Serie eller parallellkopling av solcellepanel

Startet av Eventyrbua, desember 12, 2017, 18:02:32

Eventyrbua

heisan, har bestilt ny regulator og batterier fra sparelys. EP Solar Tracer MPPT 2210A, laderegulator 20A  og 2 stk 350 A AGM batterier.  Men har ikke spes peiling solcelle, lurte derfor på om noen hadde peiling på om jeg skal seriekople eller parallellkople solpanelene som jeg har? har 2 stk 80 w som er parallell koblet  på den regulatoren som blir brukt i dag en PR2020
Men mener og ha lest at med en mppt regulator bør solcellepanelene seriekoples...

etsvends

Blir samme batteri og regulator som jeg kjører. Bestill USB kontakt også så kan du finjustere ladeparametere etter det som står i databladet til batteriene.
Tilbake til spørsmålet ditt: er panelene like og står i samme retning uten noen form for skygge er seriekobling greit. Mindre tap i ledninger.
Tips selv om det står maks 250w panel på sidene til sparelys, kan du koble til mer. Finles manualen. Jeg har er 355w panel på den regulatoren.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat


ivanJensen

Sitat fra: etsvends på desember 12, 2017, 20:40:33
Blir samme batteri og regulator som jeg kjører. Bestill USB kontakt også så kan du finjustere ladeparametere etter det som står i databladet til batteriene.
Tilbake til spørsmålet ditt: er panelene like og står i samme retning uten noen form for skygge er seriekobling greit. Mindre tap i ledninger.
Tips selv om det står maks 250w panel på sidene til sparelys, kan du koble til mer. Finles manualen. Jeg har er 355w panel på den regulatoren.

Et liten spørs som ikke har noe med saken å gjøre. Hvor finner du datablad på de batteriene. Hr to av de jeg også.
2x350 AGM
1155 W paneler
EP Solar 4210 og 3210 MPPT
12/230 V inverter 3500 W
Diverse relæer, timere og andre dingser


Eventyrbua

Det var kjapt levert fra sparelys.. sendte inn bestilling i går kl14:30 og stod på trappa kl. 09.00 dagen etter :) Bor i drammens distriktet...

etsvends

Du må ikke la deg lure av batteriindikatoren på Ep solar regulatoren. Den viser kun fullt batteri når spenningen er helt på topp(14V++). ved mer normal driftspenning rett i underkant av 13V viser den halvfullt eller lavere. Se på (hvile)spenningen og sammenlikne med tabellen til sparelys. Jeg har tenkt at 12,4V er ca halvfullt og drar i gang litt aggregat og ikke sola hjelper til. 
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod