Gulv på bad, hytte uten innlagt strøm&vann

Startet av Jutulhaugen, oktober 07, 2017, 17:36:59

Jutulhaugen

Hytta (laft) blir uten innlagt vann og strøm, men det blir strøm basert på solcelle (og aggregat) og inverter og vann i tank på bad fra egen brønn. Gassvannvarmer på badet og dusjkabinett.
Hva slags gulv på badet har dere som har tilsvarende?
I utgangspunktet kunne jeg tenke meg tregulv, beiset&lakket furu ellers i hytta. Kanskje med noe annet akkurat rundt og under dusjkabinettet.
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

EG

Vi holder på med hytte med samme opplegg for strøm og vann. Vi har støpt plate og skal etter hvert legge vinylgulv (rull) på bad og klikkvinyl på stue og gang. Klikkvinylen skal limes til betongen, når betongen har tørket tilstrekkelig (tar noen måneder...).
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

Rypesteggen

Betonggulv uten varmekabler blir utrolig kaldt, selv om sommeren!  :'(
Selv om det er isolert under betongplaten, så tar det dagevis før betongen får tilnærmet romtemperatur. Tror jeg ville lagt isolasjon oppå betongen, samt toppdekke.
Tregulv med 6mm gips og golvbelegg fungerer helt supert, og er "minst kaldt".
Dette følger temperaturen i rommet best, og er mest komfortabelt.

Røilern

Sitat fra: Jutulhaugen på oktober 07, 2017, 17:36:59
Hva slags gulv på badet har dere som har tilsvarende?
I utgangspunktet kunne jeg tenke meg tregulv, beiset&lakket furu ellers i hytta. Kanskje med noe annet akkurat rundt og under dusjkabinettet.


Vi har et lakkert furugulv, også under dusjen. Rikelig med lakk gjør det tett.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jutulhaugen

Sitat fra: Røilern på oktober 09, 2017, 20:26:42

Vi har et lakkert furugulv, også under dusjen. Rikelig med lakk gjør det tett.


Takk for det, tenker at tregulv er det minst kalde. Blir jo et begrenset vannforbruk og dertil mindre søl (forhåpentligvis!).
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Sæters

Man får sikkert et forholdsvis vanntålelig tregulv med lakk, men tett kan man ikke få det. Det hele bunner i hvor mye vannsøl det blir på badet. Vi har dusjrom i "uoppvarmet" anneks, der har vi lagt vinyl på tregulvet.

Dessverre var ikke vinylbelegget stort nok til å legges litt opp på veggen og selv med begrenset vannsøl grunnet dusjkabinett, savner vi et helt tett badegulv når barnebarna er på besøk og de får lov å leke litt i et kar inne i kabinettet, mens mormor og bestefar sitter i badstuen vis a vis. Vi kommer til å legge nytt belegg grunnet dette.

Grunnet at vi fyrer badstuen før dusjing, får vi også oppvarmet dusjrom, da sirkulasjonsluften fra badstuen går via dette. Vi setter også opp døren til badstuen når vi er ferdige, slik at restvarmen er med å tørker den fuktigheten som skulle være igjen etter dusjing. Allikevel er jeg glad vi la vinyl.

Rypesteggen

Alle tregulv er levende, og man må regne med at gulvbordene bøyer seg, kvist viser, og at det blir sprekker/glipper mellom hvert bord etter hvert. Dette gjelder spesielt på hytter uten strøm og med store temperaturvariasjoner. Ikke pent når man ser alle gulvbordene igjennom belegget.
For å unngå at det "levende" gulvet vises igjennom gulvbelegg/vinylen så anbefales det et lag 6mm gips som sparkles før man legger belegg. Da er det lettere å lage fall mot sluk også.
Tregulv med gips er nok det minst kalde gulvet.

Endeli

Skal du ha tregulv på bad er det termobehandlet ask som gjelder. Det er det eneste tregulvet som er anbefalt i våtsone. Når det er sagt ville jeg heller gått for flis/belegg og en Alde vannbåren gulvvannvarmer for 12 V og gass.

http://caravan.no/Kategori/169/ALDE?orderBy=stock-asc&categoryId=169&filter%5Bcategories%5D%5B%5D=5474&page=1&minPrice=0&maxPrice=999999999

erstokke

Jeg har dusjkabinett og lakkert furugulv. Med dusjkabinett er det ikke mye våtrom å snakke om. Det er ikke blitt noen vannskader selv etter noen år.

Derimot tåler ikke lakken (3-stjerners) Antibac - som det dessverre er noen gjester som insisterer på å bruke og søle med.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod