Egetforbruk pwm på MPP kombiinverter

Startet av Toillball, januar 18, 2018, 18:31:32

Toillball

Hei, ser at spenningen og batterinivået synker mellom besøkene nå på vinteren og lurer på om inverteren stjeler strøm for å bistå solcellepanelet? Inverter er avslått såklart,  men man hører det summer litt fra den hele dagen, og den sier at solcellene lader men i menyen vises ingen amp fra panelet. Kutter jeg sikringen fra solcellene så summer det enda og påstår lading i mange minutter . Min tese er at så lenge solcellene får en bitteliten lading fra dunkelt dagslys så holdes elektronikken igang i påvente av mere sol (som ved midlertidig overskyet feks). Og når panelet ikke produserer merkbart med amp så blir egetforbruk av å ha pwm på "standby" større og det blir tap i regnskapet.
Kan dette stemme? Bør man isåfall koble fra solcellene i de mørkeste månedene?  
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

OS

Sitat fra: Toillball på januar 18, 2018, 18:31:32
Hei, ser at spenningen og batterinivået synker mellom besøkene nå på vinteren og lurer på om inverteren stjeler strøm for å bistå solcellepanelet? Inverter er avslått såklart,  men man hører det summer litt fra den hele dagen, og den sier at solcellene lader men i menyen vises ingen amp fra panelet. Kutter jeg sikringen fra solcellene så summer det enda og påstår lading i mange minutter . Min tese er at så lenge solcellene får en bitteliten lading fra dunkelt dagslys så holdes elektronikken igang i påvente av mere sol (som ved midlertidig overskyet feks). Og når panelet ikke produserer merkbart med amp så blir egetforbruk av å ha pwm på "standby" større og det blir tap i regnskapet.
Kan dette stemme? Bør man isåfall koble fra solcellene i de mørkeste månedene?  

Det høres riktig ut. Elektronikken med display drar litt strøm hele tiden. Jeg brukte å koble fra alt de mørkeste månedene pga dette men de siste årene drar jeg heller oppom hytta og kjører aggregatet noen timer i desember eller januar.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Toillball

Jøss. Har skrudd av displayet, helt tullete at det også skulle stå på. Burde kanskje skaffe en bedre regulator (hvis det finnes som ikke stjeler unødig strøm) eller kobler fra solcelle og prøver igjen i mars 👍
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod