Valg av gulv/isolasjon på betongplate

Startet av EG, oktober 08, 2017, 13:34:43

EG

Skal legge gulv på betongplate i hytte uten strøm og uten gulvvarme. Hadde egentlig tenkt å lime vinylklikk rett på betongen. Men når en kommer til hytta og det er -10 grader ute, så vil vel vinylgulvet være isende kaldt lenge etter at vi har fått hytta varm. Kanskje det er lurere å rulle ut isolasjon på betongen og legge flytende laminat over isteden? Da vil en isolere ut den kalde betongen.

Noen her som har noen erfaringer/tips hva som vil oppleves som minst kaldt? Furugulv ønsker jeg ikke.
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

Sæters

Du ruller ikke ut isolasjon og legger flytende gulv oppå, da blir det som du skriver, flytende, inkludert bølger. Du må enten legge fast isolasjon, f.eks med 5 cm isopor, deretter minst 12 mm sponplater e.l. m fals på alle kanter (limt), for deretter å legge evt. laminat flytende oppå dette.

Dette fungerer bra i et oppvarmet hus, men jeg er noe i tvil om det fungerer like bra i en uoppvarmet hytte. Det beror nok mye på hvor tørt du klarer å holde det når den står kald og ikke i bruk.

Alternativt bør du legge tilfarere, minimum 48x48 mm. med isolasjon mellom og enten 22 mm gulvspon med valgfritt belegg over, eller minimum 25 mm tregulv. Selv har jeg 21 mm furugulv på c/c 60 cm bjelkelag, det fungerer, men er i tynneste laget.

Legger du belegg rett på uoppvarmet betonggulv er jeg redd hytta kommer til å få få gjestedøgn fremover.

Ygnastølen

Hei

Her er jeg enig med Sæters ;D
Men du mente kanskje ikke ordrett å rulle ut og legge direkte på mye isolasjon:-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod