Cami eller Wallas

Startet av Knerten, oktober 25, 2017, 08:57:34

Knerten

Noen spørsmål til dere med erfaring med Cami eller Wallas.
Finnes det to typer av disse?
Ser at når de er tilsalgs blir noen referert til med parafin, noen diesel og enkelte begge deler.
Er det samme brenner som bruker både parafin og diesel?
Hvordan er soting ved diesel i forhold til parafin?
Er det noen omstillinger som må gjøres for evt.bruke diesel eller parafin?
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

OS

Sitat fra: Knerten på oktober 25, 2017, 08:57:34
Noen spørsmål til dere med erfaring med Cami eller Wallas.
Finnes det to typer av disse?
Ser at når de er tilsalgs blir noen referert til med parafin, noen diesel og enkelte begge deler.
Er det samme brenner som bruker både parafin og diesel?
Hvordan er soting ved diesel i forhold til parafin?
Er det noen omstillinger som må gjøres for evt.bruke diesel eller parafin?
Jeg har erfaring med Wallas og det selges nå to typer: 26CC og 40CC som er på 2,6kW hhv. 4,0kW. Wallas kan brukes med diesel, lett fyringsolje eller parafin uten å endre innstilling. Jeg bruker parafin.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

perg

Jeg har Cami og der må du være klar over at den bruker nok litt mere strøm enn Wallas og den trenger høyere spenning.
Cami opererer ikke bra på spenninger under 12,7 - 12,8 volt så har du et 12 volts anlegg kan det være bedre å gå for Wallas.
Jeg har 24 V og bruker dc -dc omformer derfor er det ikke noe problem for meg.
Cami går fint på landbruksdiesel og det er muligens noen flere av disse i bruktmarkedet enn Wallas.
Er vel anbefalt å rense ca èn gang i året og bytte brennerduk på Cami.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Sæters

Wallas er nok også litt var for lave spenninger, men jeg vet ikke om den er like kresen som Cami. Normalt er det ingen problem, men er det litt lite lading på batteriene, kutter Wallasen ut.

Vi kjøpte vår brukt for mange herrens år siden og det av en person som var lut lei, da han hadde hatt plenty med problemer med å starte den. Vi har aldri problemer annet enn når forbruket på batteribanken er for stort og ladinge or liten, selvsagt typisk om vinteren med lav sol og når man bruker mer strøm. Vil allikevel si det er minimale problemer med den, bare man har greit system for batteripleie.

Kan ikke en DC-DC omformer også brukes for å få mer stabil/høy nok 12 volt, hvis det er problemet med Cami?

Knerten

Takk for utfyllende svar, det er det som er så flott med slike forum :)
Har lekt litt med tanken med å anskaffe en av fisse.
Men tilbygget og sjefens møblering må på plass slik at vi får diskutere plassering.

Etter det jeg har lest meg til bygger de ikke då mye ut i rommet, men hva med «sikkerhetssone» rundt brenneren?

Satser og på en DC/DC løsning som også skal supplere Cinderellaen
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

OS

Sitat fra: Knerten på november 01, 2017, 11:05:13
Takk for utfyllende svar, det er det som er så flott med slike forum :)
Har lekt litt med tanken med å anskaffe en av fisse.
Men tilbygget og sjefens møblering må på plass slik at vi får diskutere plassering.

Etter det jeg har lest meg til bygger de ikke då mye ut i rommet, men hva med «sikkerhetssone» rundt brenneren?

Satser og på en DC/DC løsning som også skal supplere Cinderellaen

Fro Wallas må det være minst 10cm klaring bak og 5cm på begge sider. Videre står det i manualen:

SitatDet må være nok klaring mellom veggen og apparatet til at dette området kan holdes rent og fritt for støv, rusk og uønskede gjenstander. Åpningene til luftinnsuget i den nedre delen av apparathuset må ikke tildekkes.
Det må ikke befinne seg noen flater, strukturer eller gjenstander som er brennbare eller kan blokkere varmen nærmere enn 1 meter fra apparatets overside.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

perg

Kjenner ikke til Wallas annet enn det folk skriver på forum, men jeg har snakket med enkelte som sier at Cami er det mye tull med, men jeg har en mistanke om at dette skyldes at man opererer med en spenning som er litt for lav eller på grensen.
Sånt kan gi uforklarlige problemer som at den noen ganger starter og andre ikke.

Jeg har en DC-DC omformer hvor jeg kan justere utspenningen slik at jeg får 12,9 volt inn på Cami, men du får ikke det til dersom du bare har en 12 V batteribank for med litt belastning og hvis det er kaldt så synker spenningen fort ned mot 12 V og slike omformere virker som regel fra 14 Volt og oppover.

Cami gir mest varme rett oppover ikke så mye til sidene og bak. Eksosrøret blir godt og varmt.

Ang plassering i rom så er jo mulighet for å koble eksosrør til pipe eller ut gjennom vegg noe av utfordringen. Videre evt tilkobling til tank under hytta hvis det er aktuelt så skal jo, ihvertfall på Cami, tilførselsslangen ikke være noe særlig mer enn 5 m.

Sitat fra: Sæters på oktober 26, 2017, 12:54:10
Wallas er nok også litt var for lave spenninger, men jeg vet ikke om den er like kresen som Cami. Normalt er det ingen problem, men er det litt lite lading på batteriene, kutter Wallasen ut.

Vi kjøpte vår brukt for mange herrens år siden og det av en person som var lut lei, da han hadde hatt plenty med problemer med å starte den. Vi har aldri problemer annet enn når forbruket på batteribanken er for stort og ladinge or liten, selvsagt typisk om vinteren med lav sol og når man bruker mer strøm. Vil allikevel si det er minimale problemer med den, bare man har greit system for batteripleie.

Kan ikke en DC-DC omformer også brukes for å få mer stabil/høy nok 12 volt, hvis det er problemet med Cami?
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

erstokke

jeg valgte Wallas 40cc pga av lavere strømforbruk og mindre følsom for batterispenningen. Jeg har lagt opp kabler direkte fra batteriet til den og har ikke hatt problemer med spenningen de 5-6 årene jeg har hatt den.

Den ble levert med "Ring hytta varm" med Sikom sms-styring. Krever bare et simkort og et abonnement til kr 29 pr mnd.

Ovnen er ikke veldig varm å ta på, så den er temmelig barnesikker. Tanken satte jeg rett utenfor hytteveggen og bygde en kasse rundt. Anbefaler ikke tank inne.

bambus

Vi har hatt vår Cami i ti år og aldri hatt problemer med denne. Vi har 290 Ah batteri og 160 W solpanel. Brenneren har vært til service hos Terje i Vision Engros kun  en gang for oppgradering av printkortet. Pottebrenneren i Cami er et bra teknisk konsept, som fungerer utmerket så lenge den ikke kjøres på for lav belastning. Koks og sot kan dannes dersom bunntemperaturen blir for lav, men det har ikke skjedd i de ti årene vi har hatt vår.  Viftene i Cami sprer varmen bra i rommet, men øker sevsagt strømforbruket noe.
Mvh Bambus

etsvends

Har ikke klart å bestemme meg helt på dette spørsmålet så drar liv i denne tråden..
Cami eller wallas? Wallas er på tilbud nå, men oppsumerer litt om de 2 her så om noen kan hjelpe meg..?

Cami
+ Høy effekt, billigere, trenger iflg instruksjon 160mm åpning i vegg for eksos.
- Mer følsom for spenning, litt høyere strømforbruk, viftestøy
Mine tanker for valg: mindre hull i vegg, pris

Wallas
+ støysvak, strømforbruk/spenning, estetisk penere?
- Pris, større hull i vegg 320mm ifølge
Mine tanker for valg: Støy, driftsikkerthet(omdiskutert?)

2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

ivarw

Bare nevner at eksosrøret på Wallas, inkl. isolasjon er ø120 mm. Norske og svenske installasjonsforeskrifter sier ø320 mm gjennomføring. I Finland mener de det er forsvarlig med 120 mm.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

etsvends

Sitat fra: ivarw på april 08, 2018, 21:01:43
Bare nevner at eksosrøret på Wallas, inkl. isolasjon er ø120 mm. Norske og svenske installasjonsforeskrifter sier ø320 mm gjennomføring. I Finland mener de det er forsvarlig med 120 mm.

Regner dette egentlig gjelder Cami også? hvorfor er ikke dette nevnt i den norske installasjonsmanualen?
Noen som vet hvor vi finner denne forskriften?
Har alle so bruker slike ovner her inne laget hull på 320mm? Ser for meg at det blir vanskelig å få til på en skikkelig måte på grov liggende villmarkspanel
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

ivarw

Kjenner ikke til Cami og vet ikke hvor foreskriftene som tilsier 320 er hentet, men det fremgår i manualen at det gjelder for Sverige og Norge. 120 i Finland. Man kan regne med at forsikringsselskapet vektlegger det kravet om hytta brenner ned. Er ganske sikker på at flere har konkludert med at "... er det bra nok for Finland, er det bra nok for meg" når Wallasen har blitt montert ;-)
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

etsvends

Det ble uansett Wallas på meg. Prisen på Cami var oppgitt uten tank fjernstyring og monteringsdeler og ble dyrere en Wallas på tilbud. Da var det ikke lenger så vanskelig.
Hva har dere brukt til dette 320mm hullet? Stikksag?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Ygnastølen

Hei

Jeg brukte bor og stikksag, men med grundig merking og kontroll måling i forkant....hehe:-)

Nå har jeg den på pipe, der brukte jeg kun mur bor, men da er jo hullet bare ca. Ø 60mm.

Derimot tømmervegg?? Ekstremt god merking og kontroll, og motorsag med stødig hånd??
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

etsvends

Sitat fra: Ygnastølen på april 11, 2018, 15:59:45
Hei

Jeg brukte bor og stikksag, men med grundig merking og kontroll måling i forkant....hehe:-)

Nå har jeg den på pipe, der brukte jeg kun mur bor, men da er jo hullet bare ca. Ø 60mm.

Derimot tømmervegg?? Ekstremt god merking og kontroll, og motorsag med stødig hånd??

Ikke tømmervegg, men ganske grov villmarkspanel. Kanskje det blir motorsag fra utsiden.
Bor og stikksag på panel inne. Tror bare treverket skal vekk og isolasjon være igjenrundt gjennomføringen.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod