Aggregatkjøp

Startet av Sæters, oktober 16, 2017, 07:50:05

Sæters

Ett av flere spørsmål ved oppgradering av hytte/hyttestrøm.

Vår hytte skal oppgraderes når det gjelder solstrøm/aggregat. Vi vil neppe bli storforbrukere av strøm innenfor hyttens 4 vegger, men det vil antagelig være ønske om et aggregat med fjernstart for mulighet for lading i de mørkeste vintermånedene og til bruk i spesielle tilfeller. Tenker da f.eks på nødlading av vår fremtidige elbil.

Våre strømbehov er pr. idag en Wallas, en liten TV og noen få Led lamper, samt minimal bruk av 12 v. pumpe ved dusjing, fremtidig behov muligens et 230 V kjøleskap og som nevnt nødlading av elbil. Det med lading av elbil vil antagelig ikke være noe stort tema. men kona vil gjerne ha denne muligheten for i det hele tatt å vurdere elbil.

Aggregatet er ikke ment for drift til normal bruk av hytte, det vil solcelle og batterier ta seg av.

Så til saken. Honda sine EU aggregater vil sansynligvis dekke behovet, men jeg synes de er veldig dyre og egentlig synes jeg 30 is er litt lite, mens 70 is er vel stort til formålet. Ser Honda nå har oppgradert sine EM aggregater, hvor de påstår at strømmen nå er så ren og stabil at den nærmest kan sammenlignes med strømmen fra inverteraggregatene. De har da 2 typer rundt 4-5000 watt og til en "forholdsvis" hyggelig pris, rundt 30 k.

Ser at det er stor prisforskjell på EU 30 is og EU 30 isF (fjernstart). Er det i utgangspunktet nødvendig å kjøpe fjernstartutgaven for å fjernstarte via nettet, eller er dette kun en enkel løsning for fjernstart via ledning på hytta. EU 70 is ser ut til å kunne brukes slik den er (med nødvendige tillegg for nettbasert fjernstart)

EM modellene har også muligheter for fjernstart, men usikker på hva som trengs og hvor dyrt/komplisert dette er.

Er den største forskjellen mellom disse typene aggregater etterhvert mest lyddemping?

Enklere og rimeligere aggregater vil ikke bli vurdert, da jeg frykter uheldig virkning av uren strøm. Vurderer også Victron Multiplus hvis behov for 230 volt til f.eks kjøleskap og annet, samt til lading av batteribanken.


Eggedal

Jeg forstår ikke hvorfor du vil kjøre kjøleskap på 230V. Greit at skapene er billigere, men du legger opp til mye større investeringer her uansett. Selv har jeg 12V kjøleboks i båten som står og går på solstrøm fra 1. mai til 1. september. Vurderer tilsvarende løsning på hytta, eller gass. Time vill sjove...

Fjernstyring er i form av et nøkkelbrett og lang ledning, eller en "nøkkel" a la bilen med rekkevidde ca 50 meter. Mulig du KAN mekke opp noe til en GSM-bryter, men virker litt komplisert, og unødvendig.

Størrelsen på aggregatet bestemmer du etter hva du skal drifte, altså størrelsen på batteriladeren. Regner med du ikke skal ha hurtiglader til en Tesla... Du får regne på Ampere, så finner du det ut.

EU70 burde holde til å lade batteribanken til 6-7 av nabohyttene dine, samtidig...

Sæters

For det første, jeg skriver at jeg mener EU 70 er for stort og jeg mener alt for stort for å lade en batteribank. Legg merke til at jeg har lading av eventuell elbil i tankene. Selv der mener jeg EU 70 er for stort, all den tid jeg mener det kun som "nødlading". Hytta ligger på nesten 1000 meter og det er mange høydemeter fra kanskje siste ladepunkt. Jeg har et EU 20 aggregat fra før, det vil greie lading der og da, for batteribanken på hytta, men har ikke fjernstart. Jeg ønsker ikke fjernstart i form av ledning fra et rom på hytta, men fjernstart hjemmefra, slik at jeg kan starte lading i mørkeste perioden, uten fysisk å være tilstede.

Kjøleskap har jeg i form av propankjøleskap, men dette tar mye propan og vil ikke kunne stå på mellom hver gang vi bruker hytta. El-kjøleskap er en fremtidig tanke, men jeg planlegger like mye for fremtiden når jeg nå skal investere i nytt anlegg.

Jeg har forsåvidt allerede definert ladebehovet ved å si at jeg synes EU 30 er litt lite og EU 70 er for stort. Vil antagelig ligge nærmere å klare meg med EU30 enn å gå opp til EU70, men er nysgjerrig på de nye EM aggregatene, særlig EM 4500.

Blir det el-kjøleskap, vil det også driftes av solcellestrøm.

etsvends

Jeg tror EM aggregatene kan være en fin løsning. Spesielt hvis man kan bygge dem inn. Mye Watt/kr i forhold til EU serien. Alle aggregater med el start kan vel i prinsippen fjernstyres på et vis. Finnes flere tråder her inne om fjernstart. Røilern har en hjemmelaget løsning for start av EM5500.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Tottoa

Hva med å ha 2 stk EU30? EU30 kan kobles sammen og dermed levere dobbel effekt. Da dekker du alle eventualiteter, start ett; for å lade batterier, start to; så har du lading til elbil også.

EU serien til Honda kan parallell kobles, og de trenger ikke være like, EU10 kan kobles mot EU70.

etsvends

Sitat fra: Tottoa på oktober 17, 2017, 14:06:19
Hva med å ha 2 stk EU30? EU30 kan kobles sammen og dermed levere dobbel effekt. Da dekker du alle eventualiteter, start ett; for å lade batterier, start to; så har du lading til elbil også.

EU serien til Honda kan parallell kobles, og de trenger ikke være like, EU10 kan kobles mot EU70.

TO Honda opplyser i sin brukermanual at det kun skal brukes parallell drift med 2 like aggregater. Mulig det fungerer i praksis, men ikke iflg brukermanual på EU 10/20
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Sæters

Jeg er veldig i tenkeboksen når det gjelder strømforsyning på hytta. Hadde jeg vært yngre, og litt mere freak enn det jeg er, hadde jeg nok hatt et stort antall paneler og tilsvarende utsyr som en del av dere har. Ganske fornøyelig å se hvor fine anlegg det går å få på hytta.
Vi har en omformer på 2000watt maks, (ikke sinus/ren sinus), som jeg har syntes det har vært fint å kunne bruke en del apparater på, uten å starte aggregatet, men vi har egentlig ikke hatt batteribank til å forsyne så mye strøm og jeg forstår etterhvert at det bør være ren sinus til en del applikasjoner. Har ødelagt et par Panasonicbatterier og antagelig en støvsuger ved å bruke denne som strømkilde.

Kona er ikke spesielt interessert i å ha mye strøm, hun ser bare rart på meg når jeg spør om vi ikke burde hatt en microbølgeovn og annet elektrisk utstyr, så det store behovet er det ikke. Wallasen krever friske batterier og det er forsmedelig om denne kutter ut, noe den har gjort et par ganger i det siste. Vi har et meget beskjedent forbruk, så det er tydelig at vår 330 Ah store batteribank går mot slutten.

Jeg regner med at det blir 2 stk AGM 350 Ah, som er anbefalt i annen tråd og en lader som kan toppe en slik bank. Har antagelig paneler nok til å fore disse, men vurderer å kjøpe nye paneler som kan gi høyere utbytte sammen med en MPPT regulator for de nye batteriene.

@estvends: jeg har lest en god del om andres løsninger, men ikke akkurat om EM aggregatet. Jeg tror også det kan gi best økonomi og kan godt lydisolere selv, men må være sikker på at det har bra nok strøm. Bruker Røilern dette til sitt anlegg, bør strømmen vare ren nok skulle jeg tro.

@Tottoa: 2 Eu 30 vil ikke være aktuelt, det blir for kostbart og mitt EU 20 kan uansett ikke fjernstyres.  Jeg vil ha en løsning som kan startes hjemmefra og da er det 3 Honda-alternativer som er aktuelle for meg, slik jeg ser det. Enten 1 stk EU 30 is med nettbasert fjernkontroll, kan gå, selv om det muligens  er i minste laget for mine fremtidige ønsker/planer. EU 70 is, for stort og for dyrt, selv om det sikkert er et suverent aggregat, som antagelig er veldig klart for fjernstyring. Så er det EM 4500, som antagelig passer best til mitt nåværende og fremtidige behov. Mulig å fjernstyre med litt leamikk og antagelig god nok strøm.

Mye mulig jeg venter med aggregat, til de kommer på et eller annet tilbud, og bare oppgraderer resten av anlegget i første omgang. Håper allikevel på mange innspill og leser imens andre tråder så øyet blir stort og vått.

Røilern

Hei

Inverteraggregater er dyre greier og er ikke noe stort poeng hvis man skal belaste aggregatet maks. Forøvrig er det vel slikt at alle vanlige aggregater gir en perfekt sinuskurve og frekvensen reguleres  av turtallet på motoren. Hvis aggregatet ikke blir overbelastet gir selv ganske dårlige aggregater akseptabel strøm.

EM aggregatene til Honda har no fancy elektronikk som forsøker å gi "enda bedre" strøm, men mitt viktigste argument for å like EM aggregatet mitt er driftsikkerhet, automatisk start (inkl choke) og stille gange. Mitt aggregat har passert 250 timer.

Slike beslutninger er ikke enkle - vi bistår deg så godt vi kan her på forumet.




Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Sæters

Takk for innspill. Det kan se ut som det lønner seg å ta en tur til Sverige om valget blir et EM aggregat. Kr. 22990,- mot 32.900,- her hjemme, for et EM 5500. Vanvittig prisforskjell.

https://www.entreprenadbutiken.se/elverk/high-tech-elverk/honda-elverk-em-5500cxs.html

Jeg kommer forøvrig til å få et problem likt 3 fotsyken i båtverden om jeg går til anskaffelse av et slikt aggregat. Selvsagt alt for stort for mitt behov idag. Ser for meg at jeg må anskaffe stooor batteribank, ditto solcelleanlegg og selvsagt en inverter/lader som står i stil. Og selvsagt elektrisk utstyr som matcher dette. Da er vi over til en luksus som vi ikke hadde sett for oss noen gang.

Det som trekker mest mot en kraftig oppgradering er ønsket om el-bil. Det hadde vi hatt allerede nå, om ikke kona var allergisk mot rekkeviddeangst og absolutt ikke ønsker å stå i ladekø på vei til hytta. Vi vet jo at det kommer biler etterhvert med lengre rekkevidde, men med nær 20 mil til hytta og klatring til nær 1000 meter, skal man ha spesielt god bil om man klarer å føle seg trygg uten lademulighet. En slik mulighet på hytta vil telle mye, om enkelte situasjoner krever det. Spørsmålet er om de forskjellige el-biler lar seg lade av et EM aggregat.

Alternativt, vil man kunne bruke en f.eks Victron Multiplus som mellomledd for å få strøm som vil bli godtatt?

perg

Jeg brukte min MPP Solar 2424 til å lade min Nissan Leaf med.
Satte riktignok laderen ned på 6A og ladet i ca 2 timer, men kun som en test da batteripakken i hytta er alt for liten til å gjøre dette til vanlig.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

etsvends

Sitat fra: Sæters på oktober 18, 2017, 06:53:30
Takk for innspill. Det kan se ut som det lønner seg å ta en tur til Sverige om valget blir et EM aggregat.

Det som trekker mest mot en kraftig oppgradering er ønsket om el-bil. Det hadde vi hatt allerede nå, om ikke kona var allergisk mot rekkeviddeangst og absolutt ikke ønsker å stå i ladekø på vei til hytta. Vi vet jo at det kommer biler etterhvert med lengre rekkevidde, men med nær 20 mil til hytta og klatring til nær 1000 meter, skal man ha spesielt god bil om man klarer å føle seg trygg uten lademulighet. En slik mulighet på hytta vil telle mye, om enkelte situasjoner krever det. Spørsmålet er om de forskjellige el-biler lar seg lade av et EM aggregat.

Alternativt, vil man kunne bruke en f.eks Victron Multiplus som mellomledd for å få strøm som vil bli godtatt?

Takk for tips om aggregat i Sverige. Du kan selvsagt kjøre via multiplus med mindre aggregat, men vil tappe batteribanken. Jeg prøvde som en test å lade vår i3 med aggregat.. gammel sak på 1,5kw. Gikk på et vis med laveste ladestrøm. Ser ikke noe grunn til at du ikke skal kunne lade på 16A med ett EM5500 aggregat. Det blir jo kjedelig å kjøre aggregat i 10-15 timer for å komme seg hjem, det er mulig, men jeg ville valgt hurtiglading på vei hjem. Mer aktuelt hvis du kanskje mangler litt strøm for å komme hjem slik at noen få timer lading blir nok.
Da har du fått med kona på elbil og kan oppgradere solanlegget senere. Kanskje kan du lade overskuddet derifra i fremtiden. 
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Sæters

Mange veier som fører til Rom   :D   Jeg vil nok ikke kjøre aggregat i mange timer for å lade el-bil, men kanskje noen få for å slippe unna med 1 hurtiglading i løpet av en helg med lave temperaturer. Tanken med Multiplus var egentlig om den produserte renere strøm enn hva aggregatet gjorde og at man brukte det som et filter som ga ren sinus, hvis det var det eneste alternmativet for å lade bilen. Dvs å kjøre aggregatet mot Multiplusen og ta 230 volt ladestrøm fra denne. Krever selvsagt stor Multiplus for å fore med tilnærmet like mye som EM 5500 gir.

Godtar i3 strøm fra gammelt aggregat, er det vel håp om at det godtar fra EM serien også.

Hva da med de som mener det må laskes med jord til ene fasen for at bilen skal godta strøm fra Honda inverter? Er det kun enkelte biltyper som krever dette?

Sæters

Etter mange timer på nettet, samt bladd i arkivet her, er jeg kommet mye lengre...... not.

Har forsåvidt nærmet meg både batterier og nye paneler, selv om det ikke er helt spikret, grunnet litt vanskelig plassering og spørsmål rundt dette. Har også vurdert VictronMultiplus 3000, valget der står mellom de to forskjellige modellene 120-16 0g 120-50.

Jeg leste en annen tråd om aggregatkjøp og ble litt betenkt vedrørende Multiplusen. Forum-medlemmet torn skrev "En annen oppdagelse jeg gjorde er at når laderen går kommer strøm til forbruk rett fra aggregat og ut på anlegget via multiplus uten å gå gjennom inverter i multiplus. I hvert fall tolker jeg det slik i.o.m. At lys flimret. Jeg anrar dette skjer pga aggregat med dårlig sinus. "

Hvis det er slik forstår jeg ikke hvordan det kan skje og noe av grunnen for at jeg skulle investere i f.eks den dyreste modellen ville være litt bortkastet, av grunner jeg nevner tidligere i tråden. Her er link til tråden jeg siterer fra.

http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1912.msg11819#msg11819

Skulle forøvrig være interessant hvis de som uttalte seg i den tråden og som har kjøpt aggregat kunne komme med erfaringene sine.  

Toillball

Jeg har ikke multiplus men en mpp solar kombiinverter. På den kan jeg stille den til å ikke bypasse aggregatet når det går slik at det kun lader batteri og forbruk går fra batteribank dersom det er nok strøm til det. Det kan du sikkert med multiplus også.  Forøvrig har jeg aggregat med uren sinus (gebe 5500gl og powerman 2600) men merker ikke annen forskjell på strømmen fra aggregat eller batteri enn at min Bosch tassimo ikke fungerte på aggregat...

Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

Knerten

Jeg har et Honda EM5500CSX og en SMA SI 4.4M inverter.
Aggregatet ble kjøpt brukt basert på Røilern's erfaringer, og er meget fonøyd med valget.

Når aggregatet sviver tar SMA'en den strømmen den trenger for å lade batteriene, resten går igjenom SMA'en til forbruk.
Dette er strøm med ren sinus som om den ble levert ifra batteripakken, målt med oscilloskop.

Brukte også aggregatet en del til ren lading av 12V via en 90A lader og forbruk før den store batteripakken uten problemer.
Både TV og sag fungerer fint på vårt aggregat.
Men strømmen ifra inverteren gir renere sinus enn direkte ifra aggregatet, ikke mye, men en kan se det på oscilloskopet. Dette vil ikke være et problem i det daglige for oss, men det er som sagt en liten forskjell.

EM aggregatet lar seg fjernstyre via kabel som EU aggregatene.
Ser forresten at de nye EU kommer med trådløs fjernstart.

Røilern har laget et arrangement med releer, slik at det lar seg fjernstarte via Victron'en sin.
Jeg tenkte på det samme, men solcellene og batteripakken fungerer så bra at vi har kuttet denne opsjonen, foreløpig. Kun manuell start

Håper dette var til nytte.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Sæters

Takker så mye for all informasjon som drypper inn og ja, det er absolutt til nytte. Jeg leser innleggene deres samtidig som jeg dypdykker i tidligere innlegg om samme emne og det begynner å utkrystallisere seg en del ting.

Som jeg skrev innledningsvis, vil jeg nok aldri bli noen storforbruker av strøm på hytta, til det har vi det så bra som vi nærmest kan komme i dag. Vi har vann fra utvendig håndpumpe, vedfyrt badstu og bærbar vannforsyning til dusj og lite behov for lys, det som er, er med LED. Vi kommer aldri til å ha stor tv, men bruker vår ganske lille til å se NRK, som er det eneste vi trenger.

Vi kommer helt sikkert til å anskaffe el-bil, men jeg ser etterhvert at vi ikke skal basere lading av den fra hytta. Da forsvinner antagelig også behovet for stort aggregat, så jeg kommer antagelig til å prøve å forsyne laderen med strøm fra vårt Honda EU 2000, som ikke er spesielt mye brukt de årene vi har hatt den.

Kommer muligens til å havne på 2x350 AGM batterier fra Sparelys, Victron Multiplus 12/3000/120-16, Victron Blue Solar MPPT 100/30, Victron BMV 700 batterimonitor, er i tvil om jeg trenger egen greie for å justere ned ladestrøm på Multiplusen for lading med Honda sine 1600 watt konstant , muligens Victron Multi control?

Paneler sliter jeg litt med å bestemme. Har idag 2 paneler, ca 55x120 cm på egen stolpe over tak. Beste sydvendte plassering i forhold til snø og skygge fra trær. Tør ikke belaste denne med for store paneler, grunnet vindlasten som da oppstår, men kan nok presse inn 2x155 watt, eller 1x295 watt. I tillegg har jeg plass til 2-3 østvendte paneler på hyttevegg. Vet at ikke østvendte paneler er applaudert, men solforholdene på hytta tilsier mange soltimer fra tidlig morgen frem til formiddagen, så utenom mørk vinter da trær skygger effektivt for denne veggen, vil jeg kunne få en god del lading. Andre sydvendte alternativer er dessverre vanskelig å oppdrive.

Da blir i såfall spørsmålet hvordan jeg best kobler sydvendte fra taket og østvendte fra hytteveggen opp mot regulator, for å hindre tap. Der er det mange meninger ute og går, forvirrende mange. Spørsmålet er også om jeg tar 2 x 155 watt på taket, om det lønner seg å seriekoble disse, eller paralellkoble de. Kunne vært fristende å ha 2 like på taket, seriekoblet og 2 like på veggen, seriekoblet og paralellkoble disse 2 rekkene i regulatoren. Alternativt 1x295 på taket og 1x295 på østveggen. Spørsmålet da er om jeg bør bruke dioder ved hvert par eller panel for å hindre tapping, når det ene ligger i skyggen?

Lagt til: Kan en slik løsning som skissert, gi grunnlag for 3x350 At batterier? Da vil sommerdrift av kjøleskap også være interessant.



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod