Batterilading og temperatur kompensasjon

Startet av Jgytterdal@gmail.com, desember 08, 2017, 07:59:10

Jgytterdal@gmail.com

I de mørke kalde vintermånedene er det ekstremt viktig å lade batteriene sine riktig.
Dette har jeg selv erfart.
Jeg oppgraderte i høst min MultiPlus til siste FW. Uten at jeg tenkte over det (min feil)
ble mine spesifikke lade data på mine Fullriver AGM batterier overskrevet. Dette har medført at jeg har ladet med for lav spennning i hele høst. Det har vært relativt kaldt.
Ved 0 gr C , skal mine batterier ha 15,30V. De har i praksis blitt ladet med kun 14,7-14,8 V.
Så vidt jeg vet går batteri kompensasjonen til Multi Plus kun ned til 10gr C.
Jeg pleier derfor å se på hva Tristar MPPT60 "sier"

Dette har over tid ført til at de blir underladet og Multiplus ser ut til å gå i Float alt for tidlig. BMV 700 fanger ikke opp dette og tror at batteriene er tilnærmet fulladet
Stol aldri helt på batteri monitoren, Det er mitt råd.
Det kan for mange synes opplagt, men allikevel: , følg godt med på hva som skjer med batteriene i vinter månedene.



Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Toillball

Har vært noen dagsturer på hytta i 5-10 minus og sett at spenningen lå på 23.8v men samtidig fulladet ifølge mpp kombiinverter.  Spenningen steg fort når jeg startet aggregatet og ladet på litt.
Men jeg har noen rimelige fritidsbatterier som sikkert presterer under pari da..

Solcellepanelet produserer omtrent ingenting i overskyet vintervær hos meg, selv om inverteren melder om lading så sikkert lurt å lade opp med aggregat en gang iblant.
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

OS

Sitat fra: Toillball på desember 10, 2017, 12:46:33
Har vært noen dagsturer på hytta i 5-10 minus og sett at spenningen lå på 23.8v men samtidig fulladet ifølge mpp kombiinverter.  Spenningen steg fort når jeg startet aggregatet og ladet på litt.
Men jeg har noen rimelige fritidsbatterier som sikkert presterer under pari da..

Solcellepanelet produserer omtrent ingenting i overskyet vintervær hos meg, selv om inverteren melder om lading så sikkert lurt å lade opp med aggregat en gang iblant.

23.8V er ikke fulladet i mine øyne. Når spenningen blir lavere øker sannsynligheten for at batteriene fryser. Jeg snakker av erfaring da jeg har opplevd dette et par ganger. Legger ved en kurve hvor jeg logget at det skjedde. I mitt tilfelle er det sannsynligvis to 2V celler i et 6V batteri som har frosset. Det hadde vært kaldt en stund og ca -15C når det skjedde.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

perg

Sitat fra: Toillball på desember 10, 2017, 12:46:33
Har vært noen dagsturer på hytta i 5-10 minus og sett at spenningen lå på 23.8v men samtidig fulladet ifølge mpp kombiinverter.  Spenningen steg fort når jeg startet aggregatet og ladet på litt.
Men jeg har noen rimelige fritidsbatterier som sikkert presterer under pari da..

Solcellepanelet produserer omtrent ingenting i overskyet vintervær hos meg, selv om inverteren melder om lading så sikkert lurt å lade opp med aggregat en gang iblant.

Jeg har samme kombiinverter som deg og opplever akkurat det samme og har konfrontert sparelys med problemstillingen.
De har bare svart at da må de få inverteren inn til sjekk og at spenningen er noe lav, men at det ikke nødvendigvis trenger å være feil.  Jeg har noe høyere spenning enn deg den ligger på 24,2 Volt.
Jeg er ikke enig i sparelys sin kommentar om at det ikke trenger å være noe feil for når jeg starter aggregat stiger spenningen til 28,2 Volt som den skal.

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Toillball

Tror den mpp saken ikke er så nøyaktig med tallene. Skal måle polene med multimeter neste gang og se om det er forskjell fra det inverteren sier.
Kjøpte min på eBay,  de koster under halvparten der. Men selvfølgelig ingen garanti på våren, har prøvd å sende mail til produsenten men de forstår ikke engelsk så godt så tekniske spørsmål blir "lost in translation "😉


Men tilbake til trådstarter. Bør man altså øke ladespenningen på vinterstid?
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

OS

Sitat fra: Toillball på desember 11, 2017, 09:33:54
Tror den mpp saken ikke er så nøyaktig med tallene. Skal måle polene med multimeter neste gang og se om det er forskjell fra det inverteren sier.
Kjøpte min på eBay,  de koster under halvparten der. Men selvfølgelig ingen garanti på våren, har prøvd å sende mail til produsenten men de forstår ikke engelsk så godt så tekniske spørsmål blir "lost in translation "😉


Men tilbake til trådstarter. Bør man altså øke ladespenningen på vinterstid?
Jeg er ikke trådstarter men en bør ha temperaturkompensert lading ja. Hvis ikke får en ikke fulladet batteriene. Som du ser av tabellen ovenfor må ladespenningen over 15V ved 0C og enda høyere ved minusgrader.

Min Tristar MPPT lader med 30,8V (tilsvarer 15,4V i et 12V anlegg) akkurat nå når temperaturen på batteriene er -8C
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

perg

Ser jeg skrev feil om spenningen over batteriene når MPP inverteren indikerer fulladet, riktig skal være 26,2 ikke 24,2 som jeg skrev over her.
Uansett er det for lavt.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Jgytterdal@gmail.com

PÅ vinteren er det som sagt svært viktig å få ladet batteriene godt nok opp, og for lav spenning fører til batteriene over tid blir svekket, dette  kommer jo i tillegg at batteriene jo generelt sett har lavere ytelse i kaldt vær.

Da skjønner man jo hvorfor en tilsynelatende kraftig batteribank plutselig er en skygge av seg selv når det et 15 minus ute og kronisk ladet med for liten spenning.

dårlig ladet batteri bank x lavere ytelse pga tempr x høyt forbruk = dårlig kombinasjon  


legger ved skisse som viser ytelse pr tempr.

ved -17C har jeg altså til rådighet kun 60% av min teoretiske kapasitet. Dette sammenstilt med at man ikke bør lade ut batteriene altfor lavt.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Amatøren

Sier ikke at denne er korrekt (data avviker litt fra tidligere diagrammer og tabeller), men Sønnak har en nettside med hva de mener maks ladespenning skal være ved gitt batteritemperatur.

Ta tak i temperaturen på termometert og dra den opp og ned.

Fra nettsiden:
Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod