Ladespenning fra seriekoblede solcelle paneler

Startet av Tverrdalen, september 21, 2017, 23:03:30

Tverrdalen

Jeg har en Tracer-3215RN koblet til 2 stk 100w 12v Monocrystal  panel, Voc 21,6v, koblet i serie. Batteriene er 12v 580Ah.

Ladespenningen vil ikke gå høyere enn 13 V, ved avlesning på fjernmåleren MT5. Hvis jeg kobler lader fra solpanelene, måler jeg, ved sol, + 35vdc på kabelendene fra paneler. Når jeg kobler ledningene tilbake på laderen, begynne spenningen å falle ned til omtrent 13 volt igjen.

Har noen ide om hva årsaken kan være?

etsvends

Hvis det er PV spenning du ser på. Helt vanlig. Mppt regulatoren henter optimal spenning og transformerer ned til riktig laddespenning. Jeg ser på min tracer at spenningen fra 355w panelet ligger opp mot 46v når det starter opp. Når sola kommer mer på ser jeg Pv spenningen havner på alt fra 18-30v. Er det PV spenning du ser på eller batteri spenningen? Hvis du aldri får høyere en 13 v bør du nok se hvordan ladespenning det er stilt inn. Bør komme opp mot 14,4++ når batteriet er fullt.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Tverrdalen

Displayet på RT-5 viser +30 vdc på panelbildet ved oppstart, men synker stepvis ned til ca 13vdc, hvor PV stabiliseres. Jeg menes PV skulle vist det samme på displayet, som den spenning jeg måler på panelene når disse er frakoblet laderen. Skifter jeg  bilde på display til batterispenning, viser denne som forventet +12vdc, etter hvor mye batteriene er uttappet.

etsvends

Hvordan er A på PV og batteri under lading da?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Tverrdalen

Vel, med en ladespenning på 13 volt, blir det ikke mye amp.

Kan disse ladeproblemene indikere at panelene er blitt dårlige?

etsvends

13 volt er for lavt ja. Får ikke toppladet batteriet på det. Jeg ser PV spenningen hos meg varierer mye og ligger høyest å veldig dårlig lysforhold.
Ville startet med å koble til et og et av panelene og sett om hva du får ut da.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Tverrdalen

Dette er også prøvd. Ca 17v pr panel. Dioder er også sjekket ok.

etsvends

Er det PV spenning vist på regulator? Eller VOC målt rett på panel? Hvorfor har du dioder der? Har du like lysforhold på panelene? Helt uten skygge?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Tverrdalen

PV på regulator er ca 13v. VOC er ca 17v pr panel, i serie ca 35v. Panelene står tett ved siden av hverandre, og har samme solforhold.


Røilern

Med forbehold om funksjonaliteten i din laderegulator så tenker jeg følgende om det du beskriver.

Spenning på ubelastede paneler er av mindre interesse - jeg tviler på at feilen ligger her hvis panelene er montert med korrekt kabel og uten "vakelkontakt"

Hvilken dimensjon har du på kabelen og hvor langt strekk er det?

Hvis kablingen er i orden, og panelene får fullt sollys så kan du anta at regulatoren din får full effekt fra panelene.

Når et flatt batteri lades vil spenningen gradevis øke ettersom batteriet tar lading. Først når batteriet når ca 80% SOC vil du ha en spenning i området 14,5V (denne spenningen er programmert inn i din kontroller og må være tilpasset ditt batteri). I den neste fasen fra 80-100% så vil spenningen holdes konstant på maks (14.5V ish) mens strømmen synker etter som motstanden i batteriet blir større.

Når batteriet er fulladet så vil spenningen synke til vedlikeholdsspenning som vel er i området +12,5V

Mao hvis du måler 13V under full sol så er batteriet ditt utladet til 40-60% eller så er det fulladet og regulatoren din er i float. Hva sier regulatoren om dette?

Som en test ville jeg belastet batteriet med noe som drar "mye" strøm mens solen skinner. Hvis spenningen synker så har batteriet lav SOC 40-60% (eller noe slikt) hvis spenningen stiger, så er regulatoren i float og vil ganske raskt guffe opp til +14V.

Uansett ville jeg målt både strøm og spenning med et skikkelig tangampermeter - da vet du med sikkerhet at ikke regulatoren din lurer deg)

Lykke til - la oss høre hvordan det går

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod