Vindkraft alternativer

Startet av Jgytterdal@gmail.com, desember 03, 2017, 09:01:48

Jgytterdal@gmail.com

Som alltid når mørkere tider kommer og det er dårlig Solcelle lading, starter tankene rundt andre kraftalternativer.

Noen som sett på og ev satt i drift vindkraft anlegg i den siste tiden og eventuelt vil dele erfaringer rundt dette.


Vurderer sterkt å starte et prosjekt på dette.
Men hytta ligger i et område som ikke har flust med vind.
Lurer vel egentlig på hvor hensiktsmessig det er hvis det ikke konstant vind osv..
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Sæters

Vindkraft er et veldig interessant tema som jeg ser frem til mer omtale omkring. Dessverre tror jeg det er begrenset med erfaring rundt dette, i området jeg har hytte i har jeg bare sett 1 vindmølle og det er mellom 150 og 200 hytter totalt.

Jeg vet ikke hvilken modell det er, men den trenger en del vind før den starter og når den endelig gjør det, gir den fra seg ganske infernalsk lyd. Tror det varierer veldig med type, antagelig kan man få tak i ganske stillegående modeller.

Ofte blir man advart mot turbulens hvis vindmølla plasseres der det er forstyrrende elementer som trær og bygninger og at dette forkorter levetiden til enheten. Enkelte modeller skal vistnok være mindre følsomme for slikt enn andre.


rhoffe

Her er det en skrue som som har satt seg inn i sakene. Han produserer vidoer i en forykende hastighet. Mange gode tips. http://mwands.com/store/wind-turbine-generators ::)

Røilern

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på desember 03, 2017, 09:01:48
Vurderer sterkt å starte et prosjekt på dette.
Men hytta ligger i et område som ikke har flust med vind.
Lurer vel egentlig på hvor hensiktsmessig det er hvis det ikke konstant vind osv..

Har syslet med de samme tankene noen år. Jeg har vært noen ganger på Løtenfjellet hvor det blåser godt. Det var det mange som hadde vindmølle før det ble lagt opp strøm. Min lille erfaring fra det området var at møllene støyet mye, de var lett å høre at de gikk, og de gir også en visuell "støy" som jeg heller ikke liker.

Hvis jeg skulle hatt en løsning idag så ville det vært en VAWT, de oppfatter jeg at går mye stillere.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Tottoa

Vertikale eller horisontale vindmøller er en diskusjon som har pågått lenge og resultatet er gitt for lenge siden. Tror neppe dere noen gang vil se en vindpark med vertikale møller. De er for lite effektive.
Her er en link der emnet har vært diskutert lenge: http://scoraigwind.co.uk/2013/02/the-truth-about-vertical-axis-turbines/

Wilj

Jeg har en Ampair 100 som har stått på hytten min på kysten av Finnmark i ca 25 år. Og den har fungert prikkfritt. Siste gang den fikk nevneverdig vedlikehold var i 2013 og da var det børste og lager bytte. I min kommune er det stort sett bare Ampair møller som duger. De møllene i 300-600w klassen ser ut til å ikke holde i lengden. Siden møllen kun ladder opptil 100w, bruker jeg møllen for det meste på vinteren til vedlikeholdsladding og oppfylling av batteribanken fra helg til helg. Om sommeren har jeg 600w solpanel.
Et tips til dem som vurderer møller er å ha dem på en stolpe/bardun som ikke vibrerer. Barduner som følger med er mange gang av den spinkle typen og det vil ofte resultere i lager havari.   
Ranahytte Panorana 3 
4 x 350Ah AGM @12V
Victron easysolar 12/1600/70-16
Victron BMV700
Subaru Robin 2500W
2x300w panel
Ampair 100 vindmølle
Vera toalett, gassvannvarmer, gass komfyr,A+++

Jgytterdal@gmail.com

Dette var nyttig info og innspill.
Jeg har nok ikke samme vindforhold som det du beskriver.
Hvor mye vind har du inntrykk av at man trenger for å ha noe effekt av en slik vindgenerator?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Wilj

Har et amperemeter koblet på møllen for å følge litt med for gøy. vindmøllen produserer 1-3 A ved 2,5-7 m/s vind. Siden jeg ikke tar ned møllen eller stopper den på andre måter er det betryggende å vite at møllen tåler vintervær med full Storm/orkan styrke. Jeg er glad for å ha en liten holdbar mølle enn en stor kinamølle som kanskje ikke er lagd for nordiske forhold. Ampair møllen er for eksempel laget for maritimbruk med tanke på salt som vi har langs kysten.
Ranahytte Panorana 3 
4 x 350Ah AGM @12V
Victron easysolar 12/1600/70-16
Victron BMV700
Subaru Robin 2500W
2x300w panel
Ampair 100 vindmølle
Vera toalett, gassvannvarmer, gass komfyr,A+++

rolfm

Sitat fra: arctic421 på desember 03, 2017, 23:52:44
Hei, har sett litt på vertikale møller. Denne ser bra ut:

https://youtu.be/KCsyGNAQ_Ug

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=NCJ3dx7onZs

Har alltid utelukka vindkraft på hytta pga hard vind der oppe, men denne vertikale mølla virka interessant og robust ut. Mulig lite enerigeffektiv, men viktigast for meg er vedlikeholdslading gjennom den mørkaste årstida.

Nokon som har prøvd denne LE-v150 extreme og kjenner til kor mykje viberasjonar den genererer. Kunne tenkt meg å hatt den på hyttetaket for å unngå for langt strekk med 24v kabel.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod