350ah AGM Sparelys vs. ???

Startet av elystrup, november 14, 2017, 09:39:24

elystrup

Hei dere.
Mitt første innlegg her, Jeg trenger deres menig om noe;

Skal montere inverter system på en støl langt til fjells så fort snøen forsvinner igjen. Lest mye her på forumet og regnet på en del løsninger. Inverter blir antagelig et Victron 24V 300W/600W panel oppsett med nytt Honda Euif 30 med manuell fjernstart til backup og lading. Vi legger opp til en litt «enkel» støls standard, så forbruket er ikke veldig ekstremt, men bygger nå for full 230v i alle kontakter og apparater utenom steke/kokke. (Er relativt sikker på at dette oppsette er det riktige for oss, men utford det gjerne.)

Jeg blir derimot ikke helt klok på dette med batteriene; Basert på pris vs. kapasitet klarer jeg ikke å finne noe reelt argument for å kjøpe noe annet en 2 eller 4 350ah AGM batterier fra Sparelys.
Alle 2V/6V batter etc. blir etter mine utregninger vesentlig dyrere pr Kwh kapasitet. Litium synes jeg er interessant, men som økonom er jeg litt yrkeskadet da jeg alltid  må sette investeringene og argumentene opp mot hverandre før en avgjørelse.

Et av eksemplene jeg har sett på:
4X350AGM (sparelys) i 24V konfig = ca. 8,5kwh (50%)= ca 17'kr i innkjøp = ca. 2' kr pr kwh tilgjengelig
2x300ah LiFePO4  i 24V konfig = ca 6,5 kwh (90%) = ca 48'kr i innkjøp = ca. 7,4'kr pr kwh tilgjengelig
Slik jeg tolker dette så er det å gå for Litum, i alle fall hvis man ser på det rent økonomisk, som et relativt dårlig alternativ med en KWh pris over 3 ganger så høy som AGM. Slik jeg tenker da må disse leve mer enn 3,5 lenger enn AGM pakka for at jeg skal få samme økonomiske nytteverdien ut av grunninvesteringen. Umiddelbart vet jeg at jeg ikke er villig til å ta et veddemål på at disse varer 3,5 så lenge før utbytting.

Er klar over at det er noen "teknisk/praktiske" fordeler med Litium som vekt, raskere ladning, høyere korttids belastning, mindre temperatur eksponert etc., men for meg og vårt bruk fremstår dette som verdier som ikke forsvarer den enorme prisforskjellen.

Først og fremst, har jeg regner noenlunde riktig? og hvis ja; er det noen her som har noen tungtveiende argumenter for hvorfor man bør tenke annerledes ? (presenter gjerne konkrete alternativer hvis du har) 

Legger også ved noen bilde av Stølen, med nybygget nesten på plass. Med 3 mnd sessong uten snø der oppe så er dette et 3 års prosjekt, 2 år (grunnmur år 1, råbygg år 2) unnagjort til nå, og innvendig til sommeren.

Ygnastølen

Hei

Stølen din ser fantastisk ut, flott med store vindu for å slippe fjellet inn:-)

Ang. batteri, jeg har ikke så "avanserte" analyser som deg, ei heller økonom:-)
Men jeg har hatt 4x350Ah batteri fra Sparelys i straks 6 år, i en 24 V konfig.
Har 1020W solcellepanel og 24V 5000W inverter og alt går på 230V uten koketopp som er gass.
Stekeovn, kjøl, frys, støvsuger, Cami m/ring hytta varm m.m.

Har aldri hatt problemer med disse batterier, om denne info kan ha verdi for deg.

Jeg tenker at jeg ser ann batteri teknologien fremover og evt går for noe fancy når mine må byttes om det da er økonomisk og teknologis forsvarlig, men som jeg ser det nå med min erfaring av disse er det ikke det for min del:-)

Mvh Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Røilern

Velkommen

Sitat fra: elystrup på november 14, 2017, 09:39:24
'Inverter blir antagelig et Victron 24V 300W/600W panel oppsett

Kan vi anta at du mener 3000W?


Sitat fra: elystrup på november 14, 2017, 09:39:24
Vi legger opp til en litt «enkel» støls standard, så forbruket er ikke veldig ekstremt, men bygger nå for full 230v i alle kontakter og apparater utenom steke/kokke.

Hvordan ser ditt energiforbruksbudsjett ut?
Alle løsninger begynner med det

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

elystrup

Hei

Takker for svar. Godt å høre at du #Yngastølen har brukt et nogelunne tilsvarende oppsett i flere år med godt hell.

Røilern; 3000W ja, Angående energiforbruk så har jeg brukt en litt modifisert versjon av ditt regneark.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1tixwODAZPbINE4KYIO3L4__AKxZnnCJ6aImME3XDtrI/edit?usp=sharing

Slik jeg leser ressultatet så vil et slikt system være tilstrekkelig for vårt bruk og kanskje til og med litt i overkant. Bruken her er sjelden mer enn 4 dager av gangen.

Lagt opp til å foreløpig kun ha et 300W panel til lading og har et EU 30ISFS i fjøset til backup lading og pass trough bruk som f.eks utstrakt bruk av vaffeljern, støvsuger etc. Tenkerå få lagt opp til en egen "Kurs" 16A sikkret mot utgang nr 2 på Victronen til slik bruk.

Legger også opp til en liten inverter nr 2. til kontinuerlig bruk av 4G. Ønsker å koble opp værstasjon og ev. et kamera for "snap shots" av situasjoen (Må finne en måte å montere dette på som ikke går på akkord med personvernet til forbipasserende)

Blir derimot forsatt ikke klok på om jeg får noe særlig mer ut av å bruke 50'kr på en litum batteri bank sett opp i mot 18'Kr for en tilsvarende AGM bank.

Selgere av Litum batterier påberoper seg alle mulig fordeler som f.eks. 4-5 ganger flere lade sykluser sammenlignet med et "blybatteri", men ders hovedargumenter som raskere lading og vekt ser jeg vel ikke på som spesiellt verdifulle i denne sammenhengen. 

Noen som har noen erfaringer fra og resonomenter ved et slik valg?




Røilern

Sitat fra: elystrup på november 17, 2017, 11:04:21
Røilern; 3000W ja, Angående energiforbruk så har jeg brukt en litt modifisert versjon av ditt regneark.

Slik jeg leser ressultatet så vil et slikt system være tilstrekkelig for vårt bruk og kanskje til og med litt i overkant. Bruken her er sjelden mer enn 4 dager av gangen.


Det ser ut som om du har regnet dobbelt på batteriene.
2 batterier av 12V av 350Ah x 50% tilgjengelig energi, 2 x 12 x 350 x 50% = 4200wh

Sitat fra: elystrup på november 17, 2017, 11:04:21

Legger også opp til en liten inverter nr 2. til kontinuerlig bruk av 4G. Ønsker å koble opp værstasjon og ev. et kamera for "snap shots" av situasjoen (Må finne en måte å montere dette på som ikke går på akkord med personvernet til forbipasserende)

Blir derimot forsatt ikke klok på om jeg får noe særlig mer ut av å bruke 50'kr på en litum batteri bank sett opp i mot 18'Kr for en tilsvarende AGM bank.


Jeg kjører alt 12V utstyr slik som ¤g ruter og CBW'er på 24V-12V DC omformer - ikke noe behov for en liten inverter via 230V - det gir for mye tap

Batterier koster, jeg må innrømme at min batteribank bestående av 12 stk 2V 1100Ah celler kostet 11.000,- for 4-5 år siden, men jeg kjøpte den brukt. Skulle jeg byttet nå ville jeg kjøpt brukte el-bil batterier - Du får fryktelig mye el-bil batteri for 50'
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

elystrup

Skjønner at jeg har vært litt "upresis".

Er tenk som et 24V system - 4 stk 350Ah batterier 2 i parallel og 2 serier.

Hjertet i systemet blir antagelig en Victron MultiPlus 24/3000/70-16.

El bil batterier er vel et meget godt poeng, noen med tips om firmaer som selger slikt ferdig rigget. Denne DYI versjonen jeg ser noen her på forumet bedriver tenker er vel grei for de som synes den riskoen er grei å utsette seg selv for, men ikke noe jeg tør prøve på.

Noen som vet om leverandører som levere slik ferdig rigget?

OS

Sitat fra: elystrup på november 17, 2017, 13:42:10

Noen som vet om leverandører som levere slik ferdig rigget?

De fleste store hyttebutikkene i Norge selger Lithium batteri. Både Alternativ Energi, Sparelys og Sunwind.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

etsvends

Sitat fra: OS på november 17, 2017, 16:15:59
Sitat fra: elystrup på november 17, 2017, 13:42:10

Noen som vet om leverandører som levere slik ferdig rigget?

De fleste store hyttebutikkene i Norge selger Lithium batteri. Både Alternativ Energi, Sparelys og Sunwind.

De prisene føles temmelig stive
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

elystrup

Det var vel akkurat det som var mitt utgangspunkt også :) Er veldig lite ved det å kjøpe et slikt oppsett alla det jeg nevnte over her som fremstår som veldig lukrativt. Hvis det derimot er mulig å få ta oppsett basert på i brukte elbil celler til en fornuftig pris så kan det jo hende at jevner seg litt mer ut.

Slyboy

Sitat fra: elystrup på november 17, 2017, 13:42:10
Skjønner at jeg har vært litt "upresis".

Er tenk som et 24V system - 4 stk 350Ah batterier 2 i parallel og 2 serier.

Hjertet i systemet blir antagelig en Victron MultiPlus 24/3000/70-16.

El bil batterier er vel et meget godt poeng, noen med tips om firmaer som selger slikt ferdig rigget. Denne DYI versjonen jeg ser noen her på forumet bedriver tenker er vel grei for de som synes den riskoen er grei å utsette seg selv for, men ikke noe jeg tør prøve på.

Noen som vet om leverandører som levere slik ferdig rigget?




Alternativ Energi tar ca 70 000,- for ett slikt oppsett på ca 12 kW i 48V.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

elystrup

Godt tips. Ser for meg 8-10 kwh tilgjengelig kapasitet, så da får vi se hva slags løsning de forslår. 

Dingla

ienergi.no er også ett godt alternativ. Han som driver den siden virker kunnskapsrik og var veldig hjelpsom i mitt prosjekt.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod