Skap for vannforsyning - hytte uten innlagt vann

Startet av EG, september 23, 2017, 19:34:17

EG

Hei. Holder på å bygge ny hytte uten innlagt strøm og vann (kraftpakke + utekran på veggen). På badet tenker vi å ha 200 liters vannbeholder, 230V vannpumpe og gassvannvarmer, og dreneringsopplegg for å tømme vannrør og komponenter når vi reiser fra hytta på vinters tid.

Ønsker tips til hvordan en plasserer vanntank, pumpeautomat, gassflaske ol inne på badet - tenker her å plassbygge et skap for å skjule alle komponenter. Noen som har gode tips eller bilder av eget opplegg de vil dele?
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

OS

Nedenfor er bilder av mitt v1.0 opplegg. Pumpen er skrudd fast i gulvet bak tanken og syns ikke i bildet. Har senere modifisert opplegget: plassert vanntanken oppå et skap (bak fotografen) og pumpe under skapet der servanten er.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

vergen

Her er skapet jeg nettopp har laget på hytta. Ser foreløpig ut til å fungere bra!
100 lit vanntank, 30 lit vv-bereder og Scala pumpe.

OS

Sitat fra: vergen på desember 04, 2017, 20:30:44
Her er skapet jeg nettopp har laget på hytta. Ser foreløpig ut til å fungere bra!
100 lit vanntank, 30 lit vv-bereder og Scala pumpe.
Ser meget profft ut! Har du innlagt strøm?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

vergen

Sitat fra: OS på desember 04, 2017, 21:14:24
Sitat fra: vergen på desember 04, 2017, 20:30:44
Her er skapet jeg nettopp har laget på hytta. Ser foreløpig ut til å fungere bra!
100 lit vanntank, 30 lit vv-bereder og Scala pumpe.
Ser meget profft ut! Har du innlagt strøm?

Ja, har innlagt strøm - det forenkler litt.. Kan holde rommet med dette anlegget frostfritt. Tømmer bare vannrør til kjøkken ved avreise.

steinis

Dette så veldig bra ut! Har kjøpt den scala pumpen selv, men ikke satt den opp enda. Fornøyd med pumpen så langt, støy? Ser du har 2 typer fleksible slanger ut fra pumpen, er det 1" slanger, hvor kjøpte du de?
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

vergen

Sitat fra: steinis på desember 06, 2017, 14:03:52
Dette så veldig bra ut! Har kjøpt den scala pumpen selv, men ikke satt den opp enda. Fornøyd med pumpen så langt, støy? Ser du har 2 typer fleksible slanger ut fra pumpen, er det 1" slanger, hvor kjøpte du de?

Veldig fornøyd med pumpa. Dener veldig stillegående, men den slår raskt inn. Kan være at jeg setter inn en liten trykktank etterhvert, slik at den ikke slå inn hver gang man vasker hender etc.. Men som sagt - den støyer veldig lite. Har satt den på en gummimatte i tillegg, for å unngå evt resonans.

Det er 1" slanger. Kjøpte de på en ferietur i Danmark, men har sett sugeslangen på Jula i ettertid. Trykkslange vil jeg tro finnes på f.eks VVS-kupp?

KjellG

Vær oppmersom på at i mange kommuner er slik installasjon ikke tillatt med mindre en har utslipstillatelse og ditto avløp.

OS

Sitat fra: KjellG på desember 10, 2017, 15:56:48
Vær oppmersom på at i mange kommuner er slik installasjon ikke tillatt med mindre en har utslipstillatelse og ditto avløp.
Det er vel en regel på at det vannet du bærer inn kan du slippe ut. Som du ser har han innvendig tank.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Ygnastølen

Det mener jeg også, det du bærer inn kan du slippe ut.
Om en da har fine pumper, vann rør og kraner her og der har egentlig ingen ting og si:-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

KjellG

I enkelte kommuner er gjeldende «rett»: «Vann under trykk i rør regnes som innlagt vann».

Mao, vann en bærer inn i en bøtte til et vaskevannsfat er ok. Vann en bærer inn til en tank, pumpe, dusj og vvb er «innlagt vann». Har nylig fått denne redegjørelsen i rundskriv fra Fredrikstad kommune og dette er ikke eneste kommune med lignende krav.

Egentlig forståelig, dersom en har høyttrykk i kran på utsiden av veggen og ordner seg med en utslagsvask koblet til 250l tanken i kjelleren, så er det gjort på noen minutter å fylle denne for en dag med bøtter. (En kan jo til og med bruke en slange ;D) For alle praktiske formål har en da komforten til innlagt vann, men sniker seg rundt kravet til utslippstillatelse.

OS

Sitat fra: steinis på desember 06, 2017, 14:03:52
Dette så veldig bra ut! Har kjøpt den scala pumpen selv, men ikke satt den opp enda. Fornøyd med pumpen så langt, støy? Ser du har 2 typer fleksible slanger ut fra pumpen, er det 1" slanger, hvor kjøpte du de?
Jeg har fått tak i lignende slanger fra lokal VVS-butikk. De kalles "berederslange" og er ca. dobbelt så tykk som fleksible slanger de selger på Biltema, Jula o.l. Se forskjell i bilde nedenfor.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

KjellG

Sitat fra: Ygnastølen på desember 11, 2017, 08:50:00
Det mener jeg også, det du bærer inn kan du slippe ut.
Om en da har fine pumper, vann rør og kraner her og der har egentlig ingen ting og si:-)

Til info i alle fall i denne kommunen: https://lovdata.no/dokument/OV/forskrift/2009-12-03-1474

Sjekk §3 første ledd om innlagt vann.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod