Impregnert kledning, eller ikke?

Startet av Eggedal, oktober 16, 2017, 14:18:47

Eggedal

Har gått noen runder med meg selv om kledning. Vi bygger 800 moh i Buskerud, så direkte tørt innlandsklima a la Hedmark er det vel ikke. Har ikke kommet til om vi går for liggende dobbeltfalset eller noen form for stående kledning. Byggestil er "moderne", så typisk stående over/under er ikke aktuelt. Men har litt sansen for stående kant i kant i ulike bredder med litt luft i mellom (med UV-vindsperre bak). Det kan passe byggestilen vår.

Har litt blandet erfaring med CUIMP i forhold til oppsprekking, men vet ikke om dette er et generelt problem. Så vi er usikre på om vi like gjerne kan gå for 1. sort gran fremfor impregnert furu, eller om impregnert er veien å gå.

Vi er absolutt ganske prisømfintlige, så Royal impregnering er neppe aktuelt. Vi ønsker å beise med oljebeis, og ikke forske så mye på "ubehandlet" overflate.


Noen tanker??

Slyboy

Jeg kjøpte stående sveitserstaff fra Moelven som var grunnet og malt ett strøk. Kjempefornøyd med resultatet og ikke minst at tørkekanten unngås.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Eggedal

CUIMP er både vanlig og populært på nybygg på Vestlandet. Ikke uten grunn? Det jeg lurer på er om noen har dårlig erfaring med oppsprekking over tid.

Funderer på å bruke 22 mm CUIMP tømmermannskledning, montert som låvepanel. Dette bør fungere estetisk på en "moderne" hytte. Da må jeg enten bruke en UV- og vannbestandig vindduk, eller montere kledningen på underbord. Det gir litt ekstraarbeid med beisingen, men det er overkommelig.

Ingen som har sett dobbeltfalset låvepanel i CUIMP for salg noe sted?...

erstokke

Jeg tenker at vanlig granpanel vil stå i mange år og tar maling og beis godt. Så slipper du å kle hytta med spesialavfall.

slitar

Hei.
Dagens impregnering er ikkje spesialavfall. Den sorterast som vanlig treverk. Dette gjer den ikkje så motstandsdyktig mot sopp og råte som før, men adskillig bedre enn uimp. Oppsprekking kan vere eit problem, men det er eit utsjånadmessig problem,og ikkje noko som går ut over funksjonen på kledningen.
Det blir kjørt kampanjer og priskrig på impregnert, så prisen er godt under det kvit kledning blir solgt for.



Pal.ah

800moh i Buskerud må vel kunne kategoriseres som tørt innenlandsklima. Derfor vil vanlig grankledning fungere bra. Vår hytte ligger også i Buskerud, 1000moh. Kledningen der ble byttet på 90 tallet. Den ble satt opp av lokal snekker uten lufting bak kledningen. Fungerer som bare det! I dag er jo det fy-fy å unngå lufting.

Uansett om du velger cu-ipm eller vanlig grankledning kan den leveres grunnet og malt et strøk eller grunnet og beiset ett strøk i selvvalgt farge. Da slipper du krympestriper som Slyboy nevner lenger opp i tråden. Og ikke minst er er det behandling på fjæra, eller bak overliggeren, så da får du det beste utgangspunktet for lang levetid på kledningen. Også om du velger vanlig grankledning:-)

Ygnastølen

Hei

Har ei hytta i Valdres på 900moh som er/var kledd i 1976 uten lufting, kledning er like fin ennå:-)
Og det er vanlig gran kledning.
Bare som info....
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

erstokke

Dette er ikke riktig, https://sortere.no/bedrift/avfallstype/56/Impregnert%20trevirke/

Sitat fra: slitar på november 06, 2017, 19:33:07
Hei.
Dagens impregnering er ikkje spesialavfall. Den sorterast som vanlig treverk. Dette gjer den ikkje så motstandsdyktig mot sopp og råte som før, men adskillig bedre enn uimp. Oppsprekking kan vere eit problem, men det er eit utsjånadmessig problem,og ikkje noko som går ut over funksjonen på kledningen.
Det blir kjørt kampanjer og priskrig på impregnert, så prisen er godt under det kvit kledning blir solgt for.




elystrup

Hei

Som en kommentar til;
Sitat fra: Eggedal på oktober 16, 2017, 14:18:47
Vi er absolutt ganske prisømfintlige, så Royal impregnering er neppe aktuelt. Vi ønsker å beise med oljebeis, og ikke forske så mye på "ubehandlet" overflate.

Vi bygget akkurat et påbygg til vår støl langt til fjells og valgte da Royal bord på både vegg og tak. Taket var forhåndsbestem til å være Royal så der regnet jeg aldri på noen alternativer, men veggene ble bestemt i løpet av byggingen. Merkostanden for denne hytta ble ca 8000kr for Royal vs. normal, men da slapp vi å kjøpe inn og jobben med å "kline" på en 3-4 spann med Tyrilin el. til en  1000-1100kr pr stk.

Er meget usikker på hvor lenge dette nå står før jeg må begynne å behandle det på noen måte, men verdien av å slippe å "male" alt dette midt opp i ellets tidspresset byggeprosjekt var for meg mer verdt enn den faktiske prisdifferansen. Tiden og et par vinterstormer vil vise hvordan dette kommer til å se ut :-)




Powered by SMFPacks Ads Manager Mod