Forventet levetid på AGM batterier

Startet av Eventyrbua, november 20, 2017, 15:15:47

Eventyrbua

Heisan, kjøpte en solcellepakke fra hyttetorget  for 4 år siden. Pakka heter 160W og inneholdt 4x140 a AGM batterier+ div lamper og regulator, kjøpte også med en lader på 50 a. Men nå etter 4 år virker d som om batteriene må byttes.. Når vi kommer på hytta viser regulatoren 13,6 v, etter 4 timer viser den 12,5v og ved bruk av vannpumpa (4,4a) kutter regulatoren. Når vi settter på vannnpumpa faller spenninga drastisk ned fra 12,5-11,2v. Batteriene ble ladet 6 timer for 1 mnd siden og hytta har ikke blitt brukt siden. D ble brukt 3 led lys, ladet en Ipad og tlf + bruk av vann. Solcellepanelet står vend mot sør og med fri sikt og justert inn for lav sol (på regulatoren viser den ca 8 a lading på sol dager), lader oxo opp batteribanken regelmesig fra høst til vår ca 3-4 ganger. Strømmen blir slått av på regulatoren vær gang  hytta blir forlatt.
 
Trodde d var lengere levetid på disse batteriene! Koster jo litt hvis du skal bytte ut hvert 4 år. Noen andre som også har vært borti d samme?

etsvends

Jeg har lest ca 10 år levetid, men avhenger av antall sykluser med utladning og hvor dypt de er utladet. Har du tappet batteriene langt ned hyppig kan det være årsaken. Du sier at du har ladet batteriene noen ganger i løp av vinteren, den minsker jo sannsynligheten for at de har blitt stående halvtomme over lang tid.

Har du brukt riktige ladeparametere på lader og regulator?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Eventyrbua

Er ikke helt med ang ladeparameter men hvis d går ut på hvilken innstilling av type batterier som blir brukt, skal dette være stilt inn på AGM både lader og regulator.

etsvends

Sitat fra: Eventyrbua på november 20, 2017, 20:25:11
Er ikke helt med ang ladeparameter men hvis d går ut på hvilken innstilling av type batterier som blir brukt, skal dette være stilt inn på AGM både lader og regulator.

Det jeg tenkte på ja.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Eventyrbua

Sendt en mail til hyttetorget, og di mente at 4-8 år var det jeg kunne forvente... men var også innom en av deres butikker og ble fortalt 8-12 år..

Røilern

Når spenningen faller raskt fra fulladet nivå (12.5ish) så er det et sikkert tegn på at batteriene ikke har mye kapasitet igjen. Hvis ikke batteriet har hatt mange sykluser så er nok 4 år er litt puslete.

Mulige årsaker
- For mange og for dype utladninger
- Utilstrekkelig lading
- Svake ledningsforbindelser
- For tynne ledninger
- osv osv

Hvis hele anlegget inklusive konfigurering av  regulator og ledninger er kjøpt på et sted synes jeg du kan vurdere å reklamere
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Eventyrbua

Har kjøpt en ferdig pakke, og satt sammen etter deres monteringsanvisning. Skal opp en tur i morgen og måle litt på batteriene.. men skal man demonter i henhold til monteringsanvisning og måle batteriene hvert enkelt eller gjøre d  uten og demontere noe? For jeg fikk beskjed om og måle før forbruk, under forbruk og etter forbruk...

Røilern

Hovedpoenget er at man skal måle batteriet etter at det har hvilt 6 timer. Mao, ikke blitt ladet eller belastet på 6 timer.

Spenningen man da målet sammenlignes med spesifikasjonen for batteriet, men...

.. selvom man måler full spenning for full ladet batteri betyr dette bare at batteriet er fulladet for den kapasiteten det er i stand til å holde. Et 70Kg 350Ah batteri kan uten være redusert til et batteri på 65Ah. Det oppdager man bare når man begynner å belaste det og følger med på hvor mange Ah man kan hente ut.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Eventyrbua

Har nå ladet batteriet i 6 timer og loggført underveis på batteriet med et måle apparat som jeg fikk fra Hyttetorget. Har også loggført hva som har stått på regulatoren. Og gjør som du skrev ved og la batteriene hvile til i morgen før jeg sjekker igjen. Har oxo nullstilt regulatoren


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod