Prosedyren for å resette CO2 sensoren.

Startet av Eventyrbua, januar 27, 2018, 17:45:54

Eventyrbua

Heisan, kjøpte for noen år siden en ring hytta varm fra Hyttetorget. Mener d er en zibro parafinkamin, men sliter med og få den til og brenne noe særlig lenger en et par timer.. Får beskjed om at d er for dårlig ventilasjon, men har ventil i hvert rom og i stua hvor den står er d 3 stk. Hvor den ene står bak ovnen så den får konstant frisk luft inn i vifta.. har lest i noen andre tråder her inne at d finnes prosedyren for å resette CO2 sensoren! Noen her som vet hvordan?

Knerten

Vi har en lignende ovn med navnet Inverter 7747, har også sett navnet Corona bli brukt, kjært barn mange navn.
Vi hadde samme problemet med at ovnen slo seg av etter en time eller to pga CO2 sensoren, irriterende når du trodde hytta skulle være oppvarmet.
Det vi gjør nå er å sende en status melding 1 gang i timen på vei opp slik at vi ser om temperaturen stiger, hvis ikke får den en ny start kommando.

Men til spørsmålet, hvordan resette CO2 sensoren?

Fant etter litt leting denne videoen på YouTube, spol frem til 2:50 så gjennomgås prosedyren:

https://www.youtube.com/watch?v=djHI69lIcxo

Da jeg gjorde dette, så loddet jeg samtidig en ledning og bryter til de to punktene som bindersen kortslutter, og trakk denne fram under lokket til tanken, dette for å slippe å demontere igjen, det var lurt ;) For etter en stund uten bruk måtte dette gjøres igjen.

Min erfaring er at om ovnen står lenge uten bruk, må sensoren resettes, ved jevnlig bruk er ikke dette et problem.
Det er og viktig å sørge for nok luft.

Om dette ikke virker så viser han også en måte å bypasse sensoren lenger ut i videoen.

Se også denne videoen for flere tips:

https://www.youtube.com/watch?v=VC-5657JLhU

Forøvrig har jeg kun brukt vanlig parafin silt igjennom en Mr. Funnel F1 i to år uten problemer.
Ikke pga pris, men av erfaring til en som har brukt samme ovn i over 8 år med kun vanlig parafin som drivstoff.

Lykke til :)
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod