Vaskemaskin?

Startet av Monsterman, september 26, 2017, 05:19:57

Monsterman

Har noen her en vaskemaskin i hytta? Jeg antar du trenger ganske mye strøm for å kjøre den. Min løsning så langt har vært å vaske for hånd i en balje.

Tips og råd er velkomne.

etsvends

Har man innlagt strøm og vann er det vel ikke noe problem. Teknisk sett er det vel ikke noe problem å drifte en fra et større solcelleanlegg heller. Min maskin hjemme vasker en maskin på under 1kwh. Vet ikke helt hva som er toppeffekten, men ikke mer en hva en god inverter kan levere. Så må man ha et anlegg som leverer vann med riktig trykk da. Ser det som større problem med frost i hytte uten strøm. Hvordan få tømt maskinen fullstendig?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

SeSe

Har satt inn vaskemaskin😁
Hytte uten strøm og vann.
Fryktelig praktisk å kunne vaske tekstiler. Har lite erfaring enda, men
- det forbrukes vann. Varierer med valgt program og mengde som vaskes. Innpå 100 liter ville jeg anslå. Bør/må ha lett tilgang til vann fra brønn
- nok effekt og nok energi. 3kW inverter og kunne supplere batteribanken med et aggregat
-  Vi tømmer den for vann ved avreise ved frost. Lett tilgang til pumpa er et sjekkpunkt ved kjøp.






Røilern

Jeg skulle tro at oppvarming av vann er den store forbrukskilden.

Det vi trenger er en vaskemaskin som bruker varmtvann produsert på en vannvarmer
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Sæters

Har en gammeldags bryggepanne på hytta. Den er primært brukt til å tine snø så vi har forbruksvann om vinteren, men egnet seg bra til kokvask av bleier/tøy når barnebarna var små. Kona og dattera var imponert over hvor greit det var med gammel teknologi.

Knerten

Kjøpte oss en standard toppmatet Whirlpool med kun 40cm bredde.
Skal kjøre den opp i vinter, men har forsket litt i kjelleren
På en 40 gr vask med ca. 4 kg tøy( max7kg), bruker den ca 50 liter vann og forbruker ca 0.7 kwt, dette er inkludert oppvarming av vann.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Røilern

Spennede - hold oss oppdatert
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Henrikhes

Først ser du på kvitteringa om maskinen er innenfor garanti. 5 år i henhold til norsk lov. Den 5års forsikringa mange butikker tilbyr er ren svindel.

Er den ikke innen garanti så sjekker du det elektriske.
- Er det jordfeil i maskinen?
- Er det brudd noe sted? Følg ledningene med multimeteret.
- Brudd i en vikling i motoren?
- En kondensator som må skiftes?
- En bryter i panelet som er dårlig?

Nei?

Nei da er det ikke elektrisk årsak og maskinen bør sendes til et verksted, eller en tekniker spigo no må påkalles.

steinis

Sitat fra: SeSe på september 26, 2017, 20:35:26
Har satt inn vaskemaskin😁
Hytte uten strøm og vann.
Fryktelig praktisk å kunne vaske tekstiler. Har lite erfaring enda, men
- det forbrukes vann. Varierer med valgt program og mengde som vaskes. Innpå 100 liter ville jeg anslå. Bør/må ha lett tilgang til vann fra brønn
- nok effekt og nok energi. 3kW inverter og kunne supplere batteribanken med et aggregat
-  Vi tømmer den for vann ved avreise ved frost. Lett tilgang til pumpa er et sjekkpunkt ved kjøp.







Det vil si man må inn på baksiden av vaskemaskina for å komme til pumpa? Finnes det som oftest en god måte å drenere pumpen der bak? Koble av slange antakelig?
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v


Henrikhes



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod