Dimensjonering av kabel fra Solcelle til batteri.

Startet av Tonna, januar 31, 2008, 17:09:07

Tonna

Vi har montert nye solcellepanel på 2x120W og nye vedlikeholdsfrie batterier på 2x195aH.

Fra solcellepanlenene til batteriene vil det gå med ca. 16meter med kabel.
Hvilken tverrsnitt bør vi velge på kablene?

Vi KAN flytte batteriene sli kat de blir stående 10 meter fra solcellepanelene. Sjefen (kona) ønsker IKKE den plasseringen, men la oss innbille oss at jeg vinner den diskusjonen  ;D   hvilken kabeltykkelse bør vi da velge?

Wessel

Så tykk som mulig  ;D Neida, men her er det viktig å holde på strømmen, for liten dim kan du risikere å miste effekt. Jeg har vel omtrent 16m også og bruker bare 2x2,5mm2 noe som en tanke lite.

proos

Riktig som Wessel sier. Bruk tykkere kabel, så slipper du å "miste" strøm. Dette gjelder forsåvidt i hele hytta di ;)
2X4mm2 er å foretrekke fra panel til tavle og de første meterene fra tavle og ut mot kontaktene. 16 eller 20mm2 fra tavla og til batteriene ;)
Lykke til :D

petter`n

Du vil oppnå ca. 14-20 A og med den avstanden bør kabelen være 30 mm2

Tonna

30mm2 ?

Det koster en liten formue i kobber jo!
Fikk pris i da på 90 kr per meter!
Shit - kan det være nødvendig da?

petter`n

Du må gjerne bruke 16mm2 men da mister du effekt, inne kan du buke 2,5 til alt utenom tv.

petter`n

Du kan jo prøve "skrotkalle", gjenbruk, rivningsplass o.l. Ser du er godt skodd m antall W/A, selv har jeg 60W/220A men så vrir jeg panelet etter sola og kan glatt se et par fotballkamper om dagen selv om jeg bruker omformer. Såfremt det finnes litt sol da !

Wessel

Vil si at den kabelen som går fra solcelle til kontrollpanel og batteri er den viktigste, det er tross alt den som skal lade batteriet ditt og muligens på kort tid hvis du bruker hytten ofte. Om du har litt mindre \for liten dim på kabelen til utstyr som lamper osv fra kontrollpanlet er ikke så viktig, du mister bra "lit" effekt utifra lampen noe som knapt nok kan merkes.

karle

ved 16kvadrat kabel og en lengde på 16 meter vil man få en motstand på 0,0351ohm. Ved en strøm på 20 Ampere vil man få et spenningsfall på 0,7 Volt, eller 5,9 prosent. Effekten over kabelen vil bli 14Watt,

kjetilh

Jeg har et strekk på 20 meter fra panel (2x120w) til batterier (4x115Ah). maks teoretisk ladestrøm er 16A.
ved lading på 13,5A så har jeg ikke mere enn 0,2V spenningstap.
kabeltverrsnittet er 35mm^2

HBOle

Jeg anbefaler at du overtaler kona slik at det holder med 10m strekk og legger 16mm2 kabel, en kabel fra hvert panel til styringstavle.

Mvh
Ole


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod