Hvor mange gassbeholdere har dere?

Startet av OS, september 16, 2017, 20:24:53

OS

Hvor mange gassbeholdere har dere?

Jeg har hittil hatt fire. To står i gassskap på hytteveggen hvor det ene brukes til koking, varmtvann og kjøleskap. Det andre er i reserve. Ett har jeg permanent montert i en gassovn og det siste står i uthuset som reserve.

Jeg har nå kjøpt større gassvannvarmer og kommer til å dedikere en gassflaske til den og da har jeg bare en beholder i reserve så jeg vurderer en til. Mener jeg har lest at fire er det maksimale som er lov men det er kanskje i samme rom?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Jeg har tilsvarende oppsett. Med en flaske på komfyr,og en til bad med varmtvann og varmovn.

Så har jeg en flaske i reserve i vedboden, og en nomade som tilbringer livet på vei til eller fra, og ofte står den mellomlagret i garasjen hjemme.

AGA skriver dette i sin brosjyre om propan:

I bolighus og garasje over bakkenivå har man lov til å oppbevare
maksimalt 55 liter propan. Dette tilsvarer eksempelvis
2 x 11 kilos flasker. Største tillatte flaskestørrelse er
11 kg. Propanflasken må ikke oppbevares på loft, i kjeller
eller i underjordiske lokaler. Propan bør heller ikke oppbevares
inne i campingvogner, båter e.l. i samme rom der
det sover mennesker. Flasken skal alltid lagres stående på
et sted der den ikke kan varmes opp (ikke i solen) eller
utsettes for mekaniske skader. Propanflasken må lagres på
et lukket sted eller på et sted der uvedkommende ikke har
adgang. Lager- og oppbevaringssteder for propan må være
ventilert på forskriftsmessig måte.


Jeg tolker det dithen at jeg kan ha 2 flasker i tilknytning til hytta, og 2 til i vedboden

http://www.aga.no/internet.lg.lg.nor/no/images/AGA%20Propan%20Safety%20brochure%20100x210%20NO639_142238.pdf?v=1.0
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Toillball

Hvordan lagrer dere propan og eventuell drivstoff til aggregat? Vurderer å flytte det ut av boden og lengre vekk fra aggregat og batteribank til et eget skap/hus vekk fra bebyggelse.
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

etsvends

Vi har en i gassovn inne i stua, en I gasskasse med rør til kjøl og komfyr og en reserve i gasskassa. En fjerde lever nomadeliv opp etter at grillsessongen er over hjemme så jeg har en ekstra hvis jeg trenger til gassovnen på vinterstid.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

glamsland

Jeg har en 11kg under kjøkkenbenken sammen med gassvarsleren, og en flaske uti vedboden til grillen.
Hvordan stenger dere gassen om kvelden? Hvis dere stenger? Jeg vipper alltid over den lille hendelen oppå regulatoren før jeg leggrr meg.
Har tenkt på å lage eget skap utvendig,men da må jeg jo ut(?) for å stenge? Hva gjør dere?

Runar
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

etsvends

Sitat fra: glamsland på september 17, 2017, 19:52:35
Jeg har en 11kg under kjøkkenbenken sammen med gassvarsleren, og en flaske uti vedboden til grillen.
Hvordan stenger dere gassen om kvelden? Hvis dere stenger? Jeg vipper alltid over den lille hendelen oppå regulatoren før jeg leggrr meg.
Har tenkt på å lage eget skap utvendig,men da må jeg jo ut(?) for å stenge? Hva gjør dere?

Runar

Jeg har gassen ute med kobberrør inn. Har kran med 3 stengeventiler på kjøkkenet så jeg alltid stenger de som ikke brukes. Kjøleskapet går på gass inntil videre så må liksom ha gassen på. Har Lekasjetester på røret ute så tester systemet ved ankomst på hytta.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

OS

Sitat fra: glamsland på september 17, 2017, 19:52:35
Jeg har en 11kg under kjøkkenbenken sammen med gassvarsleren, og en flaske uti vedboden til grillen.
Hvordan stenger dere gassen om kvelden? Hvis dere stenger? Jeg vipper alltid over den lille hendelen oppå regulatoren før jeg leggrr meg.
Har tenkt på å lage eget skap utvendig,men da må jeg jo ut(?) for å stenge? Hva gjør dere?

Runar

Jeg har gasskap på hytteveggen og lar gassen stå på under hele oppholdet pga gasskjøleskap. Har planer om å kjøpe elektrisk kjøleskap og tenkte da montere en elektrisk gassventil som jeg kan styre innenfra. Har kjøpt en allerede men har ikke montert den:
https://www.marineshop.no/vvs/gassutstyr/gassventil/truma-fjernstyrt-gassventil-slange-r%C3%B8rkobling-103812-p0000041764
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Sæters

Har 1 stk. 11 kg til kjøleskap og 1 st. til komfyr, samt 1 stk. reserve på boden. Skulle jeg gå tom til tross for disse, må jeg heller bytte mellom komfyr og kjøleskap når det trengs.

I tillegg har jeg mellom 20 og 30 beholdere i reserve på Joker eller Elkjøp en kort kjøretur unna, åpent til kl. 19.00 og 20.00 unntatt søndag  ;D

ivarw

Har to 11 kg i metallskap på veggen ute med gjennomføring og separate ventiler på innside. En forsyner vannvarmer, den andre komfyr og kjøleskap. En 5 kg reserve/utegrillbeholder på boden ute. Tolker foreskriften dithen at maks 2x11kg gjelder pr byggningsenhet. Usikker på om oppbevaring i skap på yttervegg blir del av "regnskapet".
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Wim_Runar

Jeg har plass til to 10/11kg flasker i utvendig skap.

Har en flaske knyttet til fast anlegg med separate stengeventiler for tilførsel til kjøleskap (i innvendig bod), til komfyr og til forbrenningstoalett, veldig fornøyd med dette oppsettet.

Den andre flaska er plassert i en flyttbar gassovn (dusjen i utvendig bod) og er backup når hovedflaske går tom.

erstokke

En på kjøkken til komfyr, en til varmeovn på badet og to reserve i boden. Alt 11kg ståltank.

Tstens

Har foreløpig 3 stk 10kg kompositt . 2 stk i utvendig bod m rør inn til kjøleskap og platetopp.
3dje er innendørs i en sunwind portabel gassovn til å booste opp tempen på vinteren v ankomst .Brukes ikke på natt . Kjøleskap brukes sjeldent da jeg har en liten kald kjeller . Ellers så blir det en til i annekset som jeg nå pusser opp . Der blir det et teknisk rom m vann og varmer, vakumtoalett pumpe, batterier inverter osv. Gassbeholder vil ha et eget isolert rom m tilgang fra utsiden og godt ventilert . Er ikke fan av en svær boks på utsiden på veggen . Derfor «integrert» i veggen . Mange beholdere ,men kun en inne og fordelt på 2 bygg . Har 3 st gass alarmer . En stk i kjøkkenbenken hvor platetopp er koblet , en bak kjøleskap som sitter i et høyskap m ventiler oppe og nede bak . Og en i nærhet av gassovnen . Blir også en i det tekniske rommet .
SMA Sunny Island 4,4M
SMA Sunny Boy 1,5
4X305w mono
8X 24v/35 ah AGM ,48v system
Honda EU70
230v stekeovn, kjøleskap,vannpumpe
Gasstopp ,gassvarmer
230v Jets
Servitek dieselvarmer 24v sta


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod