Hvilket AGM batteri gir mest for pengene?

Startet av Kasper, oktober 02, 2017, 19:40:36

Kasper

Er på jakt etter nye AGM batterier til mitt solcelleanlegg. Har sjekket litt rundt på nettet på norske leverandører bla Sparelys, Sunwind, Strømløs osv..
Synes det er store prisforskjeller på disse batteriene. Er dyrt alltid best?
Ser Sparelys muligens har de beste prisene.
Hva er deres erfaring i forhold til kvalitet og brukstid (hvor mange år holder de ok kvalitet)

Ygnastølen

Hei

Jeg har hatt 4 stk 12V 350A AGM fra sparelys i 5 år nå, veldig fornøyd med de.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Hod

jeg har 2x 290ah fra Sunwind. Jeg er misunnelig på naboen som kjøpte 350ah batteriene fra Sparelys.
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

Wim_Runar

Jeg har 3 x 140 Ah batterier fra Sparelys. Montert i to separate anlegg for å unngå forskjellig årgang av batteri på samme kontroller. Eldste batteri er 6 år og de to nyeste er 3 år gamle.  Ingen problemer overhodet med disse. Svært godt fornøyd.

OS

Sunwind skriver i katalogen sin at på AGM bør du gå etter kiloprisen. Det gjorde jeg når jeg kjøpte nye AGM for et par år siden og valget falt da på 6V AGM fra alternativenergi.no. De har dessverre sluttet å selge disse batteriene men metoden med kilopris tror jeg på :-)

Her er noen eksempler på 12V AGM-batterier:

AGM Solar 350Ah (Sparelys): kr 55/kg ved kjøp av to eller flere
Sunwind AGM 260Ah: kr 75/kg
Concorde 350Ah (Sunwind):  kr 137/kg
Rolls 290Ah (Sunwind): kr 154/kg
Hyttetorget 290Ah: kr 87/kg
Fullriver 290Ah (Solcellespesialisten): 84/kg

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Kasper

Hei.
Kilopris blir vel litt feil. Det menes vel At per kilo batteri. Se utklipp fra Sunwind sin sider under:

Èn ampertime veier 270 gram!
Den andre måten man kan sjekke et AGM-batteri på er rett og slett ved å veie det. Disse batteriene består hovedsakelig av bly. Energitettheten i et blybatteri av samme teknologi (i dette eksemplet AGM) er stort sett det samme. Et AGM-batteri vil gi deg 3,7-3,9At per kilo batteri. Ønsker man å øke kapasiteten i et batteri utover dette må man øke syrevekten på batterisyren. Økt syrevekt kan mest folkelig forklares som volumprosent i alkohol. Drikker man et melkeglass med 60 % med sprit blir man fullere og skader kroppen mer enn om man drikker et glass med 20 %. Det samme gjelder for batterier.

OS

Sitat fra: Kasper på oktober 06, 2017, 11:33:55
Hei.
Kilopris blir vel litt feil. Det menes vel At per kilo batteri. Se utklipp fra Sunwind sin sider under:
Hvorfor blir kilopris feil? Sunwind skriver jo at Ah per kilo er konstant.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Kasper

Hei OS.
Hvis en ser på databladene er det stor forskjell å ampere og kilo, dvs total vekten på batteriene. Sparelys sitt 350ampere har samme vekt som sunwind 290.
Sett i lys av dette er Sparelys sine batteriet litt for "lette" i forhold til Sunwind sin formel  "Èn ampertime veier 270 gram". 
PS. Dette er Sunwind sitt utsagn, jeg veit ikke om dette er 100% riktig. 

OS

Sitat fra: Kasper på oktober 06, 2017, 12:38:17
Hei OS.
Hvis en ser på databladene er det stor forskjell å ampere og kilo, dvs total vekten på batteriene. Sparelys sitt 350ampere har samme vekt som sunwind 290.
Sett i lys av dette er Sparelys sine batteriet litt for "lette" i forhold til Sunwind sin formel  "Èn ampertime veier 270 gram".  
PS. Dette er Sunwind sitt utsagn, jeg veit ikke om dette er 100% riktig.  
Det er det som er hele poenget! Flere leverandører "lurer" til seg Ah. Derfor skal du bruke kilo og pris per kilo og ikke Ah. Det er det Sunwind prøver å si..

Men du skal selvfølgelig se på Ah for å bestemme hvor stort batteri du skal ha men etter du har bestemt deg kan du bruke kilopris for å sammenligne forskjellige batterier.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Sæters

Sitat fra: Hod på oktober 05, 2017, 11:15:59
jeg har 2x 290ah fra Sunwind. Jeg er misunnelig på naboen som kjøpte 350ah batteriene fra Sparelys.

Kan du fortelle grunnen til dette? Er det grunnet størrelsen på batteriene, eller fabrikatet?

Jeg står på trappene til å fornye batteribanken, men er veldig i tvil om hva slags batterier. Vanlige bly-syre eller AGM. Hører jo skrekkeksempler på kort varighet på enkelte AGM batterier, muligens grunnet feil ladespenning, men synes det er så mye usikkerhet omkring dette.

Ygnastølen

Hei

Jeg ville uten tvil gått for AGM, det er "rent" og uten gassing. (Ikke merkbart som på vanlig syre batteri i allefall)

Kilospris har jeg ikke tenkt på, men som sagt tidligere, jeg er veldig fornøyd med mine AGM fra Sparelys, og jeg har 4 stk av de.
Alle 4 er like gode, kom opp nå i høstferien og de hadde hvile spenning på 13,8-13,9V alle.
Og disse har vært brukt godt i 5, ja snart 6 år.
Hele sommeren står Multipluss på med kjøleskap i gang, samt en omformer til Cami.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Sæters


Hod

Sitat fra: Sæters på oktober 13, 2017, 05:58:10
Sitat fra: Hod på oktober 05, 2017, 11:15:59
jeg har 2x 290ah fra Sunwind. Jeg er misunnelig på naboen som kjøpte 350ah batteriene fra Sparelys.

Kan du fortelle grunnen til dette? Er det grunnet størrelsen på batteriene, eller fabrikatet?

Jeg står på trappene til å fornye batteribanken, men er veldig i tvil om hva slags batterier. Vanlige bly-syre eller AGM. Hører jo skrekkeksempler på kort varighet på enkelte AGM batterier, muligens grunnet feil ladespenning, men synes det er så mye usikkerhet omkring dette.

1. Sparelys 350at(100t)er billigere enn sunwind 292at(4195 mot 6990) Men mener jeg ga 4500kr pr stk for sunwind når jeg handlet for 4-5år siden.
2. Sunwind sitt har 13,4-13,6 float, sparelys har 13,6-13,8. Jeg syns rett og slett naboen har høyere spenning på sitt anlegg, noe jeg irriterer meg over ift langt kabelstrek til Cami, har gått bra sålangt. Vi har ellers identiske anlegg.
3. Uten å ha tatt skikkelige mål så mener jeg at sparelys sitt er litt høyere, ellers forholdsvis like mål. Virker solid.

300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod