Frostsikring av narurlig oppkomme?

Startet av Morten54, oktober 30, 2017, 10:19:01

Morten54

Jeg har et naturlig oppkomme på hytta i Rondane jeg har hentet drikkevann fra siden 60 tallet. Problemet er selvsagt at det om vinteren bunnfryser. Den er ikke mer en en halvmeter dyp nå og kun steinsatt og med ramme av trebjelker og et lokk.

Så jeg tenkte at jeg hvis jeg gravde den dypere og satte ned en skikkelig isolerende ring eller noe lignende så ville den ikke fryse så lett.  Det kommer jo konstant opp grunnvann med plussgrader, men er det mulig og holde det frostfritt uten strøm? Hvordan bør man konstruere noe slikt? Det er ikke snakk om transportering i vannledning osv. 

Sæters

Jeg har ingen erfaring med slike ting, men det som faller meg inn er at dette må være sterkt avhengig av de stedlige forhold og hvor mye vann som kommer ut/opp.

Med stadig tilførsel av vann, vil jo også dette vannet fryse når det kommer opp av brønnen, uansett hvor mye den isoleres, og dermed kan du komme til å få en stor iskake som blokkerer tilgangen, eller skaper vanskelige forhold, om du ikke får ledet dette vannet godt nok unna før det fryser. Selv en foss fryser til is om vinteren og det er ikke uten grunn.





pjot



Jeg ville prøvd med vintermatte, ev flere lag og et par meter utenfor oppkommet alle veier.
Ville lagt noe tungt over mattene så de holdes på plass.

Morten54

Ja problemet er nok delvis vannmengden som kommer opp. Det kommer jevnt men ikke så mye. Men jeg har tenkt litt.. skikkelig isolering av ringen, lede overvannet bort så det er bevegelse og legge en kveil av slik varmekabel oppi som brukes til og holde vannrør frostfrie. Det er bare noen få watt men sikkert tilstrekkelig. 

Slyboy

Hvis du graven ned en kumring i betong med en bredde på 60-100 cm dybde på 1 til 1,5 meter og dekker til sidene opp mot betonglokket med torv ser jeg vanskelig for meg at dette oppkommet skal fryse igjen.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Morten54

Håper det. Det var noe i den dimmen jeg tenkte meg.Jeg prøver til våren .


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod