Innspill på solcelleanlegg

Startet av fjellreven, oktober 13, 2017, 17:39:42

fjellreven

Hei alle.

Vi er i forhandlinger om å overta en en liten tømmerhytte helt i skogsgrensen i Nordland.
Og jeg har selvfølgelig begynt å planlegge solcelleanlegg før noe er bestemt :p
Jeg har saumfart forumet her og lært mye.

Så jeg har kommet opp med et lite forslag, som jeg gjerne ønsker litt innspill på fra de mer erfarne her inne.
Har brukt Røilern sitt excel-ark og kommet frem til et forbruk på 1000Wt på ei helg.
Regner med et voksende forbruk med tiden, og vil dimensjonere i forhold til det.
Ovn og kjøleskap blir kjørt på gass.

Mitt foreløpige handleliste er :

-200W panel
-2 stk AGM batterier 260Ah
-Victron smartsolar MPPT 100/20 laderegulator
-Honda EU 20i aggregat (har allerede)
-Victron Blue power charger 12/30

Noen meninger om dette?
Størrelse på regulator/lader?

fjellreven

Nevnte laderegulator har utgang til forbruk.
Er det da behov for batterimonitor hvis man har Victron MPPT display?

Jgytterdal@gmail.com

Ser fornuftig ut dette, og hvis kapasitet er i tråd med behov ser det balansert ut.
Eneste jeg ville vurdert å oppgradere er laderen.
Ville i hvert fall valgt en lader med 60A ladestrøm.
Ellers kan det fort bli mange timer med aggregat kjøring.
Annet å tenke på er framtidige oppgraderinger.
Hadde du gått opp til 30A kontroller, kunne du koblet på et solpanel til senere.

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

etsvends

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på oktober 14, 2017, 08:35:08
Ser fornuftig ut dette, og hvis kapasitet er i tråd med behov ser det balansert ut.
Eneste jeg ville vurdert å oppgradere er laderen.
Ville i hvert fall valgt en lader med 60A ladestrøm.
Ellers kan det fort bli mange timer med aggregat kjøring.
Annet å tenke på er framtidige oppgraderinger.
Hadde du gått opp til 30A kontroller, kunne du koblet på et solpanel til senere.



Jeg er enig i dette. Jeg handlet 30 A lader og 20 A regulator og angrer på dette selv om det var det virket greit med tanke på pris. 60A ladere spesielt føles dyrt, men kommer til å bytte ut victron blue power fordi ladingen tar alt for lang tid. Kommer til å bli en medium multiplus av noe slag.
Endte også opp med et større panel en først tiltenkt fordi det rett og slett var en god pris og siden jeg skulle spare litt på regulatoren får jeg ikke utnyttet dette panelet fullt ut. Hvorfor 200w panel når typisk 260w paneler gir mer W/kr?
Skal du ha inverter av noe slag? TV eller annet 230 utstyr?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

fjellreven

Takk for innspill.
Snakker vi da type Victron Centaur 12/60? Det holder vel akkurat med et 2Kw aggregat.  Er over dobling av pris i forhold til blue power, men det er sikkert vel anvendte penger.
Størrelse på panel avhenger litt av hva det er plass til. Panelet skal stå øverst i røstveggen over inngangsdøra (det er MYE snø der om vinteren). Har også planer om solventilator etterhvert. Så jeg må se hva det er plass til :)

Har ikke planer om inverter nei. Har gravd ned en PFSP kabel fra uthuset (hvor aggregatet står) til hytta, og satt opp en 230v kontakt. Så kjører jeg heller litt aggregat når guttungen vil ha vaffler :)
Det ligger en 12V TV i handlekurven også. Så det blir minimalt behov for 230v.

Men hva med laderegulatorer med utgang for forbruk kontra ikke? Behov for batterimonitor?

Jgytterdal@gmail.com

Batterimonitor gjør en ganske god jobb i å holde styr på den samlede tilførsel og forbruk av strøm.
Jeg anbefaler det som en del av oppsettet.
Selv om man ikke skal stole blindt på tallene, får man en god indikasjon på ladestatus  og forbruk
Vedr uttak til forbruk må ikke dette gå vi at ladekontrolleren.
Man kan utmerket godt i legge opp en kurs direkte fra batteriet med en passende størrelse sikring. I tillegg kan du feks ha en hovedbryter som skrur strøm av/på.
Det kjøper man rimelig på feks Biltema
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

etsvends

Sitat fra: fjellreven på oktober 14, 2017, 17:35:51
Takk for innspill.
Snakker vi da type Victron Centaur 12/60? Det holder vel akkurat med et 2Kw aggregat.  Er over dobling av pris i forhold til blue power, men det er sikkert vel anvendte penger.
Størrelse på panel avhenger litt av hva det er plass til. Panelet skal stå øverst i røstveggen over inngangsdøra (det er MYE snø der om vinteren). Har også planer om solventilator etterhvert. Så jeg må se hva det er plass til :)

Har ikke planer om inverter nei. Har gravd ned en PFSP kabel fra uthuset (hvor aggregatet står) til hytta, og satt opp en 230v kontakt. Så kjører jeg heller litt aggregat når guttungen vil ha vaffler :)
Det ligger en 12V TV i handlekurven også. Så det blir minimalt behov for 230v.

Men hva med laderegulatorer med utgang for forbruk kontra ikke? Behov for batterimonitor?


Bare så det er sagt så koster en 12v TV gjerne veldig mye mer en 230v. Blir billigere med en liten god inverter. Da har du litt mere smidig lading av mobil, iPad, PC osv. Og når du først har en inverter hvorfor ikke da kjøre kjøleskap også? Et benkekjølesksp for 230v er veldig mye billigere en et på gass, hvis du ikke allerede har det da. Du trenger litt større inverter, men har lavt forbruk.
Laderen du nevner vet jeg ikke noe om, men er sikkert god. På multiplus fra viktron kan man programmere ned ladestrømmen slik at den kan brukes på mindre agregater, vet ikke om den du nevner kan det.
Jeg har også en batterimonitor på handlelista. Midter litt oversikt over forbruk med inverter koblet direkte til batteri og så er det jo spennede å følge med.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Røilern

Velkommen til forumet - hyggelig at regnearket kommer til nytte.

Jeg er enig med Jgytterdal om at batterimonitor er fornuftig, og med Fjellrevens poeng rundt 230V TV. I tillegg er min erfaring at 230V lading av digitale dingser fungerer bedre enn 12V.

Lykke til med prosjektet
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

fjellreven

Mange nyttige erfaringer her :)
Da har jeg oppdatert handlekurven litt med tanke på større/flere panel med tiden.
Har byttet ut Victron smartsolar 100/20 med en 100/30.
Og byttet batterilader til Victron Centaur 12/60.
Det skulle vel holde.

Angående TV har jeg sett for meg en strømgjerrig 24" fra Finlux (19W) til 2800,-. Er ikke noe å si på prisen.
Angående kjøleskap har jeg et gasskap på hånda.

Mulig det blir en liten inverter til lading av div utstyr etterhvert. Til nå har jeg dratt med meg 2 powerbanks på 12000mAh som nødløsing siden vi ikke har noe strøm enda.

Men hvis jeg setter opp en batterimonitor, og MPPT regulatoren har bluetooth. Da har det vel ingen hensikt med eksternt display til regulatoren? Eller har jeg misforstått?


Ygnastølen

Jeg bruker kun bluetooth display via mobil for både MPPT og batterimonitor, den siste har eksternt display som jeg sjeldent ser på.:-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Røilern

Sitat fra: fjellreven på oktober 15, 2017, 18:44:42
Mange nyttige erfaringer her :)
Angående TV har jeg sett for meg en strømgjerrig 24" fra Finlux (19W) til 2800,-. Er ikke noe å si på prisen.

For halve prisen får du en 24" Samsung på Elkjøp. jeg vedder på at det er bedre energiøkonomi i en slik TV. Bruk pengene til innkjøp av en større inverter
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Røilern på oktober 17, 2017, 21:07:45
For halve prisen får du en 24" Samsung på Elkjøp. jeg vedder på at det er bedre energiøkonomi i en slik TV. Bruk pengene til innkjøp av en større inverter
Enig!
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

fjellreven

Har kikket litt på 230v alternativer og sammenlignet. De bruker ca like mye watt. Noen mer, noen mindre.
Men Finluxen har DVD og WiFi. Det er verdt en tusenlapp i mine øyne.

Foreløpig har jeg ikke planlagt inverter i anlegget.
Det er vel fordi vi ikke har behov for det. Det er ei lita håndlaftet hytte på 35m3.
Så det er ikke plass til så mye luksus på 230v ;)

Men har dere erfaring med batteriene fra sparelys?
De har Solar 290Ah og Phoenix 260Ah til samme pris. Skal visst være tykkere plater i Phoenix.
Hva skal man velge?

Jgytterdal@gmail.com

Phoenix 6-450 6v , er nok et bra kjøp på kampanje for tiden .

Jeg Kjøpte ny batteribank i fjor høst og kjøpte Fullriver fra Solcellespesilisten.
FullRiver 460Ah C100 6V
Dette er høykvalitets batterier som virkelig har svart til forventningene! Meget god ytelse og leverer til det fulle!

Dette er tunge 6V batterier som veier 56kg, og koster ca 4600,- pr stk


http://www.solcellespesialisten.no/fullriver-460ah-c100-6v-agm-deep-cycle-long-life-batteri-50-lenger-levetid.html
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Hod

Som skrevet tidligere,
Vurder virkelig en Victron multiplus. 1600w for eksempel. Den har 70a lader! https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=957&category_id=88&keyword=multiplus&option=com_virtuemart&Itemid=39
Da får du utnyttet aggregatet mye mer ifm lading og ikke minst 230v spenning.

Jeg har i dag 12v og 230v og alt av duppetitter og nye innkjøp blir gjort på 230v.

Hvis det ikke er kablet 12v nett der fra før, legg 230v i hele hytta, det kommer du aldri til å angre på!


300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod