjerne eksisterende dampsperre eller troppe alu/badstufolie på denne veggen.
Noen som kan komme med en anbefaling?

Sæters

Det vil bestandig være for og imot dampsperre i en hytte som oftere står kald enn oppvarmet. Det vil sikkert også være en del for og imot dampsperre på ene eller andre siden mellom badstu og oppholdsrom.

Har du plass til en spalte på et par-tre cm mellom veggene og kunne isolere badstuveggen separat, vil du antagelig slippe problemer ene eller andre veien uansett løsning. Du trenger  strengt tatt ikke mer enn 5 cm isolasjon i badstuveggen mot oppholdsrom, med en spalte vil det korte ned badstuen med max 10 cm i forhold til å bruke den eksisterende veggen direkte.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod