Sikring av brønnpumpe

Startet av EG, oktober 11, 2017, 15:32:12

EG

Vi er to naboer som har gått sammen om fjellbrønn for vann. Begge har kaldhytte, dvs. uten strøm men med kraftpakke. Fra brønnhullet fordeles vannledningen opp til hver av hyttene fram til utekran på vegg. Det er fall på ledningen slik at vannet vil dreneres ned til brønnhullet. Det er ingen annen styring på brønnpumpa enn av og på (den er forberedt for frekvensstyring).

Når en skal ha vann, åpnes kran og strømbryter starter pumpa (egen strømforsyning på hver av hyttene). Når vanntank inne er oppfylt, skrus pumpe av og vannet dreneres ned i brønnen. Etter dette stenges utekran manuelt.

Utfordring; finnes det trykkavlastingsventil, brytere eller annet utstyr som kan sikre pumpa mot å starte mot stengt ventil? Det må tåle frost ettersom kranen er ute. Hvis den starter mot stengt ventil kan hele opplegget ryke, noe vi håper å sikre oss mot...
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

KjellG

Tankespinn:

Sett opp en liten ordinær akkumulatortank (trykktank) ved nedre hytte med elektrisk trykkbryter og sikkerhetsventil. Trykkbryteren stopper pumpa ved stort trykk.

Ulempen nå er at med bleeder i brønnen, vil tanken dreneres og prosesen tar en ny runde. Pumpa vil overleve, men jage av/på. Dette kan avhjelpes med litt «holdelogikk: pumpa statter kun ved lavt trykk. Ved opparbeidet trykk første gang, stopper den og blir av helt til den igjen startes manuelt.

Om ønskelig kan systemet brukes annerledes om sommeren: sett inn en tilbakeslagsventil (egen gren med kranstyring). Nå vil vannet bli stående i tanken og en har 20-40 liter å tappe før pumpa må startes igjen. Dette fordrer imidlertid at dette stilles om til vinterdrift om høsten, noe som kan bli glemt.

Dersom en ordner slik at bleeder kan stenges om sommeren, så blir det kanskje enklest.

En kan også tenke seg trykktank i begge hyttene. En bruker den tanken som er i oppvarmet hytte. Igjen, mulighet for betjeningsfeil.

KjellG

Enklere, hvis øvre hytte ligger tydelig høyere enn nedre, kjør uten kran på øvre.

Bruk «ringeknapp», pumpa går bare mens en holder knappen inne. Ev med timer med 1 minn gangtid pr trykk.


EG

Takk for tips, likte det siste forslaget ditt KjellG. Da kan jeg legge opp avløpsrør ved den ene utekrana. Kan ha fast montert fleksibel slange på enden av vannrøra, som jeg fyller tanken inne med, og når jeg er ferdig kan jeg smette slangen ned i avløpsrøra. Dvs. åpent opplegg uten noen form for avstenging, dette er en enkel sikring mot pumpehavari. Vil sikkert gå en del vann til spille gjennom denne når naboen skal fylle, men vi satser på at kapasiteten på pumpa og brønnen er stor nok.
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod