Zibro parafinkamin med GSM-styring - Erfaringer

Startet av Arctic1827, oktober 22, 2017, 08:05:41

Arctic1827

Har sett litt på Zibro parafinkamin fra Hyttetorget med GSM-styring for å kunne ha en enkel ring hytta varm løsning som brukes i den kaldeste årstiden.  Vi har ei 50m2 hytte uten vann og strøm med nesten 500 ATH batteripakke og 240 W paneler.

Har lest litt om erfaringer med dette systemet, og erfaringene er stort sett positive, med noen unntak.  Ovnen vil bare bli brukt til oppvarming før ankomst til hytta, satt bort ved ankomst, og deretter er det vedfyring som gjelder.  Renset parafin til over 40 kr pr liter kan vi leve med om vi får 8-12 grader i stua med 5-6 timers drift når utetemperaturen ikke er kaldere en -10.

Er det noen her som har erfaringer med denne etter noe tids bruk?  Fordelen med denne kontra Wallas er jo pris, at den enkelt kan settes bort, og ser ut til å være perfekt til vårt bruk.  Men er litt skeptisk til at den har vært såpass lenge på markedet og ikke krever noen vegg eller pipegjennomføringer, relativt rimelig i ft Wallas, at den da ikke har slått bedre an og flere har valgt denne løsningen. 

Røilern

Oppvarming av 50m2 hytte krever noen kwh. Alle løsninger hvor avgassene blir værende inne hytta har sine klare ulemper.

Når jeg varmer opp hytta fra -15° til +15° så står typisk min Cami ovn på full gass i 24 timer. Det er 12 liter diesel eller 130kwh. Det er ikke lett å få til det med en parafinkamin.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Sæters

Litt av problemet med å få en hytte varm vinterstid, kan være å få ut fuktighet. Det forbrukes mye energi for å tørke opp fuktighet, derfor anbefales å lufte godt når man begynner å fyre i en rå hytte. Parafinkamin uten pipe tilfører store mengder fukt under forbrenning, så her blir faktisk vondt verre.

Ser at Zibro sin luktsvake parafin koster nær 50 kr. literen, dvs ca 40 kr. mer pr. liter enn diesel som du kan bruke i en f.eks Cami eller Wallas hvor fuktigheten forsvinner ut. De har også termostat som gjør at du kan ha på ovnene kombinert med vedfyring, de slår seg da automatisk ned på lav forbrenning. Vi starter vår Wallas 24 timer før vi ankommer hytta og slår den av siste dagen. Det gjør at vi har komfort temperatur med lavt forbruk hele perioden, kombinert med vedfyring. Differansen mellom frittstående parafinkamin og Cami/Wallas vil fort bli oppspist av skyhøye drivstoffutgifter.

Tror nok at Zibrokaminen klarer å varme opp hytta, 3800 w er ganske kraftig varme, men ikke tilstrekkelig på de 5-6 timene du anslår. Vil tro du trenger nær 20 timer for å klare rundt 12 grader, selvsagt avhengig av hvor godt isolert og vindtettet hytta er, men Zibroen har bare tank stor nok til 15 timer på full effekt. Tror det blir noe snøtt.

Arctic1827

Takk for innspill!

Var kansje litt upresis innledningsvis.  Det som er aktuelt å varme opp er stue/ kjøkkendelen, vil tippe ca 35 m2.  Hytta er relativt ny, godt isolert og ligger vindskjermet til.  Etter at jeg satte inn ekstra ventiler i alle rom oppleves hytta som tørr også om vinteren, følelsen av fuktige sengklær første kvelden ble borte etter at ventilene ble satt inn.

Er ikke i tvil om at Cami/Wallas totalt sett er et mye bedre alternativ, men ser en stor fordel om jeg slipper å installere enda en innretning, om en slik laserkamin kan dekke behovet for "noen plussgrader" ved ankomst! 
Nå løser jeg dette med å dra opp ettrmiddagen i forveien og fyre i vedovnen et stykke utover kvelden før jeg drar hjem, og opp med familen tidlig neste ettermiddag.  Det hjelper godt, gjerne supplert med aggregat og 2 x 2 kw vifteovner et par timer etter ankomst.
Kjekt å ha hytta en halvtime unna!

Er det noen her inne som bruker eller har brukt en slik og kan si litt om egne erfaringer med den?

Knerten

Utifra de svarene du har fått forstår jeg det slik at disse to ikke har løsningen du etterspør, det har vi. Og vi bruker den nøyaktig slik du ønsker.

Vi har en eldre Inverter 7747 tilsvarende Zibro SRE 346 E, med effekt på opptil 4,6kW.
Denne blir styrt av en Sikom GSM 12A som via en 1000w 230V inverter som tar strøm fra et 250Ah timer batteri.
Har kjørt denne i 2 vinter sesonger med helt vanlig parafin uten problemer av noe slag.
(Tok sjansen siden jeg fikk den meget billig) Kommer en liten parafin puff under oppstart, men den henger ikke igjen.

Vi har denne stående i stua når vi forlater hytta og starter denne ca 2 timer før vi ankommer, da har temperaturen steget ca. 15-20 grader inne. Hva tempen blir avhenger av start temperatur inne.
Vi lar alle ventiler stå fullt åpen slik at fuktig luft får emigrere så fort som mulig.

I tillegg har vi en Zolas solventilator som tilfører hytta tørr luft så fort solen skinner, noe som er med å holde fuktigheten inne mye lavere enn uten, dette hjelper å få opp temperaturen hurtigere. Samt at det bedrer inneklimaet betraktelig i den kalde delen av året.

Problemer med lukt har vi ikke, og problemet med avgasser ser jeg ikke på som relevant siden det ikke oppholder seg folk i hytta under forbrenningen. Den kutter også ut ved for høyt CO2 nivå med innebygget sensor.
Disse parafinkaminene brukes i stor stil som oppvarming nedover i Europa og UK vinterstid, så dette er ikke noe ny teknologi.

Det fine med Sikom sin styring er at du kan overvåke hva som skjer ved å sende en SMS, så ser du via batterispenningen og temperatur sensor om systemet sviver før du ankommer, og evt. restarter slik at det blir varmt før du ankommer.
Det skjedde en del til å begynne med inntil jeg fant prosedyren for å resette CO2 sensoren, etter det har den fungert upåklagelig.

Vår erfaring er at så fort inne temperaturen passerer 10-12 grader går det fort å få varmet opp hytta med vedovnen, da virker det som om mesteparten av fuktigheten er ute, men i de fleste tilfellene har vi opp mot 20 før vi ankommer.
Mye av dette skylder jeg på solventilatoren.

Bruker kaminen også som en boost enkelte morninger også, da bruker vi tidsuret.
Og som du sier, ingen ekstra installasjon av enda en innretning.
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Sæters

Nå har jeg ingen interesser hos hverken Wallas eller Cami, men noen synspunkter kan man komme med allikevel, synes jeg.

Jeg har mange års erfaring med parafinbrenner med katalysator, av merke Corona, ganske likt Zibro sin vil jeg anta. Denne kunne også brukes med vanlig parafin, uten nevneverdig problem. Luktet litt vondt når vi tente den og det samme når vi slukket den, ellers var det greit å bruke den. Parafinsøl var sjelden et problem da det var løs tank som vi tok ut når vi fylte den, men noen dråper blir det gjerne. Allikevel var jeg ganske fornøyd når det ble vanlig med katalysator propanovner, totalt uten sjenerende lukt og søl. De har nå totalt tatt over der Coronaen ble brukt tidligere. Uansett blir dette bare brukt som tilleggsvarme ved frokostbordet før man går på jobben, for å slippe å varme opp hele huset med komfortvarme.

Bakdelene med flyttbar parafinovn er nettopp parafinen, som etterhvert blir faset ut. Man kan ikke bruke alternative energikilder og ingen vet hvor mye arbeid som må legges i å skaffe parafin om kort tid. Alternativet, luktsvak parafin koster voldsomt mye. Det må jo også sies å være en bakdel at det tross alt foregår en forbrenning av fossilt drivstoff og noe avgasser må det nødvendigvis bli igjen i rommet, i tillegg til store mengder fuktighet. 1 kg parafin avgir ca 1 kg vann til omgivelsene. Fordelen er selvsagt monteringstid og arbeid = lik 0. Forholdsvis rimelig i innkjøp, ca 1/3 av Wallas/Cami

Fordelen med Wallas/Cami er at de også går på diesel som er rimelig i innkjøp og rimelig enkel å få tak i. Ingen avgass i rommet, ingen fuktighet tilført i rommet, veldig lite vedlikehold. Hvis man synes at det å skjære et hull i veggen for så å montere en kassett med balansert inn/utluft er en stor jobb, bør man unngå disse, men selv uerfarne mennesker gjør vel en slik jobb på et par tre, kanskje fire timer. Wallas/Cami er selvsugende, dvs de kan ha tank/beholder utendørs/i kjeller og behøver overhodet ingen sølete påfylling. Har heller ingen begrensning i brenntid, da du kan ha så stor tank du vil. Eneste bakdelen jeg ser er prisen, som er ca 3 x Zibro  (Wallas kr. 26900,- på tilbud Hyttelivsenteret), men fordelene er verdt denne prisforskjellen i mine øyne. Zibro er og blir en nå og da-tilleggsvarmer, mens Wallas/Cami er en primærvarmer uten begrensning.



Ygnastølen

Det finnes brukt både Wallas og Cami på finn.no, som innspill på dette.
Jeg kjøpte min Cami for 8000,- der, og den fungerer like fint.
Tok meg to timer og montere igjennom tegelstenpipe, kanskje tre timer igjennom trevegg da du må ha to hull, mot et i pipa.
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Sæters

Må bare skyte inn at Wallas finnes i 2 utgaver, 2600 w og 4000 w. Jeg har sistnevnevnte og kjøpte den brukt for mange år siden, tror den er 15-20 år nå. Krever friskt 12 volt nett, med grei kapasitet for å driftes bekymringsløst, men veldig få problemer utover det.

Knerten

Muligens dette hjerte sukket skulle vært en annen plass på forumet eller ikke i det hele tatt?
Det er heller ikke ment som kritikk, heller et slags forslag på forretningsorden i forumet:

Nå var det vel erfaringer med en flyttbar Zibro løsning trådstarter ønsket?

Jeg er forsåvidt enig i at både Wallas og Cami vil være bedre alternativer til en permanent installasjon. For oss har dette ikke vært aktuellt foreløpig, men om det blir, finnes det flere tråder på forumet som omhandler disse to.

For meg blir det derfor litt forunderlig at 3 av 4 svar omhandler erfaringer og fordeler med et annet alternativ enn det som ønskes?

Jeg har selv søkt råd og løsninger på forumet og har hatt stor glede av dette som relativ fersk hytteeier av en strøm og vannløs hytte. Enkelte her inne har både stor kunnskap og lang erfaring med det "enkle" hyttelivet som blir velvillig delt. Og jeg er meget takknemlig for tiden medlemmene har brukt og svarene som er gitt. Dere vet selv hvem dere er, takk.

Når jeg har søkt råd, har jeg ønsket og fått svar på det jeg har spurt om.
Og har da bygget opp løsninger basert på egen kunnskap og erfaringer ifra dere på forumet. Strømpakken er et eksempel på dette.
Når jeg svarer på noe forsøker jeg etter beste evne å dele mine erfaringer med det gjeldene temaet og ikke alle andre alternativ, siden det er det jeg ønsker selv.

Nå er det snart helg, så da er det opp til en oppvarmet hytte med en enkel RingHyttaVarm løsning ;D

Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Ygnastølen

Jeg ser og skjønner den, det har til tider sporet litt av noen ganger.
Men det er bare ment i beste hensikt ;D
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Sæters

@ Knerten.Jeg ser at deler av hva jeg har skrevet kanskje er på siden av trådstarters spørsmål, men som du ser av min nest siste post, gjelder modellen jeg omtaler, erfaring med ganske lik trådstarters nevnte modell, virkemåten er nok identisk.

At vi er 3 stykker som bokstavelig talt brenner varmt for en alternativ og etter vår mening bedre løsning, bør trådstarter og de som leser tråden være glad for, det ville være dumt om vi på et forum som dette holdt våre erfaringer for oss selv. Det sier kanskje litt at det er 3 stykker som har nevnt disse erfaringene, mens du er den eneste hittil som har kommet med erfaring rundt det trådstarter egentlig spurte om.

Må presisere at jeg ikke har noen som helst forbindelse med forhandlere, det er kun grunnet begeistring for valgt løsning jeg er så ivrig.  ;D

Fint at du er fornøyd med ditt valg du også. ;)

Arctic1827

Tusen takk for godt engasjement i tråden, gode argumenter både for og imot, har blitt vesentlig klokere på mulige alternativer!

Jeg ser helt klart fordelene med Wallas/Camiløsningen i ft Zibroen. Det er ikke det at jeg ikke klarer å lage et hull eller to i pipa eller veggen som er utfordringen.  Jeg er ganske sikker på at jeg får montert en Wallas helt greit, men da vil den stå der permanent, og begge plasseringsalternativene hos meg er, for å si det rett ut, "noe kukete", selve innerdelen blir noe i veien. 

Jeg har også særdeles god tilgang på fyringsved rett utenfor hytta, ønsker å sage ned mere, men lagringsplassen begrenser en så lenge.

Skjønner godt at de som har noe som for dem virker genialt, sterkt ønsker å anbefale sin løsning, men jeg klarer ikke å nyttigjøre meg av mange av de fordelene til disse løsningene.

Synes ikke tråden har sporet av, masse nyttig har kommet opp, og valget har ikke blitt noe enklere!

Sæters

Siden du, som trådstarter, godtar litt avsporing, avhengig av hvordan man ser det, skal jeg komme med et tips til de som har litt dårlig plass til Wallasen e.l. ovn. En slik ovn er ganske genial, ved at den kan plasseres til yttervegg og uten pipe, den har derfor uttallig mange plasseringsmuligheter.

Jeg hadde den et sted det ble litt trangt å passere og i forbindelse med ombygging, ble det enda trangere, så jeg måtte finne på noe drastisk. Har en liten kjeller, kombinert med fundament for peis/ovn. Dvs jeg har en rektangulær "kjellermur" midt under hytta, som er støtte for betongplate/fundament for peis/ovn, ene halvdelen og kjeller via luke på andre. Det var mur også som skille mellom disse "rommene". Laget åpning fra kjelleren til inn under peisen, kjerneboret åpning i plata,ca like stor som bredde/dybde på Wallasen og plasserte den i "kjellerrommet" under peisen. Varmluften går nå rett opp bak peisen og ut åpningene rundt denne. Fungerer dermed som en sentralfyr, helt skjult  og ute av veien. Friskluft får den via rist i muren, som var der fra før av og som forsynte peisen med luft til forbrenning. Eksos går til pipa som står kloss inntil, men jeg kunne nok ha ført den ut til friluft uten bruk av pipe også.

Fungerer helt perfekt og til tross for at det ikke er satt inn dør mellom der Wallasen står og resten av "kjelleren" , har ikke temperaturen økt i denne, noe som bare betyr at varmen fra Wallasen kun går rett opp. Rommene er under 1 kvm hver og med kanskje 60 cm åpning mellom, så det er ikke egnet som danseplass, men går å få ut brenneren for service, akkurat på håret. Flyttet betjeningspanelet fra ovnen, bort til luka og betjener den via denne, alternativt via sms.

pcgjetrang

Jeg tror Zibro-løsningen vil passe ditt bruk perfekt. Det høres ut som du er ute etter en forvarming av hytta og ikke en primær oppvarmingskilde. Ingen tvil om at Wallas er bra, men forholdsvis høy pris om man kun skal bruke den noen timer et par ganger i måneden.

Jeg har hatt en slik Zibro i fire år og det eneste problemet jeg har hatt er en liten plastsak som sørger for at ventilen på tanken presses inn når tanken er satt ned i ovnen. Det var tydeligvis dårlig kvalitet på en batch, så denne fikk jeg tilsendt ny uten spørsmål.
Så lenge du har god gjennomlufting i hytta fungerer denne strålende. De som har problemer har det stort sett relatert til for dårlig lufting slik at ovnen slår ut på for høyt 02 nivå. Har en ventil i stua og på hvert soverom. Setter derfor dørene til soverom åpne når vi reiser for å sikre god sirkulasjon.

Ser det blir nevnt skyhøy kostnad på renset parafin og det er forsåvidt riktig at den er kostbar, men det spiller liten rolle da forbruket er svært beskjedent. Jeg bruker 20-25 liter i løpet av en sesong.

Elgstova

Sitat fra: Knerten på oktober 23, 2017, 07:42:16
Det skjedde en del til å begynne med inntil jeg fant prosedyren for å resette CO2 sensoren, etter det har den fungert upåklagelig.

Hei!
Vi har en slik løsning og er godt tilfreds med den.
Men jeg ville gerne om du vil fortælle hvordan du resetter CO2 sensoren?

Men hensyn til parafin så har vi det med fra DK hvor det en pris på ca 10 til 15 DDK :o literen men er der planer om at utfase parafin i NO?

ivanJensen

Har kjøpt ovnen alene og selv laget styringen dertil. Fikk tak i en B-vare så og måtte kjøpe ekstra relæ da det første ikke helt klarte den strømstyrken som kommer på 12 V med 660 Watt ;D. Har også kjøpt parafin i Danmark. 250 Dkr for 20 L.
2x350 AGM
1155 W paneler
EP Solar 4210 og 3210 MPPT
12/230 V inverter 3500 W
Diverse relæer, timere og andre dingser

Elgstova

Det jeg lurer på er hvordan man resetter CO2 sensoren..
Ja der er mange ting man med fordel kan tage med fra DK :-X ;D

Knerten

Vi har en lignende ovn med navnet Inverter 7747, har også sett navnet Corona bli brukt, kjært barn mange navn.
Vi hadde samme problemet med at ovnen slo seg av etter en time eller to pga CO2 sensoren, irriterende når du trodde hytta skulle være oppvarmet.
Det vi gjør nå er å sende en status melding 1 gang i timen på vei opp slik at vi ser om temperaturen stiger, hvis ikke får den en ny start kommando.

Men til spørsmålet, hvordan resette CO2 sensoren?

Fant etter litt leting denne videoen på YouTube, spol frem til 2:50 så gjennomgås prosedyren:

https://www.youtube.com/watch?v=djHI69lIcxo

Da jeg gjorde dette, så loddet jeg samtidig en ledning og bryter til de to punktene som bindersen kortslutter, og trakk denne fram under lokket til tanken, dette for å slippe å demontere igjen, det var lurt  ;) For etter en stund uten bruk måtte dette gjøres igjen.

Min erfaring er at om ovnen står lenge uten bruk, må sensoren resettes, ved jevnlig bruk er ikke dette et problem.
Det er og viktig å sørge for nok luft.

Om dette ikke virker så viser han også en måte å bypasse sensoren lenger ut i videoen.

Se også denne videoen for flere tips:

https://www.youtube.com/watch?v=VC-5657JLhU

Forøvrig har jeg kun brukt vanlig parafin silt igjennom en Mr. Funnel F1 i to år uten problemer.
Ikke pga pris, men av erfaring til en som har brukt samme ovn i over 8 år med kun vanlig parafin som drivstoff.

Lykke til  :)
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Elgstova



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod