Drenering av vannledninger i strømløs hytte

Startet av EG, november 17, 2017, 20:28:03

EG

Hei. Skal montere rørirør i hytte uten innlagt strøm. Tenker å benytte ordinær kuleventil i bunn av innvendig rørsystem, for å tømme rør når vi reiser fra hytta.

Etter litt googling ser jeg at kuleventiler kan fryse i stykker, selv om de står åpne.

Hva har dere andre som tømmer innvendige vannledninger for å unngå frostskader når dere drar fra hytta; har dere whale dreneringsventil, vanlig kuleventil eller andre løsninger?
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.

Jgytterdal@gmail.com

Har brukt vanlige Kuleventil kjøpt på Clas Olson av denne typen
https://m.clasohlson.com/no/Kuleventil/Pr308398000

Har hatt disse i flere år uten problemer?
Viktig å ha nok fall slik at du får drenert alt

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Sitat fra: EG på november 17, 2017, 20:28:03
Hei. Skal montere rørirør i hytte uten innlagt strøm. Tenker å benytte ordinær kuleventil i bunn av innvendig rørsystem, for å tømme rør når vi reiser fra hytta.

Etter litt googling ser jeg at kuleventiler kan fryse i stykker, selv om de står åpne.

Hva har dere andre som tømmer innvendige vannledninger for å unngå frostskader når dere drar fra hytta; har dere whale dreneringsventil, vanlig kuleventil eller andre løsninger?
Hvis du drenerer mens kuleventilen er åpen vil den ikke fryse i stykker. Jeg har brukt kuleventiler i over 10år nå og har aldri hatt problemer med at de fryser når de er drenert.

Stenges den mens det er vann i røret kan den fryse i stykker da kulen er tett og fylt med vann. Et gammelt rørleggertriks er å borre hull i kuleventilen slik at at vannet renner ut når den stenges.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Slyboy

Jeg har brukt vanlige Pax veggbokser i hytta med PEX rør ned til kjelleren. Dette for å få en fin og skjult montasje inne i hytta.  I kjelleren har jeg koblet alle PEX rørene inn på en kobberledning som ligger med fall til både kaldt og varmt vann. Når hytta forlates åpnes "bunnventilene" og hovedvannledningen som er nedgravet stenges. Anlegget tømmes og anlegget er sikret mot frosten.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Wilj

Tips: monter en trykkluft nippel og bruk luftkompressor til å tømme rør og kraner for vann. Hvis du bruker en vannpumpe som blåser litt luft gjør den samme nytten.
Ranahytte Panorana 3 
4 x 350Ah AGM @12V
Victron easysolar 12/1600/70-16
Victron BMV700
Subaru Robin 2500W
2x300w panel
Ampair 100 vindmølle
Vera toalett, gassvannvarmer, gass komfyr,A+++


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod