AGM batteri med lav spenning. Hvordan gå frem?

Startet av wangjohan, november 20, 2017, 15:17:44

wangjohan

Jeg er helt ny på dette forumet, så kan godt være spørsmålet har vært oppe tidligere også, men kunne ikke finne noe.

Jeg kan få to store AGM batterier på jobben, men batteri spenningen på de er veldig lav. Er det mulighet for å redde de, eller er de søppel?

Det ene har 10,6V og det andre har 8.0V.

Link til batterier : https://altitec.no/12v-269ah-djm-agm-batteri-t11.html

etsvends

Ingen erfaring med hvor lenge batterier tåler å stå med den spenningen, men vil tippe døde. I allefall det med 8V, men det er vel bare å lade dem opp og teste med en kjent belastning og sjekke hvor lenge spenningen holder seg.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Røilern

Sitat fra: wangjohan på november 20, 2017, 15:17:44
'Jeg kan få to store AGM batterier på jobben, men batteri spenningen på de er veldig lav. Er det mulighet for å redde de, eller er de søppel?

Det ene har 10,6V og det andre har 8.0V.
'

Hei og velkommen til forumet.

Batterier som har vært helt utladet en tid tar skade av det.
Batterier i forskjellig tilstand bør ikke kobles sammen, det dårligste batteriet "drar ned" det beste.

Du kan forsøke å lade de opp å se hva som skjer. Følg med på hvor mange Ah som må til for å nå absorpsjons stadiet (når spenningen ikke lenger stiger) Det bør være 80% av pålydende. Jeg misstenker at du når dette allerede etter 30-40% det er et sikkert tegn på at de ikke er noe særlig å samle på
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod