Nymotens fancy peiser: Varmeeffekt eller kun til pynt?

Startet av Toril, mars 14, 2009, 21:44:05

Toril

Hei

Vi vurderer peisinnsats (36) fra Peisselskapet, men er litt usikker på om denne egentlig gir  god varmeeffekt eller om den er mest til "pynt".

Tenkte å ta en tur innom butikken og vil nok få svar der, men det hadde vært moro å høre om det er noen som har noen erfaringer.

Er ute etter en peisinnsats med stor åpning og dører. Jøtul og Dovre har ikke modeller jeg syns er så fine.

Vidarhans

Hei,

Vi er på søk etter det samme. Ønsker oss en peisinnsats som har stor åpning slik at den nærmest ser ut som en åpen peis når vi kosefyrer.

Vi fant en spennende peis hos en butikk i Oslo som her Brunner. Du kan lese om peisene her.

Her kan du f.eks. velge en peis med glass på 2 eller 3 sider, og til forskjell fra andre peiser vi har sett så løfter man glasset rett opp i peiskappen slik at døren forsvinner helt.

Men jeg har ikke hørt så mye om denne leverandøren så jeg er interessert i å høre om noen har erfaringer.

Toril

Hei

De ser fine ut disse peisene. Enig med deg, vil at det skal se ut som en åpen peis, men med mulighet til å lukke og fyre for varmens skyld også.

Kan du oppgi hvilken butikk i Oslo du har sett disse peisene? Hadde vært interessant å ta en skikkelig titt.

Toril

Vidarhans

Jeg husker ikke helt navnet på butikken. Den ligger i Ole Deviks vei, ikke langt fra Smart Club på Alnabru. Ligger i samme bygg som en tippekiosk, litt lengre bort fra Alnabru enn Maxbo i samme gate. Ganske lett å finne hvis man kjører gjennom Ole Deviks vei.

Toril

flott!

Takk skal du ha - jeg finner den helt sikkert :)

Er du forresten samme Vidar som følger med på bloggen min?

mvh

Toril

Vidarhans

Hei,

Jo det stemmer nok det :-)

Flott blogg, og masse gode tips. Moro å se fremdriften. Vi henger litt etter dere, men gleder oss veldig til å komme i gang.

Mvh Vidar

Toril

Hei

Hyggelig at du syns det er nytte i bloggen. Jeg skriver under prinsippet at hvis vi lurer på noe så er det sikkert andre også. Etterhvert som vi nå begynner på egen jobbing så håper jeg det kan komme flere tips og erfaringer som er nyttige for andre. Er definitivt en hobbysnekker, men er relativt fryktløs. God reseach og planlegging er ofte det som skal til for å unngå de værste blemmene. (og siden jeg er dame er det ikke flaut å spørre heller  ;D)

Du skrev i din kommentar på bloggen at du lurte på det med multibokser. Legger ved et bilde av en her så kan du se prinsippet. Om det er kabler i røra når de legges aner jeg ikke, men skal gi deg svar etter neste helg.

Har du egen blogg? Ser av innleggene din på forumet at du sikkert har masse å bidra med!

"snakkes"

Toril

Toril

Da har jeg vært å sett på Brunner peisen :)

Den var veldig fin og virket skikkelig, men dyr syns jeg. Det finnes et annet alternativ, nemlig spartherm. I følge butikken (BoBedre) så ligger den ca 20% under i pris.  Mye å lese om den på www.spartherm.com

Jeg kommer til å be om priser på de modellene som jeg syns er mest aktuelle for oss hos Bobedre. Mulig jeg sjekker muligheten for direkte import også.

Alternativet som vi hadde sett for oss - Peisselskabet - var en pyntepeis uten noe varmeeffekt å snakke om.

jajors

Endte opp med en Dovre 2100 CB2 (innsyn fra 2 sider). Eneste modellen fra Jøtul/dovre som ligner en åpen løsning, tror jeg.
Nærmeste vi kom åpen peis for en akseptabel pris. Brunner er også fine peiser, men i en annen prisklasse.

Toril

Vi endte opp med en Brunnerpeis med 57x67cm åpning med hevedør. Den er litt dyrere enn mange andre, men ikke så veldig mye. (ca 28 000)  Syns kanskje den største forskjellen er størrelsen på brennkammeret og det var viktig for oss. Vi legger mye innsats i peis så da vurderte vi at det var verdt de ekstra kronene. 


Du kan lese mer om peisprosjektet vårt på www.musdalsseter.blogspot.com

legger ved et bilde av hvor langt vi har kommet i prosjektet

hyby

Jeg vil nesten snu trådstartes problemstilling på hodet.
For mange godt isolerte moderne, forvarmede hytter, kan problemet fort bli at peisen har for stor effekt.
Varmen fra peiskosen kommer ofte da på toppen av en allerede passe varm hytte.

Har problem med dette hjemme, hvor fyring i peis medfører at det fort blir alt for varmt inne, samtidig som det er begrenset hvor lite man kan legge i for å opprettholde et ok bål. Å sette opp vinduene med minusgrader ute er heller ingen optimal metode...

Liker godt de avlange Brunner peisene, hvor man kan heve glasset og fyre åpent.
Men pris, og ikke minst vekt skremmer litt...
Hvordan skal man drasse ca 300 kg på plass (med trapp ned til stue ?!)
Tåler en tretrapp 300 kg + 4 mann til å bære = 6-700 kg ?

http://www.brunner-kaminer.se/produkter/kaminer/kk_eck/?kid=39#bm

Kenneth S

Har selv NI25 fra Nordpeis i en hytte på 100m2. Har kun panelovn til frostsikring.
Må virkelig passe på å ikke legge inn for mye ved i den ellers blir det raskt 30 varme.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Toril

Hei

Enig med de over som er bekymret for at det rett og slett blir for varmt. Bruker peisen hjemme lite nettopp av den grunn.

Vi får håpe at siden vi kan fyre med døra åpen så er det mulig med et "hygge-bål" uten at vi koker over. Vår Brunnerpeis har en spek på 11 kw og det er jammen meg mer enn nok.

Så til vekta. Ja den var tung! Vår modell veide 240 kg og det er ikke akkurat noe du tar under armen. Det skal sies at steinene kom for seg og det var sikkert 70 kg. I tillegg kunne loddene som brukes til hevedøren også hektes av og det var nok 20 kg til. Det var mer størrelsen enn vekta som var utfordringen. Vi fikk låne en tralle av butikken for å få den på plass (blanding av sekketralle og jekketralle). Tror jeg ville tenkt meg om dersom jeg skulle ha buksert dette nedover en trapp.




Powered by SMFPacks Ads Manager Mod