Sluk på teknisk rom

Startet av OS, september 29, 2017, 06:20:11

OS

Jeg holder på å lage et teknisk rom på hytta hvor pumpe, vanntank og gassvannvarmer skal stå. Trenger en sluk i gulvet til avtapping av vann og lurer på om noen har tips til hvordan det kan gjøres. Har kjøpt en sluk med vannlås på Biltema men lurer på å levere den tilbake da hullet som trengs i gulvet blir veldig stort. Vurderer nå å bruke et rett, 50mm rør uten sluk som bare stikker såvidt over gulvet som jeg kan tette med en propp når ikke det brukes. Hva tror dere om det?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Tottoa

Nå sier du ikke noe om hvilket gulv du har, membran? belegg el. I badstua boret jeg hull og monterte jeg en sluk med propp fra en oppvaskkum (svart propp). Sponplategulv og belegg, gjennomgående rør med mutter bak, gummipakning og skrue for å stramme fra toppen. Det fungerer utmerket og tar unna vann på gulvet. Sluken går i 40 mm avløpsrør, men overgang til 50 mm eller større er ikke noe problem. Til vannlås under brukte jeg 3x90˚ bend. På vinteren heller jeg litt frostvæske i vannlåsen og setter proppen i.

OS

Jeg har lakkert furugulv men har kjøpt linoleum beregnet for våtrom som jeg legger oppå.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Tottoa

Bor hull og slip/ senk kanten rundt. Da får du sluk som er helt flush med gulvet. Om du bruker en sluk som avbildet trenger du adkomst fra undersiden, men det finnes tilsvarende som skrus fra oversiden.

Knerten

Tottoa, bra tips angående sluk, har fundert litt rundt dette pga vi skal ha oss en vaskemakin på badet. Vi gjør nok som Os og legger linoleum for sikkerhets skyld.

Vi har montert Hepvo vannlåser over alt.
Disse trenger en ikke å passe på under vinteren da de ikke inneholder veske, men har en type membran som hindrer tilbakeslag.
Disse fås i 32mm og 40mm og kan monteres vertikalt eller horisontalt med et tilpasset 87 gr bend.

http://no.wavin.com/upload_mm/e/b/5/181724_DSCN0772_476x308.jpg

(Link er kun for illustrering, og viser horisontal installasjon, noe som vi har brukt under dusjen og kjøkkenvasken)

Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod