Høy strømgjennomgang og sikkringer

Startet av glamsland, desember 21, 2017, 10:23:38

glamsland

Hei folkens.
Sitter her å tenker litt på strømgjennomgang i sikringer. Jeg har 6stk 100ah batterier i parallell. Alle med like lange 50mm2 kabler mellom. Det er montert en 80a glassikring av bilstereotype på hver positiv pol.
Spørsmålet er da hvor effektivt det er med mye strøm det må presses igjennom den tynne tråden når resten av kabelen er tjukk?
Er det bedre å droppe sikringer?
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

etsvends

Tror ikke det er vanlig å sikre mellom batteriene ved parallellkobling.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

glamsland

Tenkte på dette etter at jeg plugge til et vaffeljern på 1200w. Invertere er på 2kw. Det pep i alarmer og ble tydeligvis et stort spenningsfall . Tror jeg fjerner disse sikringene,Jeg.  Jeg har uansett en hovedsikring før inverteren.
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

stroller

Sikringer mellom batteriene har jeg vel heller ikke hørt om. Bare å ta de vekk så lenge du har sikring opp til inverter.

glamsland

Tror nok jeg har dratt sikkerheten litt langt,Ja!
Skulle tro at det blir som å strupe en vannledning rett etter vannpumpa med en feit vannledning videre...
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Røilern

Husk at skikkelig kabler mellom batterier særlig når de er parallellkoblet er viktig.

Vær nøye med å bruke riktig størrelse og gode kabelsko etc.

Med så mange som 6 batterier i parallell er det også viktig hvordan det kables.  Jeg tror jeg har et gammelt innlegg om dette her men fant det ikke i farten.

Det er dessverre ikke så enkelt som å sette batteriene ved siden av hverandre og koble de sammen med like lage ledninger - sorry

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Røilern på desember 21, 2017, 22:45:25
Husk at skikkelig kabler mellom batterier særlig når de er parallellkoblet er viktig.

Vær nøye med å bruke riktig størrelse og gode kabelsko etc.

Med så mange som 6 batterier i parallell er det også viktig hvordan det kables.  Jeg tror jeg har et gammelt innlegg om dette her men fant det ikke i farten.

Det er dessverre ikke så enkelt som å sette batteriene ved siden av hverandre og koble de sammen med like lage ledninger - sorry

Støttes!
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

glamsland

Jeg har et skikkelig opplegg som er en anerkjent måte å paralellkoble på. Det hat vært diskutert opp og ned i både norske og internsjonale forum. Føler jeg nå har et bra og fornuftig opplegg basert på informasjon derfra.
Er ikke så bekymret for dette.
Har testet ut to forskjellige måter de siste 10 årene , med samme resulat.  Alt helt ok som forventet.
Har i ettertid lært den noe kostbare måten at jeg burde valgt en høyere total batterispenning.. neste inverter blir en 24 eller 48v.

Er i
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod