Problemer med å sette opp CBW

Startet av arctic421, september 05, 2017, 12:30:16

arctic421

Hei, jeg hadde en router fra Telia, den kunne ikke ha dynamisk ip (har laget tjeneste på dyn.com) Jeg styrte mye med denne routeren og hadde gjentatte samtaler med kundeservise. De kunne heller ikke tilby fast ip.

Så nå har jeg fått en router fra ICE, den har mulighet for dynamisk DNS. MEN jeg får ikke CBW opp å gå. Under port forward har jeg skrevet opp 192.168.1.2 som er ip til CBW og port 80 som er default på CBW. Jeg aner ikke hva som er feil. Jeg "finner" den iallefall ikke fra internett. Noen som har plagdes med dette?

Jgytterdal@gmail.com

Du må be ICE om å få en dynamisk public ip adresse, hadde samme problemet med min Ice router.
De tar normalt ikke noe ekstra betalt for det.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

arctic421

Fikk dynamisk public IP adresse nå, skal jeg ta bort "dynamisk dns" innstillingene i routeren? edit: plages fortsatt. Kan det ha noe med LAN "ip range" å gjøre? All IP på routeren slutter med 0.xx mens CBW har 1.xx må de ikke være i samme IP "sone"? Altså at jeg kanskje må sette ny LAN ip i routeren?

Jgytterdal@gmail.com

Du må sette opp dyn dns på ruteren.
Regner med at du har en konto hos dyn.com. Eller noen andre.

Ip adresse på cbw må være i samme range som router.
Eksempel :
Hvis ruter har 192.166.0.1, må du endre Ip adresse på cbw enheten til feks 192.168.0.2
Alternativt kan du endre adressen på router.



Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

For å bruke Telia ruter må du endre APN til vpn.netcom.no

Ang IP-adresse så er det som Jgytterdal sier. Du må ha samme range.

Jeg vil anbefale deg å sette opp dette mens du er på hytta og har PC og mobil tilkoblet det trådløse nettet på ICE. Da kan du f.eks bruke Fing Network Tools på mobil til å sjekke hvilke IP-adresser alt utstyr har. Evt logg inn på ICE-ruter og sjekk der.

Har ruter og CBW forskjellig range er det enklest å la CBW få tildelt en IP-adresse automatisk av ruter. Se brukermanualen på CBW hvordan du gjør dette.

Når alt dette er på plass og du kan aksessere CBW via "intranettet" kan du begynne med port-forwarding osv.

Jeg har satt port nr på CBW til 8000
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

arctic421

Tusen takk for hjelp begge to. Jeg forandret ip adressen slik at de ble i samme range. Det hjalp. Nå kan jeg følge med på temperaturen ute og inne ved batteribanken og blir nok å bruke relee funksjonene også etterhvert.(start av inverter, autostart aggregat)

Jgytterdal@gmail.com

Flott at du fikk det til!
hvilken CBW enhet bruker du?
En ting å være oppmerksom på hvis du bruker CBW310 at den har felles "ground" tilkobling på releene
mao er ikke alle 4 reeler galvanisk skilt.
man kan vurdere å bruke slaverele i noe tilfeller hvis dette er nødvendig.
Eksempelvis min eldre Wallas har batteri + som en av polene på fjernstyringen, og dette ville vært problematisk uten slaverele, fordi da ville + plutselig kortsluttet til ´(minus) når jeg skrudde den på via fjernstyringen.


Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

arctic421

Hei, jeg har x310. Takk for tipset. :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod